| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
AHMET KILIÇ (Bursa) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.
Değerli Bakanım, bakan yardımcılarımız, kıymetli milletvekillerimiz; öncelikle, Türkiye'nin son yirmi üç yılda yaşadığı büyük dönüşümün en görünür alanı olan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın bütçesini görüşüyoruz. 2026 yılı bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyorum.
Tabii, son çeyrek asırlık ulaşım ve haberleşme yolculuğumuz yalnızca yeni yolların, yeni havalimanlarının, limanların ve demir yollarının inşa edildiği bir dönem olarak değil; ekonomik, sosyal, kültürel ve lojistik anlamda da yeniden şekillendiği, dünyaya entegre olma kapasitesinin kökten değiştiğini ve hatta nesiller boyu sürecek bir vizyonun hayata geçirildiği tarihî bir sıçrama dönemi olarak değerlendirmelidir. 2002-2025 yılları arasında gerçekleştirilen 300 milyar dolarlık yatırım, Türkiye'nin ulaştırma mimarisini uç bölgelere ve hem de küresel ağalara bağlayan güçlü bir omurga hâline getirmiştir. Yine, karayollarında bölünmüş yol ağımız 6 bin kilometreden 30 bin kilometreye ulaşmıştır; demir yolu ağımızda 10.948 kilometreden yaklaşık olarak 14 bin kilometreye ulaşmış vaziyettedir. 2002 yılında 26 havalimanı bulunan ülkemizde, bugün itibarıyla 58 havalimanı bulunmaktadır.
Değerli arkadaşlar, rakamlardan da anlaşılacağı üzere AK PARTİ hükûmetleri döneminde ulaştırma alanında âdeta çağ atlayan bir ülke hâlindeyiz ve bu noktada hizmetlerimize de aralıksız bir şekilde devam ediyoruz. Tabii, yaptıklarımız yapacaklarımızın teminatıdır anlayışıyla hazırlanan ve 2026 yılı bütçesinin de güvenli, güçlü ve sürdürülebilir ulaşım ağını büyütme iradesinde de bunu fazlasıyla görmekteyiz. Tabii ki çok farklı örneklere değinildi ama ben seçim bölgem Bursa'yla alakalı yapılan birtakım çalışmaları ifade etmek istiyorum. Sanayisiyle, ihracatıyla, tarımıyla ülkemizin lokomotif şehirlerinden bir tanesi Bursa'mız. Bu dinamizmi destekleyen ulaştırma yatırımları şehrin büyümesinin de en kritik unsurudur. Son yirmi üç yılda Bursa'ya ulaştırma ve iletişim alanında 272 milyar liralık yatırım yapılmıştır. Bunun 8.2 milyar lirası yalnızca 2025 yıl içerisinde gerçekleşmiştir ve hızlı trenimiz, inşallah 2026 yılı itibarıyla Bursalı tüm hemşehrilerimizin hizmetinde olacak ve yine şu an itibarıyla, Bursa'da bizim için anlamlı gördüğümüz en önemli hizmetlerin başlıcasI olan Doğancı Tüneli, geçtiğimiz günlerde Sayın Bakanımızın katılımıyla hizmete girdi. TEKNOSAB bağlantı yollarını yine geçtiğimiz günlerde Sayın Bakanımızın katılımıyla hayata kazandırdık ve inşallah, Mudanya-Gemlik yolumuz, Yenişehir YHT yüksek hızlı tren bağlantıları şehrimizin erişilebilirliğini de en üst noktaya taşıyacaktır.
Tabii, kent içi ulaşımda da yine Bakanlığımızın Bursa'ya son derece anlamlı katkıları olmuştur. Emek-Şehir Hastanesi Metro Hattı'nda da yüzde 72'lik bir ilerleme sağlanmış, inşallah tamamlandığında on binlerce vatandaşımızın konforlu bir ulaşım imkânından faydalanması sağlanacaktır. Yine, Üniversite-Görükle Hattı'mızın Bakanlığımıza devriyle alakalı işlemler yapılmıştır. Şehrin ulaşım yükünü hafifletecek en önemli adımlardan bir tanesidir. Belediyenin planlamasından sonra inşallah bu noktada da gereken adımları, söz verdiğimiz gibi, hayata geçireceğiz.
