Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Aksaray Milletvekili Hüseyin Altınsoy ve Burdur Milletvekili Mustafa Oğuz ile 47 Milletvekilinin Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2983) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 13 .03.2025 |
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Şimdi, bu madde 5'te kara yollarında kanuna aykırı taşımacılık yapanlara kesilecek idari cezaların alt ve üst sınırları 10 kata kadar değişebilecek yapılan düzenlemeyle. Alt sınır için yeniden değerleme oranına göre artırılacak, üst sınır da 10 katına kadar çıkarılacak. Neye göre belirlenecek bu? İhlalin kapsamına, niteliğine ve cezanın caydırıcılığı göz önünde bulundurularak ve bakanlık yönetmeliklerle belirleyecek. Ben şimdi bir şey sormak istiyorum: Şimdi, eski analizini de bulamadım, rakamları yoktu, 2024 yılında söz konusu kabahatlere kesilen idari para cezasının tahakkuku ne kadardır? Yani ne kadar tahakkuk etmiştir ve tahsilat ne kadardır? Çünkü idari para cezalarında ve trafik cezalarında genellikle tahakkuk, tahsilat oranlarında ciddi sıkıntılar söz konusu. 2024 yılına ait rakamlar varsa Komisyonumuza belirtirseniz sevinirim.
Teşekkür ederim.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum.
Değerli milletvekilleri, 5'inci maddeyle alakalı başka söz talebi yok...
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Cevap alacak mıyız Sayın Başkan?
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Efendim?
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Soru sorduk, cevap alacak mıyız?
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Altınsoy...
HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - "Alt sınır 10 kata kadar artırılacak." ibaresi aslında işletme büyüklüklerine göre değişecek orada, uygulamada. Çünkü şöyle düşünün: Bir pazarcı esnafımız var, bir tane arabası var veya iki tane arabası var ama bir lojistik firmasının birçok arabası var, aracı var. Bunların uygulanması buna göre artırılıyor yani küçük esnafa biraz daha böyle alt limitten ceza uygulaması şeklinde olacak diye tahmin ediyoruz.
Bu, İPC tahakkuk, tahsilat oranları ne kadar, onu Hükûmet temsilcisinde varsa bir bilgi çıkarabiliriz.
Var mı bir bilgi?
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun.
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI ULAŞTIRMA HİZMETLERİ DÜZENLEME GENEL MÜDÜRÜ MURAT BAŞTOR - Sayın Başkanım, kıymetli Komisyon üyeleri, değerli hazırun; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, gerekçe detaylı bir şekilde açıklandı ancak bir iki şeyi aktarmak isterim.
Çok basit bir taşıma yapan, 1 tane taşıtla taşıma yapan bir taşımacımız varken bin tane araca sahip yetkilendirdiğimiz firmalar da var. Tabii, kabahatin durumuna göre uygulanan cezalar "küçük esnaf" diye tabir ettiğimiz esnaf için caydırıcı olabiliyorken büyük esnafta caydırıcılık olmuyor. Biz bu düzenlemeyi yaparken Kabahatler Kanunu'nun 17'nci maddesini esas alarak ona göre bir kurgu yaptık ve uygulayacağımız 10 kata kadar cezayı yetki belgesi verdiğimiz firmanın büyüklüğüne, mali yapısına, faaliyet alanına göre alt düzenlemelerle, yönetmeliklerle belirleyeceğiz; onların sınırlarını, hangi hâllerde, kaç katına kadar uygulanacağını da düzenlemiş olacağız. Tabii, geçtiğimiz yıl biz birçok ceza kestik ancak rakam olarak şu anda yanımızda yok, onları sizlere çıkartıp göndereceğiz.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Yarına kadar hazırlayıp gönderin bize, biz Komisyon üyeleriyle paylaşalım.
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI ULAŞTIRMA HİZMETLERİ DÜZENLEME GENEL MÜDÜRÜ MURAT BAŞTOR - Tamamdır Başkanım.
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Önceki yıllar nedir Sayın Genel Müdürüm yani öyle bir rakam var mıdır?
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI ULAŞTIRMA HİZMETLERİ DÜZENLEME GENEL MÜDÜRÜ MURAT BAŞTOR - Şöyle: Denetim sayılarımız var ama bütünü var, bizim bütün kanun kapsamında yaptığımız denetimler var ancak hani, mesleki yeterlilik konusunda bir rakam yok. Şunu da söylemekte fayda var: Basit bir motokuryeyi de biz yetkilendireceğiz. Motokuryenin mesleki yeterlilik şartından dolayı uygulanacak idari cezayla bir uluslararası taşıma yapan bir firmaya mesleki yeterlilikten dolayı uygulayacağımız cezanın aynı oranda olmamasını aslında öngörüyoruz. Özellikle geçtiğimiz sene yük ve yolcu taşımacılığı yapan 900 bin civarında yabancı plakalı taşıt ülkemiz sınırlarında ikili ve transit taşıma yaptı. Buna karşılık da bizim Türk plakalı taşıtlar 60 ülkeye yaklaşık 1 milyon 700 bin taşıma yaptı. Tabii, bizim taşımacılarımız gittikleri ülkelerde birtakım cezai müeyyidelerle karşı karşıya kalabiliyorlar ancak mevcut kanunda yabancılara uygulayabileceğimiz kabotaja aykırılık haricinde herhangi bir cezamız yok, bu teklifte aslında bunu da öngörüyoruz.
Mütekabiliyet kapsamında diğer maddelerde 10 kata kadar biz bunu belirledik ancak (ı) bendinde yabancı plakalı araçlarda 100 katına kadar belirledik. Bunun da sebebi şudur: Bir suçun, bir kabahatin işlenmesi Avrupa'da örneğin bin euro olabiliyorken, Doğu ülkelerinde, Orta Asya'da ya da Orta Doğu ülkelerinde 50 euro, 100 euro gibi bir karşılığı olabiliyor. Tabii, biz burada bin euro onlara uyguladığımız zaman bizim taşımacılarımız orada çok daha ağır yaptırımlarla karşı karşıya gelebilecekler. Bunların, dediğim gibi, biz alt düzenlemeyle, yönetmelikle usul ve esaslarını belirleyeceğiz.
Arz ederim.