KOMİSYON KONUŞMASI

ERTUĞRUL KOCACIK (Sakarya) - Teşekkür ederim Başkanım.

13'üncü madde 112 Acil Çağrı Merkezi'yle ilgili, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'na dair bir düzenleme. Bu maddeyle, 112 Acil Çağrı Merkezlerine yapılan asılsız çağrı ve ihbarlara yönelik idari para cezaları yeniden düzenlenmektedir. Çağrı merkezini gereksiz yere meşgul eden, amacı dışında arayan ya da ısrarla çağrı bırakan kişilere 1.500 TL, asılsız ihbar yaparak ekiplerin sahaya yönlendirilmesine neden olanlara ise 15.000 TL cezai yaptırım uygulanacak ve bir yıl içinde tekrar edilmesi durumunda ise cezaların 2 kat olarak uygulanmasını öngörüyor bu madde.

Şimdi, sayılara, sayısal verilere baktığımız zaman:

2021 yılında toplam çağrı sayısı 104 milyon 656 bin 510, asılsız çağrı oranı yüzde 36,20, asılsız çağrı sayısı 37 milyon 887 bin 791, anons sırasında kapanan çağrı sayısı 33 milyon 112 bin 135.

Bu rakam 2022 yılında; toplam çağrı sayısı 104 milyon 475 bin 814, asılsız çağrı oranı yüzde 34,43, asılsız çağrı sayısı 35 milyon 970 bin 400, anons sırasında kapanan çağrı sayısı 34 milyon 575 bin 563.

2023 yılına baktığımızda toplam çağrı sayısı 105 milyon 618 bin 984, asılsız çağrı oranı yüzde 31,30, asılsız çağrı sayısı 33 milyon 61 bin 124, anons sırasında kapanan çağrı sayısı 40 milyon 133 bin 935.

2024 yılında toplam çağrı sayısı 103 milyon 54 bin 637, asılsız çağrı oranı yüzde 28,46, asılsız çağrı sayısı 29 milyon 326 bin 917, anons sırasında kapanan çağrı sayısı 39 milyon 82 bin 570.

2025 yılında günümüze kadar toplam çağrı sayısı 14 milyon 681 bin 959, asılsız çağrı oranı yüzde 30, asılsız çağrı sayısı 4 milyon 441 bin 669, anons sırasında kapanan çağrı sayısı 5 milyon 207 bin 304.

Değerli hazırun, dün -sizler de görmüşsünüz- ben bir haber gördüm. Bu haberde -haberi de izledim ayrıca- vatandaşımızın biri 112'yi arıyor ve diyor ki: "Oğluma ödev yaptıramıyorum, telefonu sana versem bir kızar mısın?" 112 görevlimiz "Bu şekilde hattı meşgul etmeyin." dediğinde ise vatandaşımız "Bir polis yok mu, polis? Polise aktar da bir kızsın oğluma." diyor. Yani böyle ve buna benzer bir sürü çağrı var. 112 Acil Çağrı Sistemi'miz gerçekten o an ihtiyacı olan vatandaşımıza hizmet vermekte zorlanıyor. Ödev yapmadığı için oğluna kızılmasını 112'den isteyen kişi, belki de o anda bir kazazedenin hayatıyla oynuyor, yardım gitmesini geciktiriyor. Keza, asılsız ihbar noktasında da kamu kaynaklarının boşa kullanılması ve 112 birimlerinin gerçek bir ihbara belki de gecikmesine sebep vermektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Buyurun.

ERTUĞRUL KOCACIK (Sakarya) - Bu konuyla alakalı Almanya örneğini vermek istiyorum ben. Kasıtlı ve bilerek asılsız ihbarda bulunan kişiler bir yıla kadar hapis veya adli para cezasıyla cezalandırılıyor Almanya'da. Biz de en azından bu keyfî meşguliyetlerin önüne geçmek adına böyle bir cezai işlem uygulamasını öngören maddemizle birlikte 112'nin amacına uygun kullanılarak daha etkin hareket etmesini sağlamak istedik.

Arz ederim.