| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
İRFAN KARATUTLU (Kahramanmaraş) - Sayın Bakanım, Kıymetli Başkanım, Bakanlığın çok kıymetli temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Tabii, anladığımız kadarıyla ulaşım bir bölgeyi rezil de ediyor, vezir de ediyor. Tam da yemek dağıtıldı, mutluluk hormonu endorfinin salgılandığı bir ortam; bu mutlulukta inşallah, şehrim Kahramanmaraş için birtakım bir şey...
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI ABDULKADİR URALOĞLU - Ben yemeden dinliyorum sizi.
İRFAN KARATUTLU (Kahramanmaraş) - Yok, genel anlamda endorfin de salgılandığı için bu mutlulukta Maraş'a bir şeyler kapabilir miyiz?
Maraş 1 milyon 134 bin nüfuslu bir şehir. Sizin anlayacağınız bir şekilde söyleyeyim: Trabzon ile Rize'nin nüfusunu topladığınızda bir Maraş ediyor, hatta biraz daha ileri gideyim; yüz ölçümlerinde Trabzon, Rize, üstüne bir de Artvin'i koyuyoruz ancak bir Maraş ediyor. Maraş büyük bir deprem yaşadı, pozitif ayırımcılığa ihtiyacı var. Zaten son yıkılan Dulkadiroğlu Beyliği'nin merkezi olması nedeniyle Osmanlı'nın bir husumeti var, bütün yolları başka yerden geçiriyor gerilesin diye. Türkiye Cumhuriyeti kurulunca tabii ki oranının biraz millî, manevi değerlere bağlılığı yine cumhuriyette de sorun yaşatıyor, yine yolları farklı yerlerden geçiriyor ki gerilesinler diye. Biz aynı şeyi Turgut Özal'da da yaşadık, otoyolu aşağıdan, 50 kilometre öteden geçiriyor. Yahu, Allah aşkına, bir kavis ver de Maraş'a yaklaşsın ama yapmıyor. Bugün o otoyol bağlantısı olmayan Türkoğlu-Nurdağı arasında 15 kilometrelik bir köy, bir köy standardında bir yolu yaşarsınız Maraş'a geldiğinizde maalesef; Türkoğlu-Nurdağı, bunu özellikle belirtiyorum.
Ben başka yerlerden de bahsetmek istiyorum. Maraş'a güney ve kuzey çevre yolu lazım, deprem nedeniyle trafik felç, 5-6 tane battı çıktı lazım. Doğuyu Çukurova'ya bağlayan Pazarcık'ta şehir içinden, ilçe içinden geçirilen yollar nedeniyle her gün bir kaza olmakta ve gencecik çocuklarımız feda edilmekte; sadece 5-10 kilometrelik bir çevre yoluna ihtiyacı var. Göksun'u paylaştınız iki gün önce, doğrudur, Göksun yapıldı, Allah razı olsun, 11 tane tünel var ama Allah aşkına, Göksun çıkışındaki tek şeritli yola ne demeli? İktidarın 2 eski milletvekilinin çekişmesi "Elbistan'a mı gitsin yol, Göksun'a mı gitsin yol? 'Hızır mı olsun, Yunus mu olsun?'" davasını beş yıldır yaşıyoruz, ben de orada kaza yapmaya kalktım. Aynı şekilde birden tünelden çıkıyorsunuz, tek şerit yola giriyorsunuz, böyle bir şey olmamalı diyoruz. Bizim il özel idaremiz yok ama Büyükşehrimiz var ama bizim Ilıca'ya, Çağlayancerit'e ve Bertiz'e Bakanlığın el atması lazım; bu yollarda düzenlemelere ihtiyaç var.
Onun dışında, hava yolu söyleyeceğim. Seferleri düzgün olmayan havaalanı imkânı yetersiz bir havaalanımız var, 1 milyon 134 bin nüfusa rağmen. "ILS cihazı taktık." denildi, bir baktık ki "localizer" takılmış yani en düşüğün en düşüğü şeklinde. Onun dışında, size şunu söylüyorum: Ajet'in Adıyaman dâhil çevresindeki bütün illere İstanbul Sabiha Gökçen'den seferi varken olmayan tek il Kahramanmaraş'tır. Bunun nedenini bir türlü anlayamıyoruz. Antep'e 3 kere, Kayseri'ye 4 sefer, Adana'ya 6 sefer, Adıyaman'a 1 sefer, Urfa'ya 1 sefer, Malatya'ya 1 sefer, Sivas'a 1 sefer; yahu, Maraş'a niye yok bu sefer? İhtiyaç mı yok? Var tabii ki ama maalesef, dediğim gibi, hava yolu da böyle.
En önemli fantezimiz hızlı tren. Yine aşağı Nurdağı'ndan geçirdiniz ve Maraş'a inşallah bağlantı yolu verileceğini söylüyorsunuz. Allah aşkına, ben bir tıp doktoruyum, planlamadan anlamam, mühendislikten anlamam ama 59 kilometrelik Nurdağı bağlantısı yapacağınıza 79 kilometrelik Antep bağlantısını niye yapmıyorsunuz? Niye oraya günde birkaç sefere gidecek bir bağlantı yerine böylece 2 şehir hızlı trenle birbirine bağlanır? Dediğim gibi, arada 70 kilometrelik bir yol var yani bu yapılabilir, bunun yapılması da gerekir ve Maraş'ın buna da hakkı vardır. Niye hakkı vardır? Siz Gaziantep'in raylı sisteminin 100 kilometresini oraya veriyorsanız, 70 kilometre de Maraş'a bir hızlı tren bağlantısını Antep'ten yapın çünkü isteklerimiz çok fazla değil. Dolayısıyla, Kahramanmaraş'ın depremin merkezi olarak pozitif ayırımcılığa ihtiyacı var. Ben yine söylüyorum: Göksun yolu için, bizim için büyük bir lütuf oldu. Zira oradan her hafta geçiyorum, Karadeniz, İç Anadolu harıl harıl çalışıyor, çok güzel bir yol, hatta 2 şerit değil, 3 şeride de ihtiyacı oluyor bazen. O tek şeridin muhakkak yapılmasında fayda var diyorum.
Hepinize teşekkür ediyorum.