| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bursa Milletvekili Ahmet Kılıç ve Osmaniye Milletvekili Seydi Gülsoy ile 106 Milletvekilinin Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3160) |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 25 .06.2025 |
SEYDİ GÜLSOY (Osmaniye) - Teşekkürler Başkanım.
Değerli Başkanım, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun kıymetli üyeleri, değerli bakan yardımcılarımız, değerli genel müdürlerimiz, bürokrasimizin kıymetli yöneticileri ve uzmanları, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum ve kanun teklifi görüşmelerinin hayırlara vesile olmasını diliyorum. Komisyon sürecinde vereceğiniz destekler için şimdiden teşekkür ediyorum.
İlk imza sahibi olduğum Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin Komisyon görüşmelerine başlamış bulunmaktayız. Görüşmekte olduğumuz kanun teklifiyle kayıt dışıyla mücadele edilmesi, vergide adaletin güçlendirilmesi, indirim ve istisnalara sınırlar getirilmesi, dolaysız vergilerin vergi gelirleri içindeki payının artırılması ve ihtilaflı olan konuların hukuki belirliliğinin artırılması amacıyla çeşitli konularda kanuni düzenlemenin hayata geçirilmesi amaçlanmaktadır.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Türkiye Yüzyılı vizyonumuz doğrultusunda ekonomik hedeflerimize sağlam adımlarla yürümekteyiz. Bu doğrultuda, vergide adalet ve etkinliği artırmayı, kayıt dışıyla mücadeleyi, indirim ve istisnaları azaltmayı, hukuki belirliliği sağlamayı amaçlayan düzenlemeleri içeren kapsamlı bir kanun teklifi hazırlamış bulunmaktayız. Herkesin gücü oranında vergi ödediği, vergiden kaçınmanın değil vergiye güvenin teşvik edildiği, kayıt dışılığın değil dürüst mükellefin ödüllendirildiği bir mali sisteme doğru kararlı bir şekilde adım atıyoruz. 21 maddeden oluşan kanun teklifimizde 13 farklı kanununda düzenleme yapılmakta olup yürütme yürürlük maddesi hariç bunların 15 maddesinde vergiye yönelik düzenlemeler yer almaktadır. Bu kanun teklifi, sadece bir vergi düzenlemesi değil ekonomik adalet tesisi, hukuki belirliliğin güçlenmesi ve vergi güvenliğinin arttırılması yönünde önemli bir düzenlemedir.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; teklifin ilk 3 maddesinde Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun'a ilişkin düzenlemeler yer almaktadır. Bu maddelerde kıymetli maden ve taşların yurt içinde alım satımına ilişkin ikincil mevzuata esas teşkil eden yetkilere -kanunda- yer verilerek bu hususa ilişkin hukuki çerçeve netleştirilmektedir. Mevcut durumda uygulanan idari yaptırım tutarları revize edilmekte ve faaliyet izni alınması zorunlu olan konularda izinsiz faaliyette bulunanlara uygulanacak yaptırım yeniden belirlenmektedir. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hükümler dikkate alınarak yetkili müesseseler, kıymetli madenlerin aracı kuruluşları ve rafinerilerinin hangi faaliyetlerinin izne tabi olduğu, verilen izinler kapsamında tahsis edilecek ücretlerin hangi tutarlarda ve hangi usuller esasına göre tahsil edileceği, bahse konu şirketlere faaliyet izinlerini vermeye ve söz konusu izinleri iptal etmeye Hazine ve Maliye Bakanlığının yetkili olduğu hususları açıkça düzenlenmekte ve kanuna eklenen ücret tarifesiyle kanun kapsamında her türlü izin türü için ücretler belirlenmektedir.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; teklifin 4'üncü ve 5'inci maddeleri Vergi Usul Kanunu'na ilişkin düzenlemeleri içermektedir. 