| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 17 .11.2014 |
GENÇLİK VE SPOR BAKANI AKİF ÇAĞATAY KILIÇ (Samsun) - Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun değerli üyeleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum. Değerli basın mensuplarına da hayırlı akşamlar diliyorum. Hepinize uzun bir günün sonunda hayırlı akşamlar dileyerek bütçe konuşmamıza, sunumumuza başlıyoruz.
Öncelikle, konuşmamın başında, Komisyonumuza yıllarca büyük bir özveri ile hizmet eden ve bu yıl aramızdan ayrılan çok Değerli İstanbul Milletvekilimiz merhum Ferit Mevlüt Aslanoğlu'nu da rahmetle anmak istiyorum.
Milliyetçi Hareket Partisi Grup Başkan Vekili Sayın Oktay Vural Beyefendi'nin de eşinin vefatı dolayısıyla kendisine buradan tekrar başsağlığı diliyorum. Tüm Milliyetçi Hareket Partisi camiasına da başsağlığı diliyorum.
Gençlik ve Spor Bakanlığı'nın 2015 yılı bütçesini sunmak üzere huzurlarınızda bulunuyorum.
Son on iki yılda, ülkemiz 2023 vizyonu doğrultusunda ortaya konulan hedeflere ulaşmak için büyük bir ilerleme göstermiştir. Herkes tarafından kabul edildiği üzere, ekonomik olarak dünyanın en büyük ülkeleri arasında sayılmamızın yanı sıra, bölgemizdeki lider rolümüz de tüm dünya tarafından takdir edilmektedir. Bu hedeflere ilerlerken, 2013 yılında tamamlanan Marmaray Projesi, dünyanın önemli projelerinden olan ve İstanbul'da yapımı devam eden üçüncü boğaz köprüsü ile havalimanı projesi önemli kilometre taşlarından bazılarıdır. Bu yükselişin devam edebilmesi için sahip olduğumuz en büyük hazine, bugünün dinamosu, yarınının ise güvencesi gençlerimizdir. Ülkemiz, bu hazineye diğer ülkelere kıyasla fazlasıyla sahiptir.
Bu itibarla, bir taraftan gençlerimizin aile içinde, yaşadıkları çevrede, okullarda ve sosyal hayatta düşünen, sorgulayan, etkin ve bilinçli birer birey olmaları için çalışmalar yürütülmekte iken, diğer taraftan, bedenen ve ruhen sağlıklı bir toplum yetiştirilmesinin temel unsurlarından biri olan sporun geniş kitlelerce yapılması teşvik edilmekte, yoğunluk belirli branşlar yerine olimpik sporların tüm alanlarına yöneltilmektedir. Bununla birlikte, yükseköğrenim gençliğinin öğrenimleri süresince yaşamlarını daha iyi şartlarda sürdürebilmelerini teminen barınma, beslenme, burs ve kredi imkânları önceki dönemlerle kıyaslanamayacak şekilde artırılmıştır. Bu hizmetleri yürütürken ihtiyacımız olan yatırımlar da ihmal edilmemiştir. Gençlerimize hizmet veren spor tesisleri, yurtlar, gençlik merkezleri ve gençlik kampları gibi yeni tesis yapımlarına ayrı bir önem verilmekte, mevcutların ise günümüz şartlarına uygun hâle getirilebilmesi için gerekli modernizasyon çalışmaları son hızla yürütülmektedir.
