| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri; Tekirdağ'ın 2025 yılı ulaştırma ve haberleşme yatırımlarının durumunu dile getirmek istiyorum ama gelin görün ki şehrimin yıllardır beklediği projeler hep kâğıt üstünde kalıyor. Ulaştırma dediğimiz şey "yapım aşamasında" yazan bir tabeladan ibaret değildir, ulaştırma bir ilin kader haritasıdır ve ne yazık ki Tekirdağ'ın kader haritası hep çizilmiş ama hiç tamamlanamamıştır. Yirmi beş yıl yatırım programında haberleşme ve ulaştırma kalemi 117 milyar 223 milyon lira büyüklüğünde görünmesine rağmen şehrim bu bütçeden gerekli payı alamamaktadır. Çerkezköy-Kapıkule Hızlı Tren Projesi 2007 yılından bu yana devam ediyor. 50,1 milyar lira proje tutarı 2024 sonu itibarıyla 34 milyar lira harcanmış, 2025 için öngörülen ödenek 16 milyar lira ancak ortada tren yok. "Hızlı tren" diyoruz ama hızlı olan tek şey maliyetlerin artışı, süreç çok ağır işliyor Sayın Bakan. Vatandaş hızlı trene ne zaman bineceğini bize soruyor. Bitmesi gereken bu yatırımın gerçekten ne zaman biteceğini de biz size sormak istiyoruz Sayın Bakan. Bu proje kapsamında Çerkezköy-Kapaklı hattında bir sorun görünmüyor ama bir diğer sanayi bölgesi olan Çorlu-Ergene mağduriyet yaşayacak; bu mağduriyeti giderebilmek için Çorlu-Ergene-Çerkezköy hattının hafif raylı sistemle projeye dâhil edilmesi gerekmektedir, bölge çalışanlarının talebi bu yöndedir.
Diğer bir konu: Metro ve Marmaray sistemlerinde insanların rayların üzerine atlamaması veya düşmemesi için otomatik açılan kapılara sahip, şeffaf bir set yapılabilmeli çünkü intiharlar söz konusu.
Demir yolları demişken, bir diğer önemli sorun da Muratlı ilçemizi ortadan ikiye bölen demir yolu; şehir ulaşımında büyük bir engel teşkil etmekte, özellikle yoğun saatlerde trafik akışını durma noktasına getirmektedir. Ambulans ve itfaiye gibi acil müdahale araçlarının geçişlerinde yaşanan gecikmeler acil vakalarda hayati riskler doğurabilmektedir, bundan dolayı da dalçıkların süratle yapılması gerekmektedir.
Lojistik merkezlerde Türkiye potansiyelinin neredeyse yüzde 20'si Trakya'dan akıyor; Tekirdağ limanları, Çorlu OSB'leri, Ergene üretim Havzası Avrupa'ya açılan kapılar ama Tekirdağ'a ayrılan lojistik yatırımları hâlâ yetersiz ve beklentilerin uzağında. Lojistik merkez için ayrılan ödenek yok denecek kadar çok az. 2025'ten sonraya kalanlar notu projelerin yarısına hâkim olmuş. Lojistik rolüne uygun yatırım stratejisi oluşturmanız gerekiyor Sayın Bakan.
Devam eden, Karayollarına ait 8 tane proje var ve bunlara ayrılan ödenekler bin lira ile 10 bin lira arasında. Bizim yatırımlarımız, projelerimiz arasında Muratlı Çevre Yolu, Hayrabolu Yolu, Kınalı-Çerkezköy-Saray Yolu, Tekirdağ-Hayrabolu Yolu, Tekirdağ-Çorlu Yolu; hepsi "2028'de tamamlanacak." ibaresiyle dosyalarda duruyor. Sizin ayırdığınız bu yukarıdaki ödeneklerle şantiye tabelalarını bile yenileyemeyiz bundan sonra.
Hayrabolu Yolu 3 defa açılmasına rağmen Ortaca-Hayrabolu arasında kalan kısmın son asfalt katı atılmadığı için yol delinmeye başlamış. Bu yol, denetimi yapılmadan nasıl teslim alındı; bunu öğrenmek istiyoruz.
Bir diğer sorunumuz Fehmi Cumalıoğlu Şehir Hastanesinin bağlantı yollarının yapılamaması. Otoban üstüne bağlantı yolları olmayan köprüler kondu ancak bu yolların ne zaman yapılacağı belli değil. Hızlı büyüyen bir şehirde bağlantı yollarının yatırım bütçesine alınarak acilen bitirilmesi gerekiyor.
Karıştıran-Şarköy arasında bulunan virajlı yolun yatırım bütçesine alınması gerekiyor ve çile yoluna dönen Tekirdağ-Kınalı arasında da acilen 4 adet dalçık gerekmektedir.
Sayın Bakan, bütün bu gecikmelerin nedeni nedir? Bütçe planlaması mı yanlış, öncelikleriniz mi hatalı? Dış kredi bağımlılığı mı projeleri hantal hâle getiriyor, yoksa merkezî yönetim Tekirdağ'ı hâlâ geçiş güzergâhı olarak mı görüyor?
Sayın Bakan, bugünkü konuşmanızda da 5G'den bahsettiniz ama 5G'yi bir tarafa bırakalım, Tekirdağ'da telefonla dahi görüşemiyoruz, internet erişimi yok. Dijital dünyada internet olmayışı öğrencileri sıkıntıya sokuyor. Batı şehri olan Tekirdağ'da haberleşme altyapımız yok.
Son olarak da Çorlu Atatürk Havalimanı'ndan söz etmek istiyorum. 1987 yılından beri hizmete açık olan bu Havalimanı maalesef ki bugün kullanılmamaktadır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
NURTEN YONTAR (Tekirdağ) - Bilet alım garantisi verilmesine rağmen neden Havalimanı'mızın atıl hâlde bekletildiğini öğrenmek istiyoruz.
Teşekkür ediyorum.