4'üncü maddede kayıt dışıyla mücadelede önemli yer teşkil eden yoklamalarda etkinliği artırmak ve gereksiz ihtilafların önüne geçmek amacıyla düzenleme öngörülmektedir. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından geliştirilen elektronik yoklama sistemiyle yoklamalar vergi dairelerindeki tablet bilgisayarlar aracılığıyla elektronik ortamda gerçekleştirilmekte ve bu yoklamalara ilişkin fişlere de elektronik ortamda erişilebilmektedir. Yoklamalarda yoklama yapılan yerin konumu GPRS kaydıyla otomatik olarak kayıt altına alındığı gibi, tespit edilen hususlar fotoğraflanmakta ve bu koordinatlar bilgisi elektronik ortamda düzenlenen fişlerin ayrılmaz bir parçası hâline gelmektedir. Oluşturulan sistemle elektronik ortamda tespit edilen hususların sıhhati net olarak ortaya konulabilmektedir. Bu kapsamda, elektronik ortamda düzenlen yoklama fişlerinde, hakkında yoklama yapılan veya yetkili mükellefin yoklama esnasında bulunmaması veya imzadan çekinmeleri durumlarında polis, jandarma, muhtar veya ihtiyar meclisi üyelerinin imzasının aranması uygulamasına son verilecektir. Elektronik ortamda yapılan yoklamalarda işlevsiz kalan bir prosedürün kaldırılmasını öngörüyoruz.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Vergi Usul Kanunu'nda yapılan diğer bir düzenleme ise Gelir İdaresi Başkanlığının saha denetimlerinin kapasitesinin artırılmasına yönelik düzenlemedir. Gelir İdaresi Başkanlığı, saha denetimi kapsamında, sürekli, hafta sonları dâhil olmak üzere mesai saatleri dışında saha denetimleri gerçekleştirmektedir. Kayıt dışılıkla mücadele kapsamında belirlenen sayının üzerinde personel saha denetiminde görevlendirilir hâle gelmiştir. Lakin, mevcut düzenleme gereğince, Gelir İdaresi Başkanlığı toplam memur ve sözleşmeli personel sayısının yüzde 20'sini saha denetimlerinde görevlendirmesi üzerine fazla çalışma ücreti ödeyebilmektedir. Saha denetimine fiilen çıkan ve mesai saatleri dışındaki denetimlere katılıp fazla çalışma ücreti ödenecek personel sayısının artırılması ve ayrıca mesai saatleri dışında yapılan denetimlerdeki fazla çalışma ücretinin de güncellemesi amacıyla maddede değişiklik öngörmekteyiz. Düzenlemeyle fazla çalışılan her bir saat için ödenen 160 gösterge rakamının 300 gösterge rakamına yükseltilmesi ve kurumun toplam memur ve sözleşmeli personel sayısının en fazla yüzde 20'sinin yerine yüzde 40'ına fazla çalışma ücreti ödenmesi sağlanmaktadır.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; teklifimizin 6'ncı ve 7'nci maddelerinde KDV Kanunu'na ilişkin düzenlemeler öngörülmektedir. 6'ncı maddeyle Vakıflar Genel Müdürlüğü bünyesindeki vakıfların ve bu kurum tarafından yönetilen mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışının KDV'sinde istisna edilmesi amaçlanmaktadır.
7'nci maddeyle kayıt dışılıkla mücadele kapsamında akaryakıt ve LPG ürünlerinin ithalatı ile yurt içi teslimlerine yönelik vergi güvenliğinin artırılmasını teminen, akaryakıt, LPG ve bunların türev ürünlerinin ithalinde hesaplanan teminata bağlanan ÖTV'nin KDV matrahına dâhil edilmesine ilişkin düzenleme öngörülmektedir. Hem imalatçılar ile ithalatçıların teslimleri arasındaki KDV farklılığının giderilmesine hem de kayıt dışılığın önlenmesine hizmet etmek amacıyla yapılan düzenlemeyle, ithal edilecek ancak KDV'si ödenmeyen ÖTV tutarının yurt içindeki teslimler sırasında KDV matrahını aşındırması önlenmiş olacaktır.
