| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
SÜLEYMAN ŞAHAN (Yozgat) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın Bakanım, değerli milletvekilleri, Sayın Bakan Yardımcılarım, Bakanlığımızın kıymetli bürokratları ve Komisyon çalışmalarımıza katkı sunan tüm değerli katılımcılar; hepinizi saygıyla, muhabbetle selamlıyorum.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2026 Merkezî Yönetim Bütçesi ile 2024 yılı Kesin Hesap Kanun Teklifi üzerine AK PARTİ grubumuz adına söz almış bulunuyorum.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2026 Yılı Merkezî Yönetim Bütçe Kanun Teklifi'miz ulaştırma altyapımızın güçlendirilmesi ve devam eden mega projelerimizin tamamlanması amacıyla yüzde 10,58 artış, yüzde 5,12 bütçedeki payıyla 970 milyar 63 milyon 803 bin TL olarak hazırlanmıştır. Biz bu bütçeyi sadece bir rakamlar manzumesi olarak görmüyoruz, Türkiye'nin ulaşım vizyonunun, kalkınma iradesinin ve büyük hedeflere yürüyüşünün stratejik yol haritası olarak görüyoruz. "Devler gibi eserler bırakmak için karıncalar gibi çalışmak gerek." üstat Necip Fazıl Kısakürek'in bu hikmetli sözü, bugün burada konuşacağımız tüm yatırımların ruhunu, hedefini ve Türkiye Yüzyılı'na yürüyen kadromuzun çalışma azmini en veciz şekilde ifade etmektedir. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın ifade ettiği gibi, biz milletimize hizmet yolunda "Durmak yok, yola devam." diyen bir kadroyuz. İşte, bu anlayışla bu bütçe Türkiye'nin dört bir yanını birbirine bağlayan dev projelerin, şehirlerimizi geleceğe taşıyan stratejik yatırımların bütçesidir. Yolları, tünelleri, raylı sistemleri, hava limanlarını bir medeniyet iddiasıyla buluşturan, güçlü bir iradenin, Türkiye'nin her karışına değer katan, şehirlerimizi geleceğe taşıyan, milletimizin refahını artıran dev bir yatırım vizyonudur. Büyük Türkiye hedefi için kararlılıkla yürüyen, Türkiye Yüzyılı'nın altyapısını adım adım inşa eden, ülkemizi bölgesel bir merkezden küresel bir güç hâline getiren Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinin eseridir.
2002-2025 yılları arasında ulaştırma ve haberleşme alanlarında toplam 300 milyar dolar yatırım gerçekleştirdik. Bu yatırımların 180 milyar doları kara yoluna, 66 milyar doları demir yoluna, 25 milyar doları hava yoluna, 4 milyar doları denizciliğe ve 25,6 milyar doları haberleşmeye ayrılmıştır. Bu tablo, ulaştırma ve iletişim altyapısının Türkiye'nin kalkınma hamlesindeki öncü rolünü açıkça göstermektedir.
26 Havalimanı olan bir Türkiye'den bugün 58 havalimanına ulaşan, 60 dış hat noktasından 355 noktaya, 50 ülkeden 132 ülkeye uçan bir Türkiye'ye geldik. Yıllık yolcu sayısının 34 milyondan 230 milyonun üzerine çıkmasıyla birlikte, bir zamanlar sadece belli bir kesimin binebildiği uçak, artık, milletin toplu taşıma aracı hâline geldi. "Gidemediğin yer senin değildir." düsturuyla gece gündüz aşkla, şevkle, heyecanla milletimize hizmet etmeye devam ediyoruz.
"Yol yapmakla trafik problemi çözülmez." demedik, kara yollarında 6.100 kilometrelik bölünmüş yol ağından 29.947 kilometrelik dev bir ağa ulaştık. Seyahat hızını saatte 40 kilometreden 88 kilometreye çıkardık. Otoyol uzunluğumuzu 1.714 kilometreden 3.796 kilometreye, sıcak asfaltı 8.591 kilometreden 32.527 kilometreye yükselttik. Köprü ve viyadüklerde 811 kilometreye, tünel uzunluğunda ise 833 kilometreye ulaştık; bu rakam başlangıç seviyesinin tam yüzde 1.566 üzerinde bir başarıdır. Tüm bu adımlar, ulaştırmanın sadece bir yatırım değil, stratejik bir kalkınma hamlesi olduğunun kanıtıdır.
