| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
RESUL KURT (Adıyaman) - Sayın Başkanım, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun değerli üyeleri, Sayın Bakanım, kıymetli bürokratlar, basınımızın çok değerli mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Kapsamlı sunumları için Sayın Bakanımıza, bütçenin hazırlanmasında katkı ve emekleri için de değerli bürokratlarımıza çok teşekkür ediyorum.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız yalnızca yollar, tüneller, köprüler, demir yolları, havaalanları ve iletişim altyapısı inşa eden bir bakanlık olmayıp Türkiye'nin ekonomik büyümesinin, sosyal gelişmişliğinin, uluslararası rekabet gücünün ve stratejik güvenliğinin omurgasını oluşturan bir yapıdır.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Bakanlığımız kara, hava, demir yolu, denizcilik ve haberleşme alanlarında ortaya koyduğu dev yatırımlarla Türkiye'nin küresel rekabetteki yerini güçlendirmiş, milletimizi çağın ulaşım standartlarıyla buluşturmuş, şehirlerimizin ekonomik ve sosyal hayatına canlılık kazandırmıştır. Bugün, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde ulaştırmaya yapılan her yatırım Türkiye'nin üretimine, ihracatına, turizmine, istihdamına, sanayisine ve bölgesel kalkınmasına doğrudan bir katkı sunmaktadır. Bakanlık faaliyet alanlarında gösteren hizmetlerde ortaya koyduğunuz yüksek performans için sizlere ve tüm Bakanlık teşkilatlarına teşekkür ediyorum.
Sayın Başkanım, değerli milletvekillerim; 2002-2025 yılları arasında ulaştırma ve haberleşmeye toplam 300 milyar doların üzerinde bir yatırım yapılmıştır. Bu rakam ulaştırma altyapısının ülkemizin kalkınma hamlesindeki öncü rolünü güçlü bir biçimde ortaya koymaktadır. Adıyaman 6 Şubat depremlerinde en ağır hasarı alan illerden biri olmasına ve bu kapsamda devletimizin 6 Şubat depremlerinden sonra tüm imkânlarıyla bu bölgede olmasına rağmen hâlen birtakım ihtiyaçlarımız vardır. Devletimizin imkânlarıyla şehrimizin altyapısı hızla onarıldı, yeni yatırımlar hayata geçirildi. O dönemde Karayolları Genel Müdürü olarak Sayın Bakanımız Abdulkadir Uraloğlu hep yanımızdaydı, buradan kendisine teşekkürlerimizi sunuyorum.
2002 yılında Adıyaman'ın 23 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunu 275 kilometreye çıkardık. Bitümlü Sıcak Karışım kaplamalı yolu yoktu, 136 kilometre BSK kaplamalı yolla Adıyamanlı hemşehrilerimizin yollarda güvenle ve konforla ulaşımına sebebiyet verdik. Siverek-Kahta kara yolunun 1992'de sular altında kalmasının ardından Fırat Nehri'nin ayırdığı iki yakayı bir araya getiren ve Güneydoğu Anadolu Bölgemizin boğaz köprüsü olarak nitelendirilen Nissibi Köprüsü'nü inşa ederek Adıyaman'ımızı Şanlıurfa ve Diyarbakır'la buluşturduk. 2015 yılında hizmete açtığımız köprüden bugüne kadar 6 milyon 401 binden fazla araç geçiş yaptı. Gölbaşı-Adıyaman-Kahta bölünmüş yolu, Çelikhan geçişi, Adıyaman Havaalanı yolu, Samsat geçişi, Çakırhüyük geçişi, Adıyaman Çelikhan- Yeşilyurt Malatya yolu, Gerger il yolu, Tut il yolu, Bozova yolu, Adıyaman hastane yolu, Farklı Seviyeli Kavşak köprüsü, Kahta Narince-Siverek yolunun yaklaşık 30 kilometrelik kesimi gibi önemli projeleri tamamladık. Daha önce söz verdiğimiz Sincik-Malatya yolu ve Adıyaman Çelikhan yollarının ihaleleri de yapıldı ve çalışmaları başladı. Bu yatırımlar şehrimizin kaderini değiştiren stratejik adımlardır. Hâlen devam eden projelerimize gelecek olursak, Adıyaman Çelikhan yolu, Kahta Narince-Siverek yolu, Narince-Gerger yolu, Gölbaşı-Adıyaman-Kahta BSK projesi, Besni-Araban ikmal işleri, Sincik-Damlacık ayrımı yolu devam etmektedir.