Teklifin 8'inci maddesinde Serbest Bölgeler Kanunu'nda düzenleme yapılmaktadır. Düzenlemede ihracatın desteklenmesi ve mükelleflerin uluslararası pazarlarda rekabet avantajı sağlamalarını teşvik etmek amacıyla serbest bölgede üretim faaliyetinde bulunan mükelleflerin bulundukları serbest bölge içine veya diğer serbest bölgelere yaptıkları ürün satışlarında elde ettikleri kazançların da gelir ve kurumlar vergisinden istisna edilmesini öngörmekteyiz.
Teklifin 9'uncu maddesiyle Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu'nda düzenleme yapılmaktadır. Madde, OSB tüzel kişiliğine sağlayan vergi, resim ve harç muafiyetinin geniş tanımlanmasından kaynaklı sorun olan banka ve sigorta muameleleri vergisi açısından bu istisnanın geçersiz olduğu hususunu netleştirmekte ve hukuki belirliliği sağlamlaştırmaktadır.
Teklifin 10'uncu maddesiyle, kamu görevlilerine koruyucu giyim ve donanım malzemesi yardımı yapan kamu kurum ve kuruluşlarında yetkili ve görevli olanların sorumlulukları hakkında idari ve mali takibat ve yargılama yapılamayacağına ilişkin Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu'nda düzenleme yapılmaktadır.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; teklifin 11, 18 ve 19'uncu maddeleriyle AR-GE ve inovasyon sektöründe kamu kaynaklarının etkin kullanımı için ücret istisnalarında önemli bir adım atılarak AR-GE personelinin ücretlerine uygulanan sınırsız vergi istisna ve teşvikine üst sınır getirilmesine yönelik olarak üç ayrı kanun düzenlemesini yapıyoruz. AR-GE ve inovasyon odaklı istihdamı artırmak amacıyla geçmişte hayata geçirilen düzenlemeler çerçevesinde bu alanlarda çalışan personele ödenen ücretlerin tamamı veya tamamına yakın bir bölümü gelir ve damga vergisinden istisna edilmekte veya işverene teşvik olarak da bırakılmaktadır. Hem teşvik sisteminin suistimal edilmesini önlemek hem de kamu maliyesinde adil, ölçülü, şeffaf ve sürdürülebilir bir destek yapısı oluşturmak hedefi kapsamında gelir vergisine ilişkin teşvik istisna ile damga vergisi istisnasına konu edilebilecek en yüksek aylık asgari ücretin brüt tutarının 40 katıyla sınırlama yapıyoruz, 2025 yılının rakamlarına göre 1 milyon 40 bin TL'yle sınırlandırıyoruz. Bu tutarı aşan kısımda ise gelir ve damga vergisi alınması öngörülmektedir. Öngörülen düzenlemenin yalnızca maliyetlerle sınırlı olmayacağı, vergi, istisna ve teşviklerin daha adil şekilde dağılımı, kaynakların amacına uygun kullanılması, kayıt dışılıkla mücadele edilmesi hususlarında olumlu katkı sağlayacağını öngörmekteyiz.
Teklifimizin 12'nci maddesiyle endüstri bölgelerine yeni alan ilavesi ve çıkarılmasına ilişkin Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına verilen yetkinin netleştirilmesine dair Endüstri Bölgeleri Kanunu'nda düzenleme yapılmaktadır.
Teklifimizin 13, 14 ve 15'inci maddeleri özel tüketim vergisine ilişkin düzenleme içermektedir. Bu kapsamda, ulusal güvenlik kuruluşlarımız Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına, millî savunma ve iç güvenlik maksadıyla alacakları ve münhasıran bu amaçla kullanacakları yerli katkı oranı en az yüzde 40 olan taşıtlar ile ilgili kuruluşların ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikteki kamyon, kamyonet ve kamyonet grubunda yer alan arazi taşıtları ve motosikletlerin ilk iktisabında ÖTV istisnası sağlamayı öngörmekteyiz.