Gençliğin ilgi, ihtiyaç ve sorunlarını saptamak, çözüm ortaklığıyla eş güdüm ve iş birliği içinde çalışarak kişisel, sosyal ve sportif alanlarda destekleyici politikalar oluşturmak, sürekli gelişimi esas alan projeler üretmek, uygulamak, desteklemek ve bu sayede toplumsal hayatın aktif üyesi, yenilikçi ve lider gençler yetiştirmek misyonuyla hareket etmekteyiz. Bu misyon doğrultusunda, düşünen, sorgulayan, kendini ifade edebilen, sporu, sanatı ve bilimi yaşam tarzı hâline dönüştüren, gelişmelere açık, farklılıklara saygılı, yenilikçi, etik değerlere bağlı, karar süreçlerine katılan, kaynakları etkili değerlendiren, çevreye duyarlı, özgüveni yüksek, mutlu, sağlıklı ve güçlü bir gençliğin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Bakanlığımız, Ulusal Gençlik ve Spor Politika Belgesi ile 2013-2017 Dönemi Stratejik Planı'nı hazırlamıştır. Bu üst politika belgeleri, gençlik ve spor alanında ortak bir anlayış, vizyon, politika ve hedef birliğine ulaşmak açısından büyük önem taşımaktadır. Ayrıca bu kapsamda, ilgili kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ve ilgili tüm paydaşların hizmet ve faaliyetlerinde koordinasyon ve iş birliğini sağlamak için gerekli çalışmalar yürütülmektedir. Bunların bir sonucu olarak, Bakanlığımız yaptığı çalışmalarla gençlik ve sporla ilgili tüm paydaşlara program, proje ve faaliyetlerde destek olmaktadır.
2014-2018 dönemini kapsayan Onuncu Kalkınma Planı, ülkemizin 2023 hedefleri doğrultusunda toplumumuzu yüksek refah seviyesine ulaştırma yolunda önemli bir kilometre taşı olacaktır. Planda, gençlerin bilgi toplumunun gerekleriyle donanmış, ülke kalkınmasında aktif, yaşam becerileri güçlü, özgüven sahibi, insani ve millî değerleri haiz, girişimci ve katılımcı olmalarının sağlanması ve gençlere sunulan hizmetlerin kalitesinin yükseltilmesi temel amaç olarak gösterilmiştir.
Bu kapsamda, gençlerin sosyal hayatta ve karar alma mekanizmalarında daha aktif rol almaları sağlanacak, hareketlilik programları özellikle dezavantajlı gençlerin katılımını artıracak biçimde genişletilip çeşitlendirilecektir. Gençlerin şiddete ve zararlı alışkanlıklara yönelmelerini önlemek üzere, spor, kültür, sanat gibi alanlarda gelişimlerini destekleyici programların uygulanmasına devam edilecektir. Spor alanında ise sağlıklı ve hareketli bir yaşamın gereği olarak toplumda spor yapma kültürünün yerleştirilmesi, spor hizmetlerinin kalitesi ve çeşitliliği artırılarak sporun geniş kitlelere yaygınlaştırılması ve başarılı sporcular yetiştirilmesi temel amaç olarak belirlenmiştir. Bu çerçevede, vatandaşların fiziksel hareketliliğini teşvik edecek program geliştirilecek, uygun rekreasyon alanları oluşturulacaktır. Erken çocukluk eğitiminden başlamak üzere, tüm eğitim kademelerinde spor eğitimi içerik ve uygulama olarak iyileştirilecektir. Spor tesislerinin yapımı ve işletiminde başta kamu-özel iş birliği modeli olmak üzere, alternatif finansman ve işletme modelleri hayata geçirilecektir. Ülkemizdeki spor tesislerinden bütün vatandaşların faydalanması hedeflenmektedir. Başarılı sporcu yetiştirmek amacıyla, elit sporcu seçme, yönlendirme ve normlandırma sistemleri geliştirilecek, gerekli fiziki ve beşerî altyapı imkânları oluşturulacak, olimpik sporcu kamp eğitim merkezleri kurulacaktır. Sporcu sağlığı merkezleri, hizmet kalitesi ve çeşitliliği artırılarak yaygınlaştırılacak, spor hekimi ihtiyacının giderilmesine yönelik tedbirler alınacaktır. Eğitim başta olmak üzere, sporun her alanında teknoloji kullanımı yaygınlaştırılacak, federasyonlar ve özel sektörün iş birliği sağlanarak bu alandaki AR-GE çalışmaları artırılacaktır. Sporda şiddetin ve etik olmayan davranışların azaltılması için gerekli önlemler alınacaktır.