Sayın Bakanım, Narince-Gerger yolumuzun hızlandırılması gerekmektedir. Uzun bir zamandan beri devam eden bu projede yol çalışmaları ağır yürümekte ve yüklenici yol yerine istinat duvarları olan kısımlara ağırlık vermektedir. Bu yolun bitimini Gergerli hemşehrilerimiz dört gözle beklemektedir. Yol üzerinde yapım çalışmalarının öncelikle istinat duvarı gerektirmeyen kısımlarda yapılması, istinat duvarı gerektiren kısımların en sona bırakılarak yolların bitirilmesi hâlinde acilen ulaşıma açılması Gergerli hemşehrilerimizin talebidir.
Yine, bizim için önemli projelerden biri olan ve Sayın Bakanımızın bakanlığı döneminde ihalesi yapılarak faaliyete başlanan Adıyaman-Çelikhan yolu çok hızlı ilerlemektedir. Bu yolda yapılan çalışmalardan ve işlerin hızlı yürümesinden son derece memnunuz. Sizlerin de bildiği gibi bu yol hemşehrilerimizin yıllardır beklediği bir proje olup 2026 yılında projeye daha fazla ödenek ayrılmasını şehrimiz için en önemli projelerden birisi olan Adıyaman Çelikhan yolunun şehrimizin nefes almasına imkân tanıyacak olmasından dolayı bir an önce tamamlanmasını, ödeneklerinin artırılmasını talep ediyoruz.
Yine, 33,3 kilometre uzunluğundaki Elâzığ-Malatya ayrımı, Sincik-Damlacık ayrımı yolunun 2024 yılında ihalesi yapılmış ve yer teslimi yapılarak 1,2 milyar TL projeli işin faaliyetleri başlamıştır. Buranın da hızlıca tamamlanması Sincik ilçemizin, vatandaşlarımızın talebidir. Adıyaman ve ilçelerimizde devam eden projelerimizin ödeneklerinin artırılarak bir an önce tamamlanması talebimizdir. Adıyaman Kuzey Çevre Yolu'nun yatırım programına alınmasıyla ilgili de önemli bir talebimiz var. Adıyaman çevre yolu güzergâhı Gölbaşı-Adıyaman ayrımından yine Adıyaman Çelikhan il yolunun 5'inci kilometresinde geçerek Adıyaman Kahta Devlet Yolu'nun 3'üncü kilometresinde son bulacak ve bununla ilgili olarak da Değerli Bakanım, bu kapsamda Adıyaman'ımızın önemli bir ihtiyacı karşılanacaktır. Adıyaman çevre yolu güzergâhı yaklaşık 29,5 kilometre olup bunun bölünmüş yol standartlarında olduğunu söyleyebiliriz. Adıyaman çevre yolu güzergâhı 1.058 metre uzunluğunda 4 adet viyadük, 37,5 metre uzunluğunda 1 adet köprü, 9 adet farklı seviye ve 1 adet hemzemin kavşakla 6 milyar bedelle şehrimize büyük bir katkısı olacaktır. Adıyaman Kuzey Çevre Yolu'nun Adıyaman trafiğini önemli ölçüde rahatlatacağı ve şehir merkezine uğramadan trafiğin Gölbaşı-Pazarcık, Gölbaşı-Malatya-Ankara istikametine gidecek şekilde verilecek olması da bizi rahatlatacaktır. Ayrıca, depremden sonra İndere bölgesinde yapılan yaklaşık 16.822 ev ve iş yeriyle birlikte yeni yaşam alanı oluşmuş ve bölgenin nüfus yoğunluğu artmıştır. Planlanan çevre yolu bu bağlamda bölgenin kalkınmasına, ulaşımına, trafiğine önemli bir katkı sağlayacak olup yatırım programına alınması hususunda desteklerinizi istiyoruz. Adıyaman'ın 55 kilometrelik konvansiyonel demir yolu hattının tamamı yenilendi, modernize edildi. Cumartesi günü Sayın Cumhurbaşkanımız Adıyaman'da bir müjde verdi. Adıyaman il merkezi ve Kahta ilçesini ulusal demir yolu ağına bağlayacak 93 kilometre uzunluğa sahip Gölbaşı-Adıyaman-Kahta hızlı demir yolu proje çalışmaları tamamlandı, bunun da en kısa zamanda yatırım programına alınması şehrimize büyük bir kolaylık sağlayacaktır. Adıyaman hava yolunda tabii ki uçuşlar devam ediyor. 2025 yılında 366 bin yolcu taşınmış. Burada haftanın yedi günü seferlerimiz var. Yalnızca Sayın Bakanım, özellikle yeni bir talebimiz var. Adıyaman-İzmir ve Adıyaman-Antalya direkt uçuşların başlatılmasını talep ediyoruz. Ajet veya özel hava yolları üzerinden önemle belirtmek istiyoruz ki Adıyaman'ın Antalya ve İzmir'e ulaşımının sağlanması önemli bir avantaj sağlayacaktır.
Sözlerime son verirken şahsınızda tüm Bakanlık çalışanlarına teşekkür ediyor, Bakanlık bütçesinin hayırlı olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.