Diğer bir maddeyle, binek otomobillerin özel tüketim vergisine ilişkin olarak motor silindir hacmi, menzilleri ve batarya kapasiteleri itibarıyla farklı oranları belirleme hususunda Cumhurbaşkanına yetki verilmesine dair düzenleme yapılmaktadır. Binek otomobillerin vergilendirilmesinde bu taşıtlar için belirlenen oranlar ile bu oranlara esas özel tüketim vergisi matrahının piyasa koşullarını oluşturan fiyatları etkilemeyecek şekilde güncel rakamlara uygun şekilde yeniden belirlenmesi ve arazi taşıtlarına uygulanan özel tüketim vergisi oranının artırılması için düzenleme öngörüyoruz.
Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; teklifin 16'ncı maddesiyle LPG'nin dağıtıcılar arasındaki satışından kaynaklı kayıt dışılığın önlenmesine yönelik olarak Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nde düzenleme yapıyoruz. Düzenlemeyle, LPG piyasasında rekabet eşitsizliklerinin ortadan kaldırılması ve kayıt dışı ekonomiyle mücadele edilmesi amacıyla akaryakıt ticaretinin daha önce yapılan düzenlemeye benzer şekilde herhangi bir dağıtıcıdan alınan toptan LPG'nin başka bir dağıtıcıya satılmaması yönünde sınırlama getirilmektedir.
Teklifimizin 17'nci maddesiyle Kurumlar Vergisi Kanunu'ndaki yatırım teşvik sistemine yönelik düzenlemeyi revize ediyoruz. Kanunun yayım tarihinden itibaren alınan yatırım teşvik belgelerine uygulanmak üzere, indirimli kurumlar vergisinin indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap döneminden itibaren en fazla 10 hesap dönemi boyunca uygulanacağına ilişkin sınırlama getirilmekte ve kurumlar vergisi indirim oranı da yüzde 60 oranında belirlenmektedir. Kazanç bulunmasına rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarlarının müteakip dönemlerde dikkate alınmayacağı hususuna açıklık getirilmektedir. Toplam yatırıma katkı tutarının yüzde 50'si ve hak edilen yatırıma katkı tutarını geçmemek üzere indirim hakkının kullanabileceği ilk hesap dönemi dâhil 4'üncü hesap döneminin sonuna kadar kurumun diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançların indirimli kurumlar vergisi oranını uygulatmak suretiyle yatırıma katkı tutarını kısmen kullandırma ve bu oranı sıfıra kadar indirmeye, ayrıca 6745 sayılı Kanun kapsamındaki proje bazlı yatırımlar için de süre ve oran artırma hususlarında Cumhurbaşkanına yetki verilmektedir. Düzenleme, mevcut yatırım teşvik belgelerine ilişkin uygulamayı kesinlikle etkilemeyecektir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; AK PARTİ, Cumhur İttifakı olarak bizler güçlü devlet, adaletli vergi, sürdürebilir bütçe ve hakkaniyetli mali sistem hedeflerimizden asla taviz vermedik, vermeyeceğiz. Söz konusu düzenlemeler vergilemede güvenliğin ve öngörülebilirliğin sağlanmasına, kayıt dışılıkla mücadeleye, vergi adaletini güçlendirmeye ve dolaysız vergilerin vergiler içindeki payının artırılmasına katkı sağlayacaktır.
Sayın Başkanım, kanun teklifimizle ilgili söyleyeceklerim bundan ibarettir. Kanun teklifimizin ülkemize, milletimize ve ekonomimize hayırlı olmasını temenni ediyor, Komisyon üyelerimizin süreçteki destekleri için şimdiden teşekkür ediyor, saygılarımı sunuyorum.