| Komisyon Adı | : | (10/235, 837, 1601, 1602, 1800, 1801) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Şamil Demircan'ın, Millî Eğitim Bakanlığının Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi kapsamındaki çalışmaları, organizasyon yapısı, öğrenci ve öğretmenler için hazırlanması planlanan platformlar, uygulamalar, öğretmenler için hazırlanmış mesleki eğitimler, öğrenciler için geliştirilmiş müfredatlar ve Yapay Zekâ Politika Belgesi hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 25 .03.2025 |
JÜLİDE SARIEROĞLU (Ankara) - Teşekkürler.
Aslında, bazıları aynı mahiyette olacaktı, onları eleyerek ben de mesleki eğitim konusunda geleceğin meslekleriyle ilgili soracaktım.
Öncelikle teşekkür ediyoruz, böyle bir Genel Müdürlüğün olması ve bu alanda özel çalışmalar yapılması ülkemiz açısından önemli. Dünyanın şu anda en çok konuştuğu konulardan, ülkeler arasında ciddi rekabetin olduğu ve fark yaratmak için ciddi yatırımların, AR-GE çalışmalarının yapıldığı bir alan, çok da ciddi değişimin yaşandığı bir alan. Millî Eğitim Bakanlığı böyle bir alanda ulusal strateji haricinde fırsatlarımız, tehditlerimiz, bu alanla ilgili eksik yanlarımız, güçlü yanlarımız, zayıf yanlarımız; bununla ilgili özel bir çalışma yaptı mı? Geleceğe yönelik kısa, orta, uzun vadeli stratejiler oluşturdu mu? Öğrenci açısından gelişmeler var, velilerin bu konuyla alakalı, farkındalığının artmasıyla alakalı yapılması gereken konular var, okullar bağlamında da ciddi çalışmaların yapılması gerekiyor, bir de kurumsal çalışmaların yapılması lazım. Öylesine öngörüler var ki işte, 2040 yılında bu kişisel asistanların olmasıyla birlikte, artık mekânların, hocaların bu alanla ilgili konumunun, durumunun farklı olacağı konuşuluyor, tartışılıyor dünyada. Bunlarla ilgili Millî Eğitim Bakanlığının öngörüsü ve çalışmaları tam olarak neler? Bunları öğrenmek istiyorum.
Diğer taraftan da bu yapay zekâ destekli sistemlerde öğrencilerin ve öğretmenlerin verilerinin güvenliğiyle alakalı yapmış olduğunuz çalışmalar var mı, bu güvenlik konusunda, veri güvenliği konusunda?
Diğer taraftan da yine, ciddi bir veri girişi var. Ölçme değerlendirme anlamında da uygulamayı planladığınız protokoller var mı bu alanla alakalı?
Teşekkür ediyorum, sağ olun.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI YENİLİK VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI AHMET ŞAMİL DEMİRCAN - Sayın Bakanım, teşekkür ederim.
Sondan başlayayım. Güvenlikle ilgili, şu an, tabii, son kullanıcı olarak kullandığımız araçların tamamı bulut sistemlerde çalışıyor. Hani, biz de deneyimlemek için...
JÜLİDE SARIEROĞLU (Ankara) - Yerli bir çalışma yok mu?
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI YENİLİK VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI AHMET ŞAMİL DEMİRCAN - Şöyle cevap vereyim müsaadenizle: Son kullanıcı olarak, son kullanıcı kimliklerimizle cevap verdiğimizde aslında bunlar kullanılıyor ve bireysel olarak çok bağlayıcı olmuyor ama bir Bakanlık olarak kamu eliyle bir servis sunduğumuzda, tabii ki biz bu konuda Cumhurbaşkanlığından çıkan Bilgi Güvenliği Rehberi ve bütün gereklilikleri, regülasyonları uygulamak zorundayız. Şu an hem Bilgi İşlem Genel Müdürlüğümüz hem de Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğümüzün bünyesinde CPU'lu altyapılar kurulmaya başlandı. Bu noktada, kendi dil modellerimizi elimizdeki mevcut içeriklerle eğiterek öğrencilerimizin kişisel verilerini koruma noktasında gereken hassasiyeti gösteriyoruz.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI BİLGİ İŞLEM GENEL MÜDÜRÜ ÖZGÜR TÜRK - Sayın Başkanım, burada şöyle: Aslında, yapay zekâyla ilgili mevcut, bize sunulan servisler dünyada açılan, işte, malumunuz, hepimiz kullanabiliyoruz, ücretsiz olarak kullanabiliyoruz ya da çok cüzi miktarlar ödeyerek kullanabiliyoruz. Aslında, buradaki amaç, bizim o modelleri eğitmemizi istiyorlar bütün dünyada. Kendi verilerimizi kullanarak, kendi "feedback"lerimizi, geri dönüşlerimizi kullanarak kendi modellerini geliştirmek istiyorlar. Tabii, biz, kamu verisiyle... Mevcut Millî Eğitim Bakanlığında -Türkiye'de en büyük Bakanlıklardan bir tanesi- velilerimizle beraber 50 milyon kişinin verisi var, eğitim hayatı verisi var, hatta diğer veriler de var. Bu verileri bu alanlarda çalıştırmamız ya da uygulamamız mümkün değil. Zaten bunun için öncelikle, kendi kapalı alanda bir altyapı çalışması yapmamız gerekiyordu. Bakanlığımızın 2 tane teknolojiyle ilgilenen Genel Müdürlüğü olarak da bu altyapıyı şu anda sağlamış bulunuyoruz. Bununla ilgili AR-GE çalışmaları yapıyoruz. Takdir edersiniz, çok maliyetli projeler bunlar, bu altyapıları kurmak da çok zor, hatta temin ve tedarik etmek bile çok zor. Belirli bir tedarik süreci var, belli bir süre içerisinde size ancak bu ürünleri getirebiliyorlar. Bu altyapıyı kurduktan sonra kendi, kapalı yapmak zorundayız güvenlik açısından. Kendi yapay zekâ modellerimizi kendi verilerimizle eğiterek, ileriye dönük tahminleme çalışmaları yapabiliyoruz bununla ilgili. Yaptığımız bu projelerin hepsi bu altyapısı zaten sunduğumuz projeler. İnşallah, çok kısa sürede sizlere sunacağız bunları.
Arz ederim.