Havacılık alanında, Yenişehir Havalimanı'mızda yolcu sayısı 2.807'den 200 bine ulaşmıştır, uçak trafiği de tam 10 kat artmıştır. Ama biz bunu yeterli görmüyoruz, bu noktada da Sayın Bakanımızdan ve Bakanlık yetkililerimizden Bursa'nın özellikle Yunuseli Hava Kampüsü çalışmalarında yeni bir havacılık vizyonuyla bize destek olmalarını arzu ediyoruz.
Tarihiyle, mirasıyla, sanayisiyle, Bursa hakikaten Türkiye'nin kalbi konumundadır ve inanıyoruz ki ulaştırma yatırımlarıyla da daha erişilebilir pozisyona ulaşmıştır. Bu cuma günü Sayın Bakanımız yine Bursa'da olacak, kendisiyle beraber İnegöl'de hayata geçirdiğimiz Köprülü Kavşak'ın açılışını gerçekleştireceğiz ve inşallah Yüksek Hızlı Tren Garı'mızın bağlantı yollarının da temel atma törenini gerçekleştireceğiz.
Ben bir kez daha Bakanlığımızın tüm personeline ve Bakanımıza teşekkür ediyorum. Çünkü bize ne zaman ulaşsalar, ben artık telefonu şöyle açıyorum: "Yine bir açılış mı var, yine bir temel atma programımız mı var?" diyorum. Bu noktada, Bursa'ya gösterdikleri yakın ilgiden dolayı...
MEHMET TAHTASIZ (Çorum) - Temel atmada sorun yok da bitirmede sorun var!
AHMET KILIÇ (Bursa) - Arkadaşlar, hizmetler birbir ortada, buyurun, beraber dolaşalım. Bursa ilini konuşuyorum, sizi bilmiyorum, sizler de sizlerin illeriyle alakalı detayları burada paylaşın; Bursa'yla alakalı konuşuyoruz, anlatabildim mi?
AYYÜCE TÜRKEŞ TAŞ (Adana) - Konuştuk da dinlemediniz ki!
AHMET KILIÇ (Bursa) - Ben dinledim sizi, siz bizi dinlemeseniz de ben sizi dinledim, buradaydık. Adana'daki eksikliklerden de bahsettiniz, buradaydık.
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Hergün buradayız.
AHMET KILIÇ (Bursa) - Yani Fethi Bey hergün burada, doğru söylüyor.
Ulaştırma ve altyapıda hayata geçirdiğimiz her proje, Türkiye'yi büyüten bir bakış açısıyla ortaya atılmıştır ve büyük bir hamledir. Bu projeleri karalamaya çalışmak, büyüyen Türkiye'den rahatsız olan kişilerin işidir.
Yine, ben bu projelerin her birini hayata geçiren ve "Türkiye Yüzyılı" noktasında büyük bir vizyonu ortaya koyan; bu noktada, Cumhur İttifakı kadrolarının tutumuna, ortaya koydukları vizyondan dolayı bir kez daha teşekkür ediyorum. Ne yaparlarsa yapsınlar Türkiye Yüzyılı'nın taşları çoktan döşendi diyorum, bu işin geri dönüşü olmadığını bir kez daha vurgulamak istiyorum.
Efendim, biz tabii ki yaptığımız icraatlarla vatandaşımıza hizmet noktasında, faydalı olma noktasında, hayatlarına dokunma noktasında bir gayret gösteriyoruz. Elbette ki bu vizyona sahip olmayanların bizi de Bakanlığımızı da anlama şansı yoktur diyorum.
Ben tekrardan Ulaştırma Bakanlığı bütçemizin hayırlara vesile olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.