"Tren göçe sebep olur, yapmaya gerek yok." demedik, ana yurdu dört baştan demir ağlarla biz ördük. Demir yollarında 2002 yılında hızlı tren hattı olmayan bir Türkiye'den bugün 2.251 kilometrelik hızlı tren hattına, 20 şehrini hızlı trenle buluşturan bir altyapıya, nüfusunun yüzde 51'ini hızlı trene eriştirir seviyeye ulaşan bir ülkeye geldik. Elektrikli ve sinyalli hat uzunluklarını 3 kattan fazla artırarak toplam demir yolu ağımızı 13.919 kilometrelik modern bir yapıya kavuşturduk. Kent içi raylı sistemlerde 281 kilometreden 1.036 kilometreye yükselen büyük bir başarı kaydettik. Bu hatların 434 kilometresi bizzat Bakanlığımız tarafından yapılmıştır.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Orman Bakanlığı arasında başlatılan Her Bilet Bir Fidan, Sevdamız Yeşil Vatan Kampanyası kapsamında bir yıl boyunca, yüksek hızlı trenlerimizle seyahat eden her yolcumuz adına 1 fidan dikeceğiz. Hatlarımızda yıllık ortalama 13 milyon yolcunun seyahat ettiğini düşündüğümüzde, 13 milyon fidanı toprakla buluşturacağız. Bu anlamlı çevre seferberliğini yürekten tebrik ediyorum.
Ayrıca, ASELSAN tarafından geliştirilen millî sürücüsüz metro sistemiyle kritik teknolojilerde yerli ve millî kabiliyetlerimizi güçlendirdik.
Denizcilikte liman tesis sayımızı 152'den 217'ye, tersane sayımızı 37'den 85'e yükselttik. Deniz ticaret filomuzu 8,9 milyon DWT kapasiteden 53,1 milyon DWT kapasiteye çıkararak dünyanın 10'uncu büyük filosu hâline geldik. Limanlarımızda elleçlenen yük miktarını 190 milyon tondan 539 milyon tona çıkardık ve tersane üretim kapasitemizi yıllık 0,55 milyon DWT kapasitesinden 4,79 milyon DWT seviyesine yükselterek yüzde 771 gibi etkileyici bir artış sağladık. Bu gelişmeler Türkiye'nin küresel tedarik zincirindeki ağırlığını her geçen yıl artırmıştır.
Haberleşme alanında büyük bir dijital dönüşüm yaşandı. Fiber altyapımızı 81 bin kilometreden 637 bin kilometreye çıkartarak yüzde 684'lük bir artış sağladık. Yerli ve millî haberleşme uydumuz TÜRKSAT 6A'yı fırlatarak bu alanda üretim kabiliyeti olan sayılı ülkeler arasına girdik. Siber Güvenlik Endeksi'nde rol model ülke kategorisine yükselerek dünyanın en üst seviyesini yakaladık. 5G hazırlıklarıyla sanayiden ulaşıma, akıllı şehirlerden eğitim ve savunmaya kadar pek çok alanda yeni bir çağın başlangıcını yapıyoruz. Ulaştırma ve haberleşme alanında yalnızca yol yapmadık, Türkiye'yi uzay ve yüksek teknoloji ligine de taşıdık. 2021'de TÜRKSAT 5A ve 5B'yi uzaya gönderdik, ardından yüzde 80 yerlilikle ürettiğimiz ilk millî haberleşme uydumuz TÜRKSAT 6A 2024'te uzaya fırlatıldı ve 2025'te hizmete alındı. Böylece, kendi haberleşme uydusunu üretebilen sayılı ülkeler arasına girdik. Kapsama alanımız 3,5 milyardan 5 milyar nüfusa çıktı. Aynı şekilde, metre altı çözünürlüklü mili gözlem uydumuz İMECE uzayda görev yapıyor, tüm kritik altyapı sistemleri yerli olarak geliştirildi. Raylı sistemlerde millî sinyalizasyonumuz yerli sinyal en üst seviyede güvenlik sertifikasını aldı. İlk millî ana hat lokomotif E5000 ve 1200 beygir gücündeki yerli motorumuz test aşamasına geldi. Hyperloop teknolojisinden millî bataryalara, hızlı şarj sistemlerinden akıllı demir yolu yazılımlarına kadar pek çok alanda artık kendi teknolojisini üreten bir Türkiye var. Doğal gaz şebekelerindeki arızaları akışı durdurmadan tespit eden boru içi denetleme robotu tamamen yerli olarak geliştirildi ve Türkiye bu teknolojiyi üreten dünyada 2'nci ülke oldu. Bütün bu adımlar şunu göstermektedir: Türkiye artık sadece yol, köprü yapan bir ülke değil, uzaydan