KOMİSYON KONUŞMASI

ORHAN SÜMER (Adana) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Bakan, kıymet milletvekilleri, Plan ve Bütçe Komisyonunun değerli üyeleri, basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Sayın Bakan, ulaştırma ve altyapı yatırımları bir şehrin ve bölgenin kaderini belirler. Ne yazık ki memleketim Adana tamamlanmamış yollar, kapatılan veya işlevsizleştirilen havaalanı, garanti ödemeleriyle kamu kaynaklarının zorlandığı büyük projeler ve hâlâ köylerindeki iletişim altyapısı eksiğiyle anılmaktadır. Özellikle Kozan-Mansurlu yolu tam yirmi yılı aşkın süredir bitirmemiş bir proje hâline gelmiştir. Bu yolun tamamlanmaması sadece ulaşım konforunu bozmakla kalmıyor, ilçeler arası ticareti, tarımsal lojistiği ve can güvenliğini de doğrudan etkiliyor. Burada yaşanan kazalar ve can kayıpları sürekli Adana'nın gündeminde, geçen sene 4 aile orada yok oldu.

Saimbeyli'de Obruk rampası olarak anılan yeri çıktıktan sonraki Saimbeyli-Tufanbeyli arasındaki menfezler artık çürümüş, tehlike arz etmektedir. En son on beş yıl önce bakımı yapılan bölge acilen onarım bekliyor. Yine, Tufanbeyli ilçemizde Çukurkışla, Kirazlıyurt, Yenicami mahallelerimizde, İstiklal ve Cumhuriyet mahallelerimizde hâlâ internet ve telefonla erişim sorunu yaşanıyor. Özellikle Adana ulaşımda Ceyhan-Pozantı yeni otoyolunun acil olarak başlaması ve Güney Kuşak yolunun bir an önce tamamlanması gerekir. Mevcut otoyol şehir içi ulaşım nedeniyle çok büyük trafik yoğunluğuna sahip.

Ayrıca, yine merkez ilçelerimizden Çukurova Havalimanı'na Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının metro ulaşımı sağlaması gerekiyor çünkü orada ciddi ulaşım sorunu yaşanıyor. Sarıçam ilçemizde altyapı ulaşımında ilçenin neredeyse yüzde 90'ında fiber internet hizmeti bulunmuyor. Bu bölgede 2 üniversite ve çok sayıda üniversite öğrencisi barınmaktadır. Maalesef, derslerinde ciddi zorluklar yaşıyorlar.

Ayrıca, otoyolda Kozan çıkışı ile organize sanayi çıkışı arasında bölgeye İncirlik, Kürkçüler civarında acilen "yonca" diye tabir edilen bir otoyol iniş çıkış düzenlemesi yapılmalıdır. İlçe trafiğini ve transit geçiş trafiğini bu şekilde rahatlatmak mümkün olacaktır.

Ayrıca, Mersin, Adana, Osmaniye, Gaziantep hızlı tren hattı hâlen tamamlanmamıştır. Sizin deyiminizle projenin ilerleyişine bakıldığı zaman 2026 yılında tamamlanması gerekiyordu ama bu da mümkün görünmüyor. Ayrıca, banliyö olarak tabir edilen küçük tren seferleri bu nedenle iki yıldır durdurulmuş durumda. Her gün Adana-Mersin arasında on binlerce insanımız yolculuk yapıyor, işe gidip geliyor, üniversiteye giden vatandaşlarımız mağdur olmakta. Tüm bunlar Adana'nın ekonomik canlılığını da olumsuz şekilde etkiliyor.

Biz Adanalılar için diğer önemli bir konu, maalesef Şakirpaşa Havalimanı. İllerimiz de zarar etmiyorsa ve vatandaşa külfeti yoksa havalimanı yapılmasına karşı itirazımız yok fakat bakın, Sayın Bakan, Zonguldak, Kastamonu, Sinop, Samsun, Ordu, Trabzon, Rize hepsi birbirine komşu, 60 kilometre mesafede ama bunların hepsinde de havaalanı var. 7 ilin toplam nüfusu da 4 milyon 300 bin civarında, havaalanı kullanımı ise neredeyse yarı yarıya. Oysa, Şakirpaşa Havalimanı Adana, Mersin'le beraber Osmaniye'yi de kattığımız zaman, onların arasında da 60'şar kilometre var, buranın nüfusu 5,5 milyon, bir havaalanına mahkûm ettiniz. Adana'ya maliyeti ağır bir maliyet oldu.

Sayın Bakan, ayrıca, 10 Ağustos- 31 Aralık 2024 tarihleri arasında Çukurova Havalimanı'nı yüklenici firmaya garanti yolcu olarak 535 bin avro ödeme yapılmış, bunlar sizin Bakanlığınızdan aldığımız rakamlar. Şehrin göz bebeği olan, ulaşım açısından da çok da elverişli olan Şakirpaşa Havalimanı maalesef kapatıldı. Biz diyoruz ki milletin kaynaklarını ilk yağmurda sel basan, ulaşımı sıkıntılı, hatta hâlâ aydınlatmaları olmayan ama müteahhit firmanın led ışıklarla donattığı Çukurova Havalimanı üzerinden rant odaklarına hâlâ aktarmanız devam ediyor; bu, kabul edilemez. Buna ek olarak, Şakirpaşa'nın tarifeli uçuşlarını kapatmasıyla kent merkezimizin hava yolu erişimi de zayıflamış oldu. Yine, Adana'mızın kırsal kesimlerinde ise altyapı tamamen ihmal edilmiş bir alandır. Adana'nın birçok köyünde hâlâ güvenilir telefon ve internet erişimi maalesef yoktur.

Sayın Bakan, bazı sorularım olacak: Bir, Kozan-Mansurlu yolunun derhâl tamamlanması için gereken kaynak ne kadardır, proje tam anlamıyla ne zaman tamamlanacaktır? Projenin bu kadar uzamasının sebepleri nelerdir? İki: Çukurova Havalimanı'na yapılan yolcu garantilerinin bugüne kadar kamuya maliyeti nedir, yolcu garanti sayısı kaçtır? Şakirpaşa'nın kapatılmasının yerel ticarete etkisi analiz edilmiş midir? Ayrıca, Şakirpaşa'nın hiç kullanılmamasının altında yolcu garanti sayısı mı bulunmaktadır? Ayrıca, Adana'nın ilçe ve köylerinde internet ve telefon altyapısının ivedilikle sağlanması için ne kadar kaynak ayrılmıştır, hangi süreçte yapılması planlanmaktadır? Adana-Mersin Hızlı Tren Projesi tam olarak ne zaman tamamlanacak ve çalışmaya başlayacaktır?