KOMİSYON KONUŞMASI

MÜŞERREF PERVİN TUBA DURGUT (İstanbul) - Öncelikle iki hocamıza da teşekkür ediyorum sunumları için.

Nevzat Hoca sunumunda bir veri paylaşı hatta siz de "Ben emin olamadım, kontrol ettim." dediniz. O veri bizim şimdiye kadar dinlediğimiz sunumlarla çelişiyor. Yani Türkiye Amerika'nın da önünde şiddette 1'inci gözüküyordu. Emin olmak istediğim için bunu bir tekrarlamak istiyorum. Amerika'nın önüne geçtiysek vay halimize! Zannetmiyorum, burada bir...

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - 2019 OECD... Arama motorlarında aratın...

MÜŞERREF PERVİN TUBA DURGUT (İstanbul) - Nevzat Hocam, bir de Kuzey Avrupa ülkelerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliği probleminin olmadığını -evet, gerçekten de büyük oranda halledilen bir yer- fakat buna rağmen şiddetin önüne geçilemediğini söylediniz. Şiddetin kök nedenlerini tartışırken her zaman bunu bir risk faktörü olarak biz belirliyoruz. Yani bunu elimine etmenin mi taraftarısınız yoksa "Bu da bir risk faktörüdür ama tek başına anlamlı değildir." anlamına mı geliyor?

Bir de şunu söylemek istiyorum: Bandura'nın sosyal öğrenme teorisi son derece önemli bir şey. Değerler eğitimi vererek, şiddetle mücadele eğitimi vererek bunun önüne geçmenin... Okullardaki bu tür eğitimler bir taraftan insanı umutlandırıyor ama bir taraftan da mesela, bizim zamanımızda "değerler eğitimi" diye bir ders görmedik biz fakat değerleri olan organizasyon -mesela okul- değerleri olan aile kurumu, değerleri olan öğretmen, değerleri olan komşu yani gözlemleyerek öğrendik bazı şeyleri. Gerçekten de bu değerler eğitimi hakikaten öncesi ve sonrasında bir davranış değişimine evriliyor mu? Çünkü -davranış değişimi teorileri üzerinde çok çalışmış biri olarak- davranış değişimi eğitimle çok az başarılabilen bir şey. Yani bunda umutlanmalı mıyız yoksa soru işaretlerimiz olmalı mı, bundan emin olamadım.

Tekrar teşekkür ediyorum.

İki hocam aslında bir konuda farklı görüş beyan ettiler ama ben Nevzat Hoca'ya sormuş oldum fakat birbirinizle tam örtüşmeyen bazı bakış açıları var normal olarak.

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Bu OECD raporu araştırılabilir. TİHEK'in 2019'daki sunumunda da... TİHEK İnsan Hakları Kurumu biliyorsunuz. Orada da bu...

BAŞKAN MUSTAFA HULKİ CEVİZOĞLU - Hocam, sonuna geldik ama biraz hızlı cevap verirseniz çünkü Genel Kuruldan çağırıyorlar, ikinci oylamaya gitmek zorundayız. Hani gidip geldikten sonra toplantıya devam etme imkânımız da var. İsterseniz şimdi on beş dakika ara verelim, sonra devam edelim ya da şimdi cevap verin, bitirelim.

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Bence çok ana şeyler konuşuldu.

BAŞKAN MUSTAFA HULKİ CEVİZOĞLU - Evet, hızlıca cevaplayalım.

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Hızlıca ben özetle...

Şimdi, o OECD raporu doğrulanabilir OECD'den. ABD... Ben tekrar internette bu toplantıdan önce baktım, OECD'nin sadece Avrupa'yla ilgili raporunu buldum. Avrupa'yla ilgili raporunda İngiltere Türkiye'den önce.

ASUMAN ERDOĞAN (Ankara) - Ama biz orada Amerika'dan...

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - O raporda ben... Sadece Avrupa'yla ilgili raporu...

ASUMAN ERDOĞAN (Ankara) - Acaba farklı bir...

PROF. DR. AYLİN GÖRGÜN BARAN - Benim anladığım alanlar farklıydı, farklı bir alanda fazla...

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Partner, yakın partner şiddeti diye geçiyor.

ASUMAN ERDOĞAN (Ankara) - Yakın partner şiddeti belki de...

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - "Intimate partner violence" diye geçiyor.

ASUMAN ERDOĞAN (Ankara) - Belki eşse, genelde çünkü evlilik şeklinde bir yaşama şekli...

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Yakında işte eşi de dâhil ediyor içine. Şu anda İngiltere, Amerika'yla yarışıyor 1'incilikte, Türkiye 1'inci değil gibi son öğrendiğimde ama bu OECD'den doğrulanabilir çok rahatça.

ASUMAN ERDOĞAN (Ankara) - Ya da bir kriter farklılığı olabilir gibi Hocam.

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Olabilir.

PROF. DR. AYLİN GÖRGÜN BARAN - Hocam, ben bir şey söyleyebilir miyim Sayın Vekilime?

Biz artık eğitimle davranışlarını değiştirilmesinde yaşanan sıkıntılar nedeniyle doğrudan bireye kendisinin değişebileceği mesajlarını veriyoruz eğitimlerimizde. Bunu da Bourdieu gibi, Faucoult gibi Fransız sosyologların "refleksivite" dedikleri bir kavram var; kendini, düşüncesini değiştirip dönüştürebilme kapasitesine sahip olmak.

BAŞKAN MUSTAFA HULKİ CEVİZOĞLU - Düşünümsellik.

PROF. DR. AYLİN GÖRGÜN BARAN - Düşünümsellik.

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Burada o değerler eğitimiyle ilgili şunu da ben söyleyeyim: "Değerler eğitimi" terimi aslında çok şey yanlış yani bir kişi alıyor, vaaz verir gibi, konferans verir gibi... "Değer içerikli eğitim" olması lazım; fiziğin, kimyanın, matematiğin her şeyin içinde değer öğretilmesi lazım; değer içerikli eğitim...

MÜŞERREF PERVİN TUBA DURGUT (İstanbul) - Toplumsal rollerin önleyiciliği konusunda hani...

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Dinlemiyorlar; bu değerler eğitimi dersi tercih ders, gençler dinlemiyorlar ama bunun için modüllerle öğretilmesi lazım onun. Biz şu anda psikodramalarla öğretilmesi... Psikodramalarla, modüllerle öğretilirse...

Küçük bir örnek vereyim. Şimdi, anaokulu çocukları, 10 yaşındaki grup çocukları oturmuş, 5 çocuk oturmuş, 4 tane çikolata dağıtıyorlar, "Bunu paylaşın." diyorlar. Oturuyorlar, uğraşa uğraşa paylaşamıyorlar aralarında. Daha sonra mentör bekliyor yanlarında "Buna nasıl çözüm ürettiniz?" diyor, herkes bir çözüm üretmeye çalışıyor. İşte, çözüm üretemiyorlar, mentöre geliyorlar. Mentör diyor ki mesela "Aranızda yazı tura atıp birisi vazgeçebilirdi, birisi kendinden fedakârlık yapabilirdi. Herkes yarımşar paylaşırdı, kalanı şey olabilirdi." deyip çözüm üretiyor ama 5 çocuk 4 çikolatayı paylaşmak için kafa yoruyorlar. Bu bir psikodrama, böyle öğretilir.

BAŞKAN MUSTAFA HULKİ CEVİZOĞLU - Hocam, çok teşekkür ederiz, gidemezsek Genel Kurul kapanma tehlikesiyle... 1 oy bile önemli.

PROF. DR. NEVZAT TARHAN - Emekliler daha önemli.