Ülkemiz son on yılda ekonomik ve sosyal alanda büyük bir ilerleme göstermiştir. Önümüzdeki on yılda da bu ilerlemeyi artan bir hızla devam ettirebilecek güce ve vizyona sahip bulunmaktadır. Bu çerçevede, Gençlik ve Spor Bakanlığı kuruluşundan bu yana geçen sürede çok önemli çalışmalara imza atmıştır.
Merkez teşkilatı için öngörülen 2015 yılı bütçe ödeneği, 29 milyon 170 bin lirası personel giderleri, 66 milyon 594 bin lirası mal ve hizmet alımları, 29 milyon 7 bin lirası cari transferler ve 30 milyon lirası yatırım harcamaları olmak üzere toplam 154 milyon 771 bin Türk lirasıdır.
Spor Genel Müdürlüğü için öngörülen 2015 yılı bütçe ödeneği, 300 milyon 227 bin lirası personel giderleri, 159 milyon 888 bin lirası mal ve hizmet alımları, 115 milyon 959 bin lirası cari transferler, 1 milyon 260 bin lirası sermaye transferleri ve 443 milyon lirası ise sermaye gideri olmak üzere, toplam 1 milyar 20 milyon 334 bin liradır.
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü için öngörülen 2015 yılı bütçe ödeneği, 343 milyon 462 bin lirası personel giderleri, 517 milyon 704 bin lirası mal ve hizmet alımları, 1 milyar 961 milyon 509 bin lirası cari transferler, 3 milyar 426 milyon lirası borç verme ve 804 milyon lirası sermaye gideri olmak üzere, toplam 7 milyar 52 milyon 675 bin liradır.
Gençlerimizin en iyi şekilde yetişmeleri, hayatın güçlükleriyle baş edebilecek donanıma sahip olmaları ve geleceğe güvenle bakabilmeleri için 2002 yılında 74 ilde 74 gençlik merkeziyle faaliyet gösterilirken, bugün itibarıyla, 81 ilde 182 gençlik merkezi faaliyetlerini sürdürmektedir. Bunun yanı sıra, yatırım programlarında yer alan 202 adet gençlik merkezinden inşaatı devam etmekte olan 100 adedinin 2015 yılında, 62 adedinin ise 2016 yılında açılmasıyla birlikte faal gençlik merkezi sayımız 344'e yükselecektir. 40 adet gençlik merkezinin ise proje çalışmaları devam etmektedir. 2011 yılında 65.217 olan gençlik merkezleri üye sayısı, yapılan proje ve faaliyetler neticesinde 759.097'ye ulaşmıştır.
Gençlik merkezlerimizde, Kur'an -ı Kerim, Osmanlıca, hüsn-ü hat, tezhip, ebru, kitap okuma, tiyatro, etkili konuşma ve hitabet, fotoğrafçılık, sinema, ağaç oymacılığı, ahşap yazım, ahşap boyama, kumaş boyama, vitray, filografi, kaligrafi, halk oyunları, bilgisayar işletmenliği, dil edebiyat, fizik, tarih, resim, müzik gibi alanlarda eğitim kültür faaliyetleriyle kurslar düzenlenmektedir.
Bununla birlikte, değerler eğitimi, beden dili, etkili iletişim, zaman yönetimi, işaret dili, kariyer planlama, hızlı okuma, proje döngüsü, liderlik, problem çözme ve karar alma, diksiyon, motivasyon, öfke kontrolü, yaratıcı drama, takım çalışması, etkili sunum teknikleri, mental aritmetik, protokol ve görgü kuralları, müzakere teknikleri, kriz yönetimi, duygusal zekâ ve sportif faaliyetler gibi kişisel gelişim kursları da verilmektedir.
6'sı deniz, 2'si doğa olmak üzere, toplam 18 gençlik kampımız bulunmaktadır. 2013 yılında gençlik kamplarımızdan 20 bin genç faydalanmışken, 2014 yılında 32.780 gencimiz faydalanmıştır. Gençlik kamplarımızda millî, manevi değerler, tarih bilinci, kişisel gelişim, etik ve insani değerlerle ilgili seminerler verilmektedir.
Ayrıca, gençlik kamplarımızda kitap okuma, tarih bilinci, kişisel gelişim, halk oyunları, el sanatları, tiyatro, müzik, okçuluk, yüzme, basketbol, futbol ve binicilik faaliyetleri de düzenlenmektedir.
