Komisyon Adı | : | (10/235, 837, 1601, 1602, 1800, 1801) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Şamil Demircan'ın, Millî Eğitim Bakanlığının Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi kapsamındaki çalışmaları, organizasyon yapısı, öğrenci ve öğretmenler için hazırlanması planlanan platformlar, uygulamalar, öğretmenler için hazırlanmış mesleki eğitimler, öğrenciler için geliştirilmiş müfredatlar ve Yapay Zekâ Politika Belgesi hakkında sunumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .03.2025 |
ZEYNEP YILDIZ (Ankara) - Çok teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Yani hakikaten burada aslında vekillerimizin de ifade ettiği istihdam projeksiyonuna yani geleceğe dönük şimdi nasıl iş kolları oluşacak ve bu iş kollarına ilişkin olarak biz nasıl bir planlama öngörüyoruz meselesi fevkalade önemli. Biz daha önceki yıllarda yani beş altı yıl öncesinden aslında bahsediyorum bu mesleki ve teknik eğitime ilişkin olarak böyle kendi içimizde de beyin fırtınaları yaptığımızda, gerçekten yapay zekânın gelişmesiyle birlikte acaba mesleki ve teknik eğitim iş kollarında nasıl bir gelecek bizi bekliyor sorusunu sorduğumuzda en temelde şunu söylemiştik: En azından artık insanlar fikrî mülkiyet alanındaki konularda birazcık daha gençler üretim yapmaya başlayacak ve sonrasında artık makineleşme apayrı bir boyuta gidip böylelikle tabii çok daha uzak bir gelecekten bahsediyorduk esas itibarıyla ama bugün geldiğimiz noktada, hakikaten artık fikrî mülkiyet noktasında dahi insanların metinlerini yazabilen sistemlerle karşı karşıyayız. Dolayısıyla, insanların aslında düşünme kapasitesinin dahi tembelleşeceği bir gelecek bekliyor bizi. Dolayısıyla, hakikaten bu planlamanın nasıl gerçekleşeceği hususunda bizler de aynı şeyi düşünüyoruz. Hayat boyu öğrenme bu noktada, onun genel müdürlüğü çerçevesinde sürdürülen çalışmalar; öte yandan, sürekli eğitim merkezlerinin bu noktada daha erişilebilir olması, alanlarının çeşitlendirilmesi gerçekten önemli. Ben burada -siz de konuşmanızda kısa da olsa da değindiniz, şimdi, tekrara düşmemek adına aslında vekilimin soracağı soruyu ben de soracaktım ama zaten o soru sorulmuş oldu ama- şunu bir tekrar sormak isterim: Pandemi sürecinde, malumunuz on-line bir şekilde yürütüldü pek çok sistem, dolayısıyla uzak bir gelecekte ya da yakın bir gelecekte... Aslında bir çeşit bir deneme de yapılmış oldu yani eğitim nasıl sürdürülebilire ilişkin olarak. Yapay zekâ konusunun biraz dışına çıkıyorum ama dijitalleşmenin çocuklar üzerindeki etkisine ilişkin olarak aslında sormak istiyorum bu soruyu. O süreç içerisinde ve sonrasında acaba çocukların zihinsel gelişimine bunun nasıl bir etkisi oldu? Öğrenme becerilerine nasıl bir etkisi oldu? Bunu tekrardan bir öğrenmek istedim çünkü pek çok bağımlılığın, aileyle olan iletişimin vesairenin o süreçte koptuğunu biz ebeveynlerle bir araya geldiğimizde görüyoruz. Dolayısıyla bunun nasıl bir etkisi sizlerce saptandı? Bunu bir öğrenmek istedim.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI BİLGİ İŞLEM GENEL MÜDÜRÜ ÖZGÜR TÜRK - Sayın Vekilim, ilk önce ilk bahsettiğiniz konuyla ilgili... "Yapay zekâ iş hayatında neleri etkileyecek?" Aslında, yapay zekâyı çok verimli, etkin kullanan ülkeler çok hızlanacak. Teknoloji geliştirme hızı çok çok artacak çünkü yapay zekâyı etkili ve verimli kullandıkları zaman bizim insan olarak düşünerek, tartışarak, deneyimleyerek yaptığımız ve çok uzun zaman alan projeleri etkili bir yapay zekâ kullanımıyla çok çok daha hızlı hâle gelecek. En büyük endişemiz ülkemiz adına, bunu etkin olarak kullanamazsak geride kalma olasılığımız var ama bizce şu andaki yaşadığımız deneyim, üniversitelerimiz, okullarımız, gençlerimiz, TEKNOFEST kuşağındaki gençlerimize baktığımızda çok çok hızlılar, hatta Avrupa bu konuda çok problem yaşıyor, bu alana çok fazla ilgi duyan genç sayısı, öğrenci sayısı daha az, bu konuda daha avantajlıyız ama katetmemiz gereken çok daha fazla yolumuz var.
Diğer konuyla ilgili, dijitalleşmenin tabii ki öğrenciler üzerinde çok büyük etkisi var. Pandemide yaşadığımız okuldan bir buçuk yıllık uzak kalmanın dönütlerini biz eğitim hayatımızdan, öğretmenlerimizden alıyoruz. En basitinden, obezitenin bile bunun bir sonucu olduğu, çocuklarda ekran bağımlılığı, akran zorbalığı, şimdi ekran üzerinden de bir zorbalık var; velilerle, ailelerle iletişimin kopması... Bununla ilgili de -şu anda tam detayını haiz değilim ama- Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürümüz çok geniş kapsamlı bir saha çalışması yapıyor. Bununla ilgili size bilgi edindikten sonra arz edebiliriz.
Teşekkür ediyorum.