raylı sisteme, bataryadan akıllı ulaşıma kadar yüksek teknoloji üreten bir güçtür. Türkiye Yüzyılı tam da budur. Dünyada tünel açma makinesi üretebilen yalnızca 8 ülke var, biri Türkiye. Dünyada elektrikli araç bataryası üretebilen 6 ülke var, biri Türkiye. Bu başarılar ulaştırma vizyonumuzun geldiği seviyeyi açıkça ortaya koymaktadır. Tüm bu yatırımların yanında Türkiye, geleceğini belirleyen stratejik projeleri hayata geçirdi; İstanbul-İzmir Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü, Ankara-Niğde Otoyolu, Avrasya Tüneli, Marmara ve Aydınlı-Denizli Otoyolu gibi dev eserler, bu projelerin her biri bugün yapılmaya kalksa 2-3 kat maliyete tamamlanabilir. Bu gerçek, o dönemde alınan vizyoner kararların ne kadar isabetli olduğunu tartışmasız şekilde ortaya koymaktadır. İstanbul Havalimanı da bu vizyonun zirvesidir. Bugün yıllık 90 milyon yolcu kapasitesiyle hizmet veren, tamamlandığında 200 milyon yolcu kapasitesine ulaşabilecek Avrupa'da 2, dünyada 7'nci sırada olan küresel bağlantı merkezi sıralamasında dünya 1'incisi ilan edilen bir mega projeden söz ediyoruz. Açıldığı günden bugüne 400 milyon yolcuya hizmet sunmuş, Türkiye'yi küresel havacılığın merkezine taşımıştır. Aynı anda 3 uçak inip kalkabilen, 3'lü bağımsız pist operasyonunu hayata geçiren dünyada 2'nci, Avrupa'da ilk ülke olarak sivil havacılıkta teknik bir üstünlük ortaya koymuştur. Bütün bu başarılar bir araya geldiğinde görülmektedir ki ulaştırma ve altyapı politikaları Türkiye'nin büyüme hikâyesinin omurgasını oluşturmuştur.
2002'den bu yana atılan vizyoner adımlar ülkemizi bölgesel bir transit merkezden küresel bir lojistik, ulaştırma ve teknoloji merkezine dönüştürmüştür. Biz kararlıyız; havada, karada, denizde, iletişimde, dijitalde, Türkiye Yüzyılı'nı adım adım inşa etmeye devam edeceğiz. Türkiye yüzyılı Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde kesintisiz hizmetle, büyük vizyonla, millî teknoloji hamlesiyle ulaştırmada da yükselmeye devam edecektir. İşte, bu büyük kalkınma yürüyüşünün tam merkezinde duran illerimizden biri de Yozgat'tır yani Türkiye'nin tam orta noktası, coğrafi merkezi, Anadolu'nun kalbidir. Yozgat bugün ulaştırma ve iletişim alanında tarihinde görülmemiş bir dönüşüm yaşamıştır. 2003'ten bu yana şehrimizin ulaşım ve haberleşme altyapısına tam 90 milyar 730 milyon 128 bin 394 TL yatırım yapılmıştır. Bunun 4 milyar 505 milyon TL'si yalnızca 2025 yılında gerçekleştirilmiştir. 2003 yılında sadece 44 kilometre bölünmüş yolu olan Yozgat, bugün 408 kilometre bölünmüş yol ağına sahiptir. 2003'te yalnızca sadece 8 kilometre ve BSK yolu olan Yozgat bugün 439 kilometre yola sahiptir. Kırıkkale'ye, Sivas'a, Çorum'a, Kayseri'ye, Kırşehir, Nevşehir'e artık kesintisiz bölünmüş yollarla bağlı bir merkez bölge hâline gelmiştir. Şehir geçişleri, köprülü kavşaklar, tarihî köprüler, varyant düzenlemeleriyle Yozgat'ın kara yolu omurgası baştan sona yenilenmiştir. Devam eden Alaca-Zile Yolu, Havalimanı bağlantı yolu, Boğazlayan-Felahiye-Kayseri Yolu, tamamlanan Sorgun-Çiğdemli-Kadışehri Yolu ve çevre yolu projeleri de şehirlerimizin standardını daha yükseğe taşımaktadır. Demir yolunda Yozgat-Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı'yla Ankara artık bir saatlik mesafededir. Yerköy-Kayseri Yüksek Hızlı Tren Hattı Projesi tamamlandığında Yozgat Türkiye'nin doğu batı omurgasının merkezi olacaktır. Hava yolunda altyapısını tamamlanan Yozgat Havalimanı'nın üst yapısı yüzde 30 seviyesine gelmiştir, inşallah sizinle beraber 2026 yılında hizmete açacağız.