Diğer yandan tematik kamplar, lider gençlik kampları ve engellilere yönelik kamplar da yapılmaktadır.
2014 yılı Gençlik Projeleri Destek Programı, gençliğin kişisel ve sosyal gelişimini desteklemeyi, gençlerin potansiyellerini gerçekleştirebilmelerine imkân sağlamayı, gençlerin karar alma ve uygulama süreçleri ile sosyal hayatın her alanına etkin katılımlarını artırma ve yenilikçi fikirlerinin hayata geçirilmesini hedefleyen hareketlilik, kültür, sanat, eğitim, sosyal uyum projelerini desteklemeyi amaçlamaktadır.
Gençlerimize tarihsel bilincini kazandırmak, vatan sevgisini aşılamak ve millî benlik duygusunu artırmak amacıyla 2014 yılında Sarıkamış Şehitlerini Anma Yürüyüşü ve Törenine ülke genelinden ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nden yaklaşık 30 bin genç, Çanakkale Zaferi Anma Programı'na 20 bin genç, Malazgirt Zaferi'nin 943'üncü yıl dönümü törenlerine 25 bin genç, Bağımsızlığa Giden Yolda Kocatepe'den Dumlupınar'a, Zafertepe'ye programına 25 bin genç olmak üzere 100 bin gencin bu faaliyetlere katılımı sağlanmıştır.
Yine Bakanlığımızca yapılan tarihî ve kültürel proje faaliyetleri kapsamında Gençlerden Ecdada Mektup, Genç Mimarlar, Futbolun Ustaları Geleceğin Yıldızlarıyla Buluşuyor, Seyyah-Bizim İller, Avrupa-Kıbrıs, Şehirler ve Kültürler, Avrupalı Gençler Anadolu'yu Öğreniyor, Genç Kâşifler Treni başta olmak üzere çok sayıda proje ve faaliyetler gerçekleştirilmiştir.
Bu kapsamda 2 milyon 309 bin 712 gencimiz ülke içinde ve ülke dışında bulunan tarihî ve kültürel mekânlara götürülerek ne kadar zengin bir medeniyetin evlatları oldukları bilincinin gezerken öğrenerek oluşturulması amaçlanmıştır.
Yatırım amacıyla tahsis edilen ödeneklerle 65 adet yüzme havuzu, 303 adet futbol sahası, 202 adet gençlik merkezi, 238 adet spor salonu, 29 adet atletizm pisti, 29 adet TOKİ ve belediyelerle yapılan protokol kapsamında yürütülen stadyum ve 102 adet diğer spor tesisleri olmak üzere toplam 967 adet proje yürütülmektedir.
Bu projelerden 211 futbol sahası, 41 gençlik merkezi, 96 spor salonu, 5 atletizm pisti, 10 yüzme havuzu, 2 stadyum ve 45 diğer spor tesisleri olmak üzere toplam 410 tesisin yapımı tamamlanmıştır.
Bunların yanında 59 futbol sahası, 107 gençlik merkezi, 91 spor salonu, 14 atletizm pisti, 36 yüzme havuzu, 19 stadyum ve 30 diğer spor tesisleri olmak üzere 356 spor tesisinin yapımına devam edilmektedir.
Ayrıca, 33 futbol sahası, 54 gençlik merkezi, 51 spor salonu, 9 atletizm pisti, 19 yüzme havuzu, 8 stadyum ve 27 diğer spor tesisi olmak üzere 201 spor tesisi ihale ve proje aşamasındadır.
Bakanlığımız tarafından tüm halkımızın spor yapması, sporda ülkemizin uluslararası alanda kazandığı başarının artması ve başarılı sporcuların desteklenmesi yönünde yapılan çalışmalar devam etmektedir.
2003 yılından bu yana yürütülen yoğun çalışmalar neticesinde 2002 yılında 278.047 olan lisanslı sporcu sayısı 10 Kasım 2014 tarihi itibarıyla 5 milyon 496 bin 317'ye yükselmiştir.
