KOMİSYON KONUŞMASI

NECMETTİN ERKAN (Kırşehir) - Sayın Komisyon Başkanım, Sayın Bakanım değerli milletvekilleri; sizleri saygıyla selamlıyorum.

İnsan ve mal dolaşımını sağlayan lojistik hatların önemi her geçen gün daha da artıyor. Tarihte olduğu gibi günümüzde de ulaşım imkânlarını geliştiren ülkeler toplumların hem refah seviyesini hem de kültürel ve bilimsel seviyelerini yükseltiyor. Bizim siyaset anlayışımızda yol demek, medeniyet demektir çünkü yol demek; ulaşım, sanayi, üretim, turizm, ticaret, emniyet, kalkınma ve dünyayla bütünleşme demektir. Biz yirmi üç yıldır bu anlayışla bütün atılımlara imza attık, ülkemizi ulaşım altyapı sahasında iddialı bir seviyeye taşıdık. Karadeniz Sahil Yolu, İstanbul-İzmir Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu, Antalya-İzmir Otoyolu, Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu, Ankara-Niğde Otoyolu, Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu... Devasa projelerimizle şehirlerimiz arasındaki beşerî, lojistik, ekonomik ve ticari bağları güçlendirdik. Bolu Dağı Tüneli, Avrasya tüneli, İzmir Konak Tüneli, Erkenek Tüneli, Cankurtaran Tüneli, Sabuncubeli Tüneli, Ovit Tüneli, Sahara tüneli, Pirinkayalar Tüneli Hasankeyf tüneli, Badal tüneli, Zigana Tüneli, Ilgaz 15 Temmuz İstiklal Tüneli gibi pek çok tünelimizi milletimizin hizmetine sunduk.

Osmangazi Köprüsü, Sultan Yavuz Selim Köprüsü, Adıyaman Nissibi Köprüsü, Elazığ Ağın Köprüsü, Hasankeyf Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü ülkemizin gurur abideleri oldular. Türkiye bugün 790 kilometrelik tünel, 800 kilometrelik köprü ve viyadük, 4 bin kilometrelik otoyol, 30 bin kilometrelik bölünmüş yol ağına sahiptir. 2002 yılında ülkemizdeki toplam araç sayısı yaklaşık 8,5 milyonken şehirler arasındaki ortalama hızımız saatte 40 kilometreydi. Bugün ülkemizdeki araç sayısı 33 milyonu geçmesine rağmen ortalama seyahat hızımız 90 kilometreye çıkmış durumda. Yani ulaştırmaya dair her sahada destan yazdık. Bu hizmetlerimizi "Durmak yok, yola devam." diyerek buradan sonra sürdüreceğiz.

Değerli milletvekilleri, yirmi üç yıllık AK PARTİ iktidarında ulaştırma ve haberleşme altyapısına kamu olarak yaklaşık 300 milyon dolarlık yatırım yaptık. 177 milyar dolar kara yoluna, 64 milyar dolar demir yoluna, 25 milyar dolar hava yollarına, 4 milyar dolar denizciliğe, 25 milyar dolar haberleşme altyapısına harcandı. Bu yatırımların üretime yetkisi ise 1 trilyon 65 milyar dolara tekabül etmektedir.

Ulaştırma yatırımlarımız sayesinde istihdamda ciddi artışlar sağladık. Sanayiden ihracata, turizmden lojistik hizmetlerine kadar birçok sektör bu yatırımlardan olumlu etkilendi. Bu yatırımlar âdeta ekonomimizin itici gücü hâline geldi.

Değerli milletvekilleri, Türkiye hızlı trenle AK PARTİ iktidarında tanıştı. Toplam 2.032 kilometre uzunluğunda hızlı tren ağı inşa ettik. Ayrıca, 2.971 kilometre uzunluğunda demir yolu ağını, toplam 10.561 kilometre uzunluğunda elektrik ve sinyal hattı ülkemize kazandırdık. 11.668 kilometre uzunluğundaki demir yollarımızı komple yeniledik. Şehirlerimizin kent içi ulaşımını raylı sistemlerle donatarak rahatlattık.

Değerli milletvekilleri, ülkemiz dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri olma hedefine doğru emin adımlarla yürürken Türk Hava Yollarımız da sektöründe dünyanın en büyüğü olma hedefiyle yükselişini sürdürüyor. Tarihin en büyük yatırımlarını gerçekleştirerek âdeta kanatlanmasına vesile olduğumuz hava yolu taşımacılığı millî bayrağımızın taşıyıcısı olan Türk Hava Yollarıyla her yıl yeni irtifalar katediyor. Hava yolunu halkın yoluna dönüştürdük. Bir yılda hava yoluyla seyehat eden yolcu sayımızı 34 milyondan 231 milyona çıkardık. Yine, hava yolu yük taşımacılığında yıllık kapasitemizi 303 tondan 2.600 ton seviyesine ulaştırdık. 2002'de 26 olan havalimanı sayımız 58'e, 2002'de 60 olan yurt dışı uçuş noktamızı 349'a çıkardık. Türkiye'yi hava limanları, kargo uçakları ve yolcu sayısı itibarıyla bölgemizin en güçlü ülkesi hâline getirdik. İstanbul Havalimanı'mız Türkiye'nin vizyon projesi olarak göz doldurdu.

