| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bursa Milletvekili Ahmet Kılıç ve Osmaniye Milletvekili Seydi Gülsoy ile 106 Milletvekilinin Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3160) |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 25 .06.2025 |
ERHAN USTA (Samsun) - Şimdi, dikkat ederseniz, ilk konuşmamda biraz daha temkinli konuştum yani bu pay devri konusunda biraz daha idareden gerekçelerini öğrenelim falan şeklinde ama ben Kambiyo Genel Müdürünü dinledikten sonra kanaatim kesinleşti, onu söyleyeyim. Yani bu pay devrinden bedel alınması, tekrar bedel alınması konusu son derece yanlış, buna ilişkin yapılan uygulamanın gerekçesi olarak söylediğiniz her şey de yanlış. Birincisi ne? Giriş çıkışın kontrol edilmesi. Para almayınca giriş çıkışı kontrol edemiyor musunuz? Zaten bilgisi geliyor, izni geliyor, onaylarsınız, edersiniz, illa bunun için para almak gerekmez; bu bir.
İkincisi: Lisans bedeli aldığımız hiçbir başka alanda devirde lisans bedeli tekrar alınmıyor. Nihayetinde bu hepsinden de çok farklı bir alan filan değil. İşte buna benzer bankacılık var, bankacılıkta alınmıyor veya tamamen farklı, daha reel sektör olarak diyelim ki enerji lisans bedelleri var, orada da alınmıyor, orada devrediliyor değil mi? Hatta orada Enerji Bakanlığı teşvik ediyor çantacıları yani hemen alıyorlar küt diye iktidara yakın olanlar, ondan sonra satıyorlar lisanslarını, beş kuruş para alınmıyor. O da doğru değil de ayrı bir şey ama lisans bedelinin devrinde tekrar bedel alınması diye bir uygulama bunun dışında bir yerde yok. Dolayısıyla eğer buraya getiriliyorsa çok güçlü argümanımızın olması lazım.
Üçüncüsü: TÜYEMDER Başkanının ifade ettiği şey, bakın, az önce ben de tekrarlamaya çalıştım, o yüzden önergemizi çekip çekmemeyi ben düşünüyordum ama tam tersine, önergede çok ısrarlı olacağım. Yani bu devirde tekrar bedel alınmasının, sizin tabirinizle "ücret alınması"nın kaldırılması gerekiyor. Sektöre giriş çıkışı engeller yani yeni girişi engeller, korkar adam. 25 milyon lira parayı vereceksin, beş yıl çok düzgün bir şekilde çalışırsa ancak 25 milyon lirayı çıkaracaksın, ondan sonra kâr etmeye başlayacaksın. Dolayısıyla kayıt dışı yaparım, cezası da zaten ancak 100 defa yakalanırsam bir lisans bedeline denk geliyor. 100 defa da kim yakalayacak beni? Onu siz de itiraf ettiniz, anlaşılan hem müfettiş açısından bir yokluk var, kendi kolluk gücünüzün olmasını istiyorsunuz, onu söyleyelim, İçişleri geldiğinde Hazine ve Maliye Bakanlığına bir kolluk gücü temin edilmesi konusunu gündeme getireceğim ama yani kendi kolluk gücünüz olmayınca bu iş olmayacak mı yani kayıt dışı mı olacak bu alan? Böyle bir şey olmaz. Bu argümanların hepsi geçersiz argüman, onu söyleyeyim, hiçbir güçlü argümanı şuraya koyamadınız. Dolayısıyla arkadaşlar, istirham ediyorum, bunun üzerinde düşünelim. Ha, şu da olmasın tabii, Mustafa'nın "Düşünelim." demesinden sonra bu işi iyice sıkılaştıralım, daha kötü yapalım filan değil. 25 milyon tutacaksın, pay devrinden yine ücret almayı tutacaksın, bu sefer, bir de tutup efendim, sermaye gereğini de 5 milyon liradan 50 milyon liraya çıkaralım dersek iyice kayıt dışılığı artırırız. Burada vazgeçilmesi gereken şey...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun.
ERHAN USTA (Samsun) - Sermaye kısmına bakılabilir ama burada esas üzerinde durulması gereken şey kesinlikle... Şu anda kanaatim güçlenmiştir ki bu pay devirlerinde kısmen veya tamamen, yüzde 100 veya oransal olarak tekrar bedel alınması bence son derece yanlış olur, mütenasip de değil, ceza ile arasında bir mütenasiplik olması lazım; ölçülülük dediğimiz hukuktaki şeylerin hiçbiri yok burada. Dolayısıyla önergemizi geri çekmeyip tam tersine, arkadaşlarımızdan destek bekliyoruz.
Teşekkür ediyorum.