0-18 yaş grubundaki çocuk ve gençleri spora yönlendirmek, spor kulüplerine sporcu kaynağı oluşturmak ve toplumda spor kültürünü yaymak amacıyla 81 gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüğümüz ile özel kamu kurum ve kuruluşlarının açmış olduğu il spor merkezleri faaliyetlerine 2013 yılında 10.241 eğitici ile 898.583 çocuk ve gencimiz katılmıştır. Hâlen devam eden faaliyetlerimizle 2014 yılı il spor merkezlerinde 1 milyon 211 bin 728'in üzerinde çocuk ve gencimize ulaşılmıştır. 2015 yılı sonu hedefimiz ise 1,5 milyonun üzerine çıkmaktır.
Sporcu sayısının artırılması yanında bunları eğitecek antrenör sayısının da artırılması amacıyla 2002 yılında 18.674 olan antrenör sayısı 2014 yılında 176.305'e ulaşmıştır.
2014 yılında engellilerin spora katılımını artırmak amacıyla özel projeler hayata geçirilmiştir. Bu kapsamda engelli otobüsleri temin edilmiş, 2.644 antrenör engelli sporcularla çalışabilmek için formasyon eğitiminden geçirilmiştir.
Ayrıca, engellilere yönelik il spor merkezlerine işitme engelli, görme engelli, bedensel engelli ve özel sporcular olmak üzere dört ana branşta 5.615 engelli sporcumuz ilk kez katılmıştır.
Ülkemizdeki yetenekli ve başarılı sporcuların elit düzeyde yetiştirilmesi ve performanslarının geliştirilmesi amacıyla Türkiye Olimpiyat Hazırlık Merkezleri Projesi bugün itibarıyla 17 ilde ve 17 branşta faal olarak sürdürülmekte olup projeden toplam 700 sporcu yararlanmaktadır.
Merkezlerimizdeki sporcularımızın çoğu millî takımlarda yer almakta olup sporcularımız son bir yıl içinde yaz gençlik olimpiyatlarında 2, dünya şampiyonalarında 12, Avrupa şampiyonlarında 18 ve diğer uluslararası turnuvalarda 68 olmak üzere uluslararası yarışmalarda toplam 100 madalya kazanma başarısı göstermiştir.
Süreyi hızlı kullanabilmek için bazı bölümlerini atlıyorum konuşmamda, yazılı olarak zaten sizlerde mevcut.
"Dopinge karşı sıfır tolerans" prensibimiz taviz vermeksizin uygulanmaktadır. Bu kapsamda yapılan çalışmalarımız sonucunda 2013 yılında yapılan 1.579 kontrol sonucu dopingle mücadele kural ihlali sayısı 176 iken 2014 yılında yapılan 1.993 kontrolde bu rakam hızla azalarak 49'a düşmüştür.
Dünya Antidoping Ajansı WADA'nın Bilim ve Araştırmalar Sempozyumu 28-29 Ekim tarihlerinde İstanbul'da düzenlenmiştir. Bu sempozyumumuzda WADA Başkanı Craig Reedie dopinge karşı sıfır tolerans politikamıza ilişkin olarak Türkiye'nin yaptığı bu mücadelenin diğer ülkelere de örnek olması gerektiğini, dopingle mücadelede Türkiye'nin çok iyi bir yolda olduğunu belirtmiştir.
Sporcu eğitim merkezlerindeki 736 sporcunun sağlık ve performans taramaları yapılarak psikoloji, beslenme ve dopingle mücadele konularında eğitimler verilmiştir.
Sportif başarılar bölümünü atlıyorum ve yurt hizmetlerine geçiyorum.
2002 yılı sonunda 75 il ve 57 ilçede toplam 190 yurtta 182.258 yatak kapasitesinden, 2013 yılı eylül ayı itibarıyla 81 il, 145 ilçe ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde de 2 yurt olmak üzere toplam 362 yurt ve 286.849 yatak kapasitesine ulaşılmıştır.
2013 yılı eylül ayından itibaren 2014'e kadar 69.041 yatak ilave edilmiş olup 81 il, 149 ilçe, 2 adet Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde olmak üzere 391 yurt ve 355.890 yatak sayısına ulaşılmıştır.
