Komisyon Adı | : | (10/2262,2263,2264,2265,2266,2267) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Bolu Valisi Abdulaziz Aydın'ın, Kartalkaya yangın hadisesinin olduğu bölge, aynı orman parseli içerisinde yer alan oteller, 21 Ocak tarihindeki yangın hadisesinde Valilik olarak yaptıkları ve mevzuatla ilgili önerileri hakkında sunumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 14 .05.2025 |
KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Ben öncelikle, uzun zamandır söz almadığım için kayıp yakınlarına tekrar başsağlığı dilemek istiyorum ve Allah'tan rahmet diliyorum kayıplarımıza. Kayıplarımızı geri getiremeyeceğiz ama bütün çabamız bundan sonra böyle olaylar yaşanmasın ya da minimuma indirelim, gerekli tedbirler alınabilsin diye ciddi bir çalışma yapmaya çalışıyoruz. Sorularımız ondandır, kaygımız bundandır, lütfen bunu böyle algılayın.
Benim bir konu dikkatimi çekti, o yüzden size sormak istedim: Yangından haberdar olma şeklinizi çok informel buldum, doğru mudur? Yani bir vekilin yakınlarının orada olması hasebiyle, merakı üzerine size bir telefon zinciriyle ulaşılmış. Aslında olması gereken, bir mülki amir yani ilin en büyük mülki amiri olarak, en yetkili mülki amiri olarak yangından haberdar olma şekliniz nasıl olmalıydı? Yani o silsile nasıl olmalıydı ve nerede koptu o silsile ya da nasıl bir iletişim kuruldu, kurulması gerekirdi, bu neden kurulamadı? Çünkü bu işlerin koordine edilmesi, kayıpların en aza indirilmesi, orada kriz ortamının yönetilmesi anlamında bunun gerçekten önemli olduğunu düşünüyorum. Yani belli yetkileri olan, vekil olan, bakan olan insanların yakınlarını sormak için ulaşmasında bir sakınca görmüyorum ama bu şekilde haberdar olmanızı gerçekten sıkıntılı bulduğum için olması gereken neydi, neden bunu yaşadık gerçekten merak ediyorum.
BOLU VALİSİ ABDULAZİZ AYDIN - Hemen cevaplayayım isterseniz.
Sayın Vekilim, şöyle bir düzeltme yapayım: Sayın vekilimizin Bakanlığı arama gayreti, kendi bireysel ailesi için tabii ki meraklanmıştır ama yangını haber verme yani yangını haber veriyor, "Ben geldim çocuklarımı almaya, burada bir yangın var." diyor. Bence çok doğru yapmış yani böylelikle bence zaman biraz kısaltılmış oldu, bana ulaşma. Neden onu söylüyorum? Tabii ki normal ulaşma -Sayın Başkanımızın da çok iyi bileceği gibi- ya kolluk birimlerindendir ya 112 birimlerindendir fakat Bolu, yüzde 65'i orman olan, sıklıkla kırsalında ahır yangını, kümes yangını, ev yangını yaşanan bir vilayetimiz. Dolayısıyla mesela, ben hem jandarmayı hem 112'yi aradığımda hemen akabinde yangından haberleri vardı ve ekipleri sevk etmişlerdi. Yani orada bir ihmal, eksiklik, benimle beraber başlayan bir süreç yok. Sadece yangının kapsamı noktasında çok sağlıklı bir bilgi yoktu çünkü arayan kişi "Grand Kartal'da bir yangın var." diyor, gayet soğukkanlı bir sesle bir haber verme var. Arkadaşlarımız da muhtemelen şöyle düşünmüş olabilirler, "Yangının bir kapsamını, kapasitesini öğrenelim, ilin Valisini ona göre bilgilendirelim." diye düşünmüşler. Çünkü ben aradığımda hem jandarmanın hem 112'nin yangından haberi var ve ilgili ekiplerini sevk etmişlerdi.
BAŞKAN SELAMİ ALTINOK - Buyurun Kezban Hanım.
KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Ben yanlış not almadıysam size telefon edildiğinde ihbar süresi 03.29, ondan neredeyse bir saat geçmiş...
BOLU VALİSİ ABDULAZİZ AYDIN - 46 Sayın Vekilim.
KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Sizi aramaları.
BOLU VALİSİ ABDULAZİZ AYDIN - Evet.
KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Ben "04.46" diye not almışım.
BOLU VALİSİ ABDULAZİZ AYDIN - Hayır, yok, 04.40 gibi benim varışım.
KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Sizin varışınız o şekilde.
TUBA KÖKSAL (Kahramanmaraş) - En erken elli yedi dakikada varılabiliyor.
KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Yok, biliyorum da ben onu dört, üç diye anladım.