Değerli milletvekilleri, Hükûmetimiz bütün bu yatırımları yaparken muhalefetin ve marjinal örgütlerin engelleme çabalarıyla mücadele ettik. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü sabote etmek için sokak olayları dâhil her yolu denediler. İstanbul Havaalanı yoluyla akla izana gelmeyen bir sürü iftira attılar. Gün oldu "Yol mu yiyeceğiz?" dediler, gün oldu "Bunlar külliyen israf." dediler, gün oldu projeleri durdurmak için mahkeme kapılarına koştular, gün oldu "Hızlı tren göçü hızlandırır." diye iddia ettiler. Sayın Cumhurbaşkanımızın güçlü iradesi sayesinde bunların hepsine aldırmadan projelerimizi tek tek hayata geçirdik, bu eserleri ülkemize kazandırdık.

Değerli milletvekilleri, illerimizle birlikte ülke ve bölgeleri birbirine bağlayacak yeni yollar tesis ediyoruz. Burada iki büyük projeden bahsetmek istiyorum. Bunlardan ilki, Orta Koridor, Çin'den Avrupa'ya kadar uzanan ve 21 ülkeyi demir yolu ağıyla birbirine bağlayan Orta Koridor. Deniz yoluna kıyasla 2 kat daha hızlı, hava yolunu kıyasla 4 kat daha ekonomik taşıma imkânı sunuyor. Tarihî İpek Yolu'nu âdeta yeniden canlandırıyoruz. Orta Koridor'un bel kemiğini teşkil eden Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hattını faaliyete geçirdik. Sayın Cumhurbaşkanımız bu muazzam projenin daha da gelişmesi için Türk Devletleri Teşkilatı gibi platformları devreye sokuyor. Bununla beraber Orta Koridor'u Çin Halk Cumhuriyeti'nin kuşak ve yol girişimiyle uyumlu hâle getirme çalışmaları da sürüyor. Bu güzergâh Avrupa ve Asya'yı güvenli bir şekilde birbirine bağlayacak, Süveyş Kanalı üzerinden yapılan taşımalar ortalama otuz beş gün, Ümit Burnu'ndan yapılan taşımalar yaklaşık kırk beş gün sürerken, Orta Koridor'da yatırımlarımız tamamlandığında bu süre on beş günün altına inecek. Orta Koridor'un demir yolu üzerinden ticaret hacmi potansiyeli 75 milyar dolar seviyesinde. Ülkemizdeki yıllık taşıma kapasitesi ise 6,5 milyon ton civarında. Orta Koridor'la alakalı projelerimizi hayata geçirdiğimiz zaman üretimimizde 114 milyar dolarlık artış sağlayacağız. Ayrıca yıllık ortalama 114 bin kişiye istihdam kapısı açmış olacağız.

Değerli milletvekilleri, bir başka önem verdiğimiz proje ise Kalkınma Yolu. Ticari bir tasarruf olmakla beraber bir barış projesi. Kalkınma Yolu kuzey-güney ekseninde coğrafyaları birbirine bağlarken komşumuz Irak'ı merkez alan konumuyla bölgesel istikrar ve refahın anahtarı olacaktır. Kalkınma Yolu Basra Körfezi'nden başlayıp Ovaköy üzerinden ülkemize ve oradan Avrupa'ya uzanacak. Proje üzerinde Irak Limanı'ndan giren yükler ülkemiz üzerinden Avrupa'ya açılacak. Kalkınma Yolu'nun on yıllık süreçte üretime etkisinin 50 milyar doları aşması bekleniyor. İstihdama etkisi de yıllık ortalama 63 bin kişiyi bulması hesaplanıyor. Proje faaliyete geçtiğinde Türkiye, Irak ve bölgesindeki bütün kardeş ülkeler kazanacak.

Değerli milletvekilleri, bizler barış ve huzurun tüm dünyaya hâkim olması için bütün insanlığın kalkınması gerektiğine inanıyoruz. İşte, bu sebeple, ulaştırma yatırımlarımıza, insani yardımlarımıza, girişimci dış politikamıza, dünyada takdir toplayan vicdanlı duruşumuza ve bölge halklarının refahına yaptığımız katkılara devam edeceğiz.

Sözlerime son verirken ülkemizin ulaşım ve altyapı hizmetlerini daha da güçlendirmek için fedakârca görev yapan, çalışkanlığıyla halkımızın güven ve sevgisini kazanan Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Abdulkadir Uraloğlu'na ve ekibine teşekkür ediyorum.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 2026 bütçesinin hayırlı olmasını diliyorum, sizleri saygıyla selamlıyorum.