Fiber altyapıda 1.059 kilometreden 5.345 kilometreye yükselerek dijital çağın merkezine yerleşmiştir. Sayın Bakanım, tam burada bu noktada şunu ifade etmek istiyorum: Biz, bu millete aşığız, Mecnun olduk çölleri yaptık; Ferhat olduk, dağları deldik, tünel yaptık. Milletimizin önündeki her engeli, her mesafeyi, her zorluğu aşa aşa bugünlere geldik. Bu anlayışla Yozgat'ımız adına beklentilerimizi sizlere arz etmek isterim. Yozgat'ımızın kara yolu ağında önemli ölçüde mesafe alınmış olsa da Yozgat'ımızın büyüyen nüfusu, gelişen ekonomisi ve artan ulaşım ihtiyacı doğrultusunda Yozgat Çevre Yolu, çok fazla kaza olan Yozgat-Boğazlıyan Yolu, Yozgat-Şefaatli Yolu, Sorgun Çevre Yolu, Yerköy-Çiçekdağı Yolu, Boğazlıyan-Yenifakılı Yolu, Boğazlıyan-Çandır-Çayıralan Yolu, Çandır-Fehmiye Yolu, Sarıkaya-Çayıralan Bağlantı Yolu, Sarıkaya-Karayakup Yolu, Sarıkaya-Çayıralan Yolu, Kadışehri-Halıköy Yolu Kadışehri-Sulusaray Yolu, Kadışehri-Çekerek Yolu, Çekerek-Zile Yolu...
AYYÜCE TÜRKEŞ TAŞ (Adana) - Bütün Yozgat'ı saydınız.
SÜLEYMAN ŞAHAN (Yozgat) - Bunlar bağlantı yolları, ana yollar değil Ayyüce Hanım.
Aydıncık-Çekerek kısaltma yolu, Şefaatli-Kozaklı-Mucur Yolu, Saraykent-Kadışehri Yolu, Akdağmadeni-Sarıkaya Yolu, Akdağmadeni-Şarkışla yol yatırımlarının 2026 programına alınmasını hemşehrilerimiz adına sizlerden özellikle talep ediyorum.
Sayın Bakanım, bu yol ağlarının tamamlanması hâlinde Yozgat'ımızın ulaşım anlamında çözülmemiş neredeyse hiçbir problemi kalmayacak. İnanıyoruz ki sizin güçlü desteğiniz ve Bakanlığımızın vizyoner yaklaşımıyla bu projeler tek tek hayata geçirilecek, Yozgat'ımız bölgesel bir ulaşım üssüne dönecektir. Sorgun, Yozgat'ın doğu batı aksındaki en geçiş yoğunluk noktası hâline gelmiştir. Yüksek hızlı tren bağlantısı, ağır vasıta trafiği, şehir içi hareketlilik, Sivas yolu birleşince mevcut kavşak artık bu yoğunluğu taşımamaktadır. Trafik güvenliği ve akışının sağlanması için Sorgun'a acil bir dal-çık kavşağı, araç muayene istasyonu yapılmasını talep ediyoruz. Tarafımıza ileteceğim listede telefon ve internet erişimi olmayan köylerimiz yer almaktadır. Bu köylerin 2026 yılı yatırım programı kapsamına alınması Yozgat adına özellikle talep ediyoruz. 2023 yılında açılışını beraber gerçekleştirdiğimiz Ankara Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı kapsamında Yozgat Hızlı Tren Garı açıldığı o günden bugüne büyük ilgi görmüş, yalnızca iki yıl içerisinde Yozgat'tan 275.800 yolcuya hizmet vermiştir. Özellikle öğrencilerimiz, memurlarımız ve günlük Ankara-Yozgat yolcu seferi yapan yolcularımız mevcut seferlerde yer bulmakta zorlanmakta, biletler kısa sürede tükenmektedir. Yolcu talep artışı, artık düzenli ve kalıcı bir seviyeye ulaşmıştır. Bu nedenle Yozgat çıkışlı ve Yozgat varışlı sefer sayılarının artırılması, vagon kapasitesinin yükseltilmesi, yoğun saatlere ek sefer konulması talebimiz vardır. Ayrıca Sayın Bakanım, Yerköy, Yozgat merkez, Sorgun, Akdağmadeni istasyonlarımızın üzerine, 54 milyar 482 milyon TL bütçeli Yerköy Kayseri Yüksek Hızlı Tren Hattı'na Şefaatli ve Yenifakılı istasyonlarının da eklenmesiyle Yozgat'ımızın 14 ilçesinden 6 ilçesi hızlı tren konforuna erişmiş olacak ve bu 6 ilçemizde istasyonumuz olacaktır. Bu adım Yozgat'ın ulaşım vizyonunu Türkiye Yüzyılı hedefiyle buluşturan en önemli hamlelerden biri olacaktır.
Sayın Bakanım, Yozgat yapılan her hizmetin kadrini ve kıymetini bilen bir şehirdir ve vefalıdır, teşekkürünü de ve duasını da esirgemez. Bu nedenle talep ettiğimiz her hizmet milletimizin beklentisinin ve teveccühünün bir karşılığıdır. Sizin güçlü iradenizle bu sorunların hızlı çözüleceğine inanıyorum. Bu inançla bütçemizin vatanımıza ve milletimize hayırlı olmasını temenni ediyor, hepinizi