2014 yılı Aralık ayına kadar teslim edilecek 37.060 yatak sayısı ile 106.101 yatak sayısı artışı sağlanarak 2014 yılında toplam yüzde 37'lik artışla 438 yurt ve 392.950 yatak sayısına ulaşılacaktır. Böylece, 2002 yılından 2014 yılı sonuna kadar ilave 210.692 yatak kapasitesiyle yüzde 116'lık artış sağlanmış olacaktır.
2015 yılında ise yatırım yoluyla 35.210 yatak sayısıyla 80 yurt ve kiralama yoluyla 30.335 yatak sayısıyla 34 yurt olmak üzere toplam 65.545 yatak ve 114 yeni yurt hizmete açılacaktır.
2014 yılında yurtlara 408.409 öğrenci müracaat etmiş, bunlardan 417.701'inin geçerli olarak kabul edilmiştir müracaatları.
11 Kasım 2014 tarihi itibarıyla ayrılan 146.737 yatak sayısı için 163.107 öğrenci kesin kayıt yaptırmaya hak kazanmıştır. Bunlardan 106.173'ü kayıt yaptırmıştır. Böylece, geçerli başvuruların yaklaşık yüzde 40'ı karşılanmıştır. Boş kalan yataklara ise yedek sıralaması takip edilerek yerleştirme yapılmaya devam edilmektedir.
2014 yılı sonuna kadar kapasiteye dâhil olacak 37.060 yatak sayısıyla birlikte yerleştirilmek üzere ayrılan yatak sayısı toplam 183.797'ye ulaşmış olacaktır.
Yurtlarımızda kalmak isteyen öğrenciler ile ailelerinin sosyal durumları, mal varlıkları, gelir durumları, bu yıl ilk defa 11 kamu kurumuyla entegre olunarak beyanları doğrulanarak sıralama yapılmıştır. İhtiyaç sahibi öğrencilere öncelik verilerek yurtlara yerleştirme yapılmaktadır.
2013-2014 öğretim yılında yurtlarda barınan öğrencilerimizin serbest zamanlarını en iyi şekilde değerlendirmeleri amacıyla eğitim, sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler düzenlenmiş olup bu faaliyetlere 494.470 öğrenci katılmıştır.
Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü yurt yatırımlarını TOKİ ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı marifetiyle gerçekleştirmektedir. 2014 yılı sonuna kadar 40, 2015 yılında 80, 2016 yılında 33, 2017 yılında da 10 yurt olmak üzere toplam 163 yurdun TOKİ ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı aracılığıyla yaptırılması planlanmaktadır. Bu kapsamda 2014-2017 yılları arasında 87'si TOKİ'den, 76'sı Çevre ve Şehircilik Bakanlığından teslim alınacak 163 yurdun proje tutarı 4 milyar 237 milyon 350 bin 521 Türk lirasıdır. 2014 yılı sonuna kadar 124 yurt, 2015 yılında ise 34 yurt olmak üzere toplam 158 yurdun kiralama yoluyla teslim alınması planlanmaktadır. Böylece 2014-2015 yıllarında kiralama yoluyla teslim alınan ve alınacak 158 yurdun yatak sayısı 89.876'ya ulaşmış olacaktır.
Sosyal devlet anlayışını yükseköğrenim öğrencilerine en iyi şekilde yansıtmayı misyon edinen YURTKUR tarafından öğrencilere 2002 yılında sadece sabah kahvaltısı için 50 kuruş beslenme yardımı yapılmaktayken 2014 yılında sabah kahvaltısı için 2 lira 30 kuruş, akşam yemeği için ise 5 lira olmak üzere aylık 220 lira beslenme yardımı yapılmaktadır. 1 Ekim 2010 tarihinden itibaren hafta sonu ile resmî tatil günlerinde de beslenme yardımı yapılmaya başlanmıştır.
