Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Bursa Milletvekili Ahmet Kılıç ve Osmaniye Milletvekili Seydi Gülsoy ile 106 Milletvekilinin Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3160) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .06.2025 |
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Şimdi, burada, bu 15'inci maddede "Azami yüklü kütlesi 3.500 kilogramı geçmeyen arazi taşıtları..." Yani 4'ten 50'ye çıkıyor buradaki ÖTV. Bu taşıtlar neler? Yani bizim bildiğimiz "pikap" dediğimiz araçlardan mı bahsediyoruz biz? "Çift kabin" diye bahsettiğimiz 4x4 mü olması lazım bunların?
HAZİNE VE MALİYE BAKAN YARDIMCISI İSMAİL İLHAN HATİPOĞLU - Arazi taşıtı.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Ya şöyle bir sıkıntı var, ben size şöyle söyleyeyim: Bu söz konusu araçlar yani ÖTV'yi yüzde 4'ten yüzde 50'ye çıkartmayı düşündüğümüz araçların genelde yüzde 90'ı kırsalda kullanılır, tarımda kullanılır. Yani bugün traktörde yüzde 4'se bence bunlarda da yüzde 4 olması lazım. Yani burada bir, evet, son dönemlerde bu taşıtları alıp, modifiye edip de şehir içinde kullananlar var ama bizim elimiz ayağımız, bizim köyde, kırsalda bu taşıtlar bizim elimiz ayağımız yani yük taşıdığımız, nakliye yaptığımız, tarlaya girdiğimiz, çamura girdiğimiz... Yani bu konuda gerekçe nedir, onu anlamış değilim.
Bence bu kısmının... Yani her şeyine karşıyız da ama burada kırsalda, tarımla uğraşanlarda bu ciddi sıkıntı yaratır. Yani 4'ten... Yani 1 milyon lira düşünsek araç bedelini yani normalde 40 bin lira ÖTV varken 500 bine çıkacak, 500 bine, bir de bunun KDV'si... Yani çok ciddi, 600 bin lira, 700 bin lira arasında bir fiyat artışı olacak
Farklı bir şey söyleyeyim: Şimdi, bu araçlar elinde bulunan bayiler var. Ne olacak şimdi? Bu araçları bulunan bayiler de var. Yani bence burada çok dikkatli düşünüp...
Kime konuşacağımı bilemedim, şimdi Hazineye mi konuşsam, size mi konuşacağım, onu bilemedim de.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Maliyeye konuşacağız, onlar getirdi.
CEVDET AKAY (Karabük) - Maliyeye. Bir satış yapacak. İkinci el onlar. Satış yapıp ikinci ele düşecekler için...
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Yani burada sabahtan beri vergi harcaması yapıyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Ona istisna, buna istisna; yapmayın gözünüzü seveyim.
SEYİT TORUN (Ordu) - Masa başında yapılmış, gelmiş.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Bizim de çiftçimizin bir keyfi var. Bir elimiz, ayağımız var. Bunu yapmayın, bunu geri çekin. Sabahtan beri sizi çok bonkör gördük yani burada bir bizim şey mi kaldı, 4x4 bindiğimiz kamyonetler mi kaldı? O konuda...
ERHAN USTA (Samsun) - Ama Plan ve Bütçe Komisyonu üyelerine bir tane hak vereceklermiş vergi artışından önce.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Arabayı bulsak alacağız da araba yok şu an.
Buyurun.
OTOMOTİV DİSTRİBÜTÖRLERİ VE MOBİLİTE DERNEĞİ KURUMSAL İLETİŞİM DİREKTÖRÜ SELİM OKUTUR - Otomotiv Distribütörleri Mobilite Derneği adına buradayım.
Bu 14'üncü ve 15'inci maddeyle ilgili görüşlerimi kısaca belirtmek istiyorum.
Öncelikle, dinlediğiniz için teşekkür ederim.
Sayın vekillerim konuya dokundular kısaca ama sektörün içinden birisi olarak öncelikle bu 4x4 araçlarla ilgili yaşanacak sıkıntılardan bahsedeyim.
Tabii ki bunu amacı dışında kullanan insanlar var toplumumuzda yüzde 10 gibi, belki 15 gibi, amacı dışında kullanılanlar, bunu alıp alıp modifiye edip şehir içinde kullananlar var ama asıl bu araçların kullanıldığı yerler madenler, inşaatlar. Bilmiyorum, içinizde Artvin bakır madenini göreniniz var mı? Orada 4x4 araçlardan başka hiçbir araç çalışmaz veya TANAP bugün uluslararası projelere imza atıyor, burada 4x4 araçlardan başka hiçbir araç kullanamazlar inşaat şirketleri. Dolayısıyla bu yanlış kullanımı göz önüne alarak, 4'ten 50'ye verginin çıkarılması çok büyük sıkıntılara yol açacaktır. Bizim orada önerimiz, bunun ayrılması gerektiği, amacına göre bir ayırım yapmak mümkün, teknik olarak ayırmak da mümkün.
ERHAN USTA (Samsun) - Şehirde kullananlar onu hususi plaka olarak mı kaydettiriyor? Öyle bir şey var trafik...
OTOMOTİV DİSTRİBÜTÖRLERİ VE MOBİLİTE DERNEĞİ KURUMSAL İLETİŞİM DİREKTÖRÜ SELİM OKUTUR - Evet, özel kullanım var ama aile şirketleri üzerine alıp da hususi kullananlar da var yani "şirket" diye ayırmak da pek mümkün değil. Adamın şahıs şirketi var, onun üzerine kaydediyor, eşi onunla belki Nişantaşı'na gezmeye gidiyor yani abartıyorum biraz. Ama bu istismarı önlemek için hepsinin birden vergisini artırmak çok adil değil. Hakikaten bu işten ekmek kazan çiftçimiz var, inşaat şirketleri var, maden şirketleri var, bunları ayıracak...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Evet, şimdi şöyle yapalım...
ERHAN USTA (Samsun) - Trafik kontrolüyle ilgili bu olamaz mı Sayın Başkan, onu soralım. Trafik kontrollerinde gerçekten bunu yapmak lazım.
OTOMOTİV DİSTRİBÜTÖRLERİ VE MOBİLİTE DERNEĞİ KURUMSAL İLETİŞİM DİREKTÖRÜ SELİM OKUTUR - Bir dakika daha rica edebilir miyim, sözüm yarım kaldı, bir dakika daha.
Uzatırsanız bu süreyi... Şu anda ithalatçılar da büyük sorun yaşıyor. Bu araçları getirip de ve yüzde 50 ÖTV'yle satamayacağız, hepsi büyük zararlara yol açacak. Dolayısıyla en azından eğer bu ayırımı yapamıyorsak bile, hakikaten, gerçek ihtiyacı olan ile olmayanı ayıramıyorsak bile süreyi biraz uzatalım. İki ay, üç ay gibi bir süre sonra yürürlüğe girmesi sektörün kendisi ayarlamasına yol açar.
Diğeri de matraha dayalı sistem. Maalesef, bunlar çok geçici çözümler oluyor. Bu çok büyük bir fırsat, tarihî bir fırsat, Cumhurbaşkanına verilen bu yetkinin matraha dayalı olmayan araçların teknik bilgisine dayalı bir sistem olması birçok alandaki sancıları ortadan kaldıracaktır.
Teşekkür ederim.