| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Denizcilik İşletmeleri Anonim Şirketinin 2021 ve 2022 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 21 .05.2025 |
AYKUT KAYA (Antalya) - Sayın Başkan, teşekkür ediyorum.
Hazırunu saygıyla selamlıyorum.
Deniz turizmi, Türkiye'nin toplam turizm gelirlerinin yüzde 20 ila yüzde 25'ini oluşturmaktadır. Antalya gibi dünya çapında bir destinasyonun turizmde üst sıralara tırmanması için sadece otel yatırımları değil, deniz turizmine yönelik altyapı yatırımlarının da yapılması artık bir zorunluluktur. Deniz turizm kapasitesinin artırılması, marina altyapısının güçlendirilmesi, kruvaziyer liman potansiyelini değerlendirmek için altyapı yatırımlarının tamamlanmasına kadar tüm mevcut eksikliklerin giderilmesi artık bir zorunluluktur. Antalya yalnızca otelleriyle değil, deniz turizmiyle de büyük bir potansiyele sahiptir. Akdeniz çanağında dolaşan 100 binlerce yatı düşündüğümüzde mevcut marina kapasitemiz artık Antalya'da yetersiz kalmaktadır. Antalya genelindeki marinalar tam kapasiteyle çalışmakta, bağlama ücretleri ise arsa maliyetleri ve yüksek enflasyon nedeniyle ciddi şekilde yükselmiştir. Bu sebeple, yeni marina yatırımlarına mutlaka ihtiyaç vardır. Gazipaşa ilçemizde açılan ve Demre ilçemizde yakın zamanda açılacak marinalar bölge açısından önemli adımlardır ancak Manavgat Irmağı Ulualan mevkisinde ve Aksu Çayı giriş ağzında daha önce projelendirilmiş alanlardaki marina projeleri de mutlaka hayata geçirilmelidir. Bu bölgeler yalnızca konaklama değil, bakım, onarım, lojistik ve istihdam açısından da önemli merkezler hâline gelebilir. Ayrıca, mevcut marinaların genişletilmesi de gerekmektedir. Kemer ve Finike marinalarında bu yönde projelendirme çalışmaları yapılmıştır. Bu yatırımların hızla tamamlanması artan yat talebine ve bağlama kapasitesine doğrudan katkı sunacaktır.
Diğer taraftan, Antalya Balıkçı Barınağı konusu da ayrı bir başlıktır. Daha etkin, düzenli ve güvenli bir kullanım için bu alanın yeniden düzenlenmesi büyük önem taşımaktadır. Antalya Valimiz Sayın Hulusi Şahin'in burada sürece müdahil olup disiplini sağlama çabası da takdire şayandır ancak bu barınağın, sosyal donatı alanlarıyla birlikte modernize edilmesi hem balıkçılarımızın hem de denizcilerimizin sağlıklı bir altyapıya kavuşması açısından elzemdir. Bunlara ek olarak, deniz turizminin en stratejik ayaklarından biri olan kruvaziyer turizmi de gündemimizde olmalıdır. Akdeniz'deki kruvaziyer rotalarının sayısı artarken Antalya Limanı bu konuda yeterli derinliğe ve iskele kapasitesine sahip değildir. Son yıllarda liman rehabilite edilmiştir ancak 3 bin ila 4 bin yolcu kapasiteli gemilerin yanaşabileceği modern bir kruvaziyer iskelesi limanın doğusunda uygun bir alana mutlaka inşa edilmelidir; tıpkı Kuşadası örneğinde olduğu gibi. Bu, sadece bir turizm yatırımı değil doğrudan ekonomik katkı sağlayacak bir hamledir; haftada 2 kruvaziyer gemiyle gelen 8-10 bin turistin bölge ekonomisine katkısını hepimiz takdir ederiz.
Sonuç olarak Antalya'nın deniz turizminde sahip olduğu potansiyeli tam anlamıyla kullanabilmesi için yeni marina yatırımlarına, mevcut tesislerin genişletilmesine, mevcut yatlar için yeni çekek yeri alanlarının oluşturulmasına, balıkçı barınağının modernizasyonuna ve kruvaziyer liman altyapısına acilen ihtiyaç vardır.
Saygıyla selamlıyorum.