Kurumun yeni hizmet anlayışı doğrultusunda son iki yılda ahşap mobilyalı, bazalı yatak sistemlerinde 1 ve 3 kişilik, içerisinde banyo, tuvalet, mini buzdolabı, yanmaz özellikle sünger yatak bulunan yurtlar hizmete sunulmuştur. Yeni yurtlar aynı zamanda engelli öğrencilerin de ihtiyaçlarını rahatlıkla karşılayabilecekleri şekilde projelendirilirken eski yurtlarda da engelli öğrencilere yönelik fiziki iyileştirmeler yapılmış ve yapılmaya devam edilmektedir. Bu çerçevede yeni yurtlarımız modern bir yapıyla inşa edilmekte, mevcut yurtlarımızda modernizasyon çalışmaları devam etmekte, iyileştirilmesi mümkün olmayan yurtlarımızın ise kullanımından vazgeçilmektedir.
Kurum yurtlarının standardının ve sunulan hizmet kalitesinin yükseltilmesinin yanı sıra yurtların güvenli olması ve öğrencilere sunulan diğer hizmetler ve imkânlar nedeniyle YURTKUR öğrenciler ve aileler tarafından öncelikli olarak tercih edilmeye başlanmış, geçmiş yıllarda kurum yurtlarının doluluk oranları yüzde 60-70 iken son yıllarda yurtlarımız yüzde 100'e yakın doluluk oranıyla hizmet vermektedir.
2002 yılında öğrencilere ödenen aylık kredi miktarı 45 lirayken 2014 yılında bu miktar 300 liraya yükselmiştir. Yüksek lisans öğrencilerine aylık burs/kredi miktarının 2 katı, 600 lira, doktora öğrencilerine ise 3 katı, 900 lira ödenmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Bakanım, beş dakika içinde...
GENÇLİK VE SPOR BAKANI AKİF ÇAĞATAY KILIÇ (Samsun) - Tamam, zaten sonuna geldik Başkanım.
BAŞKAN - Buyurun.
GENÇLİK VE SPOR BAKANI AKİF ÇAĞATAY KILIÇ (Samsun) - Yurt içinde ve yurt dışında öğrenim gören YGS-LYS'de ilk 100'e giren öğrenciler ile amatör millî sporcu olan öğrencilere de 3 katı, 900 lira burs verilmektedir. 2002 yılından bu yana yükseköğrenim öğrencilerinin burs/öğrenim kredilerinde yapılan artış düşük enflasyona rağmen yüzde 567 olmuştur. Şayet 2002-2014 yılları arasında aylık burs/kredi miktarlarındaki yıllık enflasyon artışları oranında artış yapılmış olsaydı 2014 yılında aylık yaklaşık 125 lira burs/öğrenim kredisi veriliyor olacaktı. 2002 yılında 451.550 öğrenciye öğrenim kredisi verilmekteyken 2014 yılında 881.427 öğrenciye öğrenim kredisi ve 367.898 öğrenciye ise burs olmak üzere toplam 1 milyon 245 bin 325 öğrenciye burs veya öğrenim kredisi ödenmektedir. Bunun yanında, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Burs-Kredi Yönetmeliği'nin 15'inci maddesinde yapılan değişiklikle öğrenciler burs ve kredi taahhüt senetlerini "www.türkiye.gov.tr" İnternet adresi üzerinden e-devlet şifreleriyle kurum linkine ulaşarak onaylama imkânı getirilmiştir, öğrencilerin noter kuyruklarında beklemelerinin önüne geçilmiştir. 2014-2015 öğretim yılında 743.518 öğrenci burs/kredi için müracaatta bulunmuş olup verdikleri başvuru bilgileri 11 kamu kurumundan doğrulanarak değerlendirme işlemi devam etmektedir.
Sayın Başkan, değerli üyeler; Komisyonumuza Bakanlığım ve bağlı kuruluşların bütçesi ve faaliyetleriyle ilgili özet bilgiler sunmuş bulunuyorum. Çalışmalarımıza yol gösterecek görüş, eleştiri ve katkılarınız için şimdiden teşekkür eder, hepinize saygılar sunarım.
Sesimdeki sıkıntıdan dolayı da sizlere biraz sürçülisan ettiysem kusura bakmayın.