Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
Konu | : | 28’inci Yasama Döneminin başından beri Komisyonun hayata geçirdiği düzenlemelere, Komisyonun bugünkü gündeminde bulunan (2/2793) esas numaralı Kanun Teklifi’ne ve görüşmelerde uygulanacak usule ilişkin açıklaması |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .12.2024 |
BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Değerli Komisyon üyeleri, bildiğiniz üzere, önceki yasama dönemlerinde olduğu gibi içinde bulunduğumuz 28'inci Yasama Döneminde de sizlerin katkılarıyla, Komisyonumuz tarafından yargılama faaliyetlerinin hızlı ve etkin şekilde yürütülmesi için bu faaliyetlere doğrudan veya dolaylı temas eden birçok önemli düzenlemeyi hep birlikte hayata geçirdik.
Bu kapsamda, sekizinci ve dokuzuncu yargı paketlerine ek olarak Noterlik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'la yargı alanında ihtiyaç duyulan hususlarda önemli düzenlemeler kabul edilmiştir. Bu kanunlarla, bazı temel hak ve özgürlüklerin korunmasına, hukuki güvenliğin sağlanmasına, toplumsal düzenin korunmasına ve yargı sisteminin etkinliğinin artırılmasına katkı sunacak önemli değişiklikler yapılmıştır.
Bugün, 19 Aralık 2024 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve aynı tarihte esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen, (2/2793) esas numaralı, Ankara Milletvekili Murat Alparslan ve Zonguldak Milletvekili Saffet Bozkurt ile 102 Milletvekilinin Türkiye Adalet Akademisi Kanunu Teklifi'ni görüşmek üzere bir araya gelmiş bulunmaktayız.
Türkiye Adalet Akademisi hukuka ve insan haklarına bağlı, tarafsız ve bağımsız bir şekilde karar alabilen, meslek etiği ilkelerine sadık ve toplumun adalet ihtiyacına cevap verebilecek nitelikte hâkim ve savcılar yetiştirmeyi hedeflemektedir. Adalet ve hukuk alanında sağladığı eğitimlerle Akademi adalet teşkilatımızın özgün, yenilikçi ve saygın bir yapıya kavuşmasına katkıda bulunmaktadır. Adil, bağımsız, tarafsız ve etkin bir yargı sistemi için nitelikli hâkim ve savcıların yetiştirilmesi hayati önem taşımaktadır ve bu doğrultuda Türkiye Adalet Akademisi vazgeçilmez bir role sahiptir. Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin hız kazanması ve artan nüfus uyuşmazlıkların sayısında önemli bir artışa neden olduğu gibi bunların daha karmaşık hâle gelmesine neden olmuştur. Bu kapsamda, ortaya çıkan ihtiyaçlara çözüm sunmak amacıyla uluslararası standartlar, karşılaştırmalı hukuk örnekleri ve iyi uygulamalar dikkate alınarak Türkiye Adalet Akademisinin teşkilat yapısını, görevlerini ve eğitim faaliyetlerini düzenleyen Türkiye Adalet Akademisi Kanunu Teklifi hazırlanmıştır. Anayasa Mahkemesinin 34 sayılı Türkiye Adalet Akademisi Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'ni iptali sebebiyle oluşacak hukuki boşluğun giderilmesi amacıyla hazırlanan bu teklif, 1'isi geçici olmak üzere 21 maddeden oluşmaktadır. Kanun teklifiyle Türkiye Adalet Akademisi, merkezi Ankara'da olan, kamu tüzel kişiliğini haiz, bilimsel, idari ve mali özerkliğe sahip, özel bütçeli ve Adalet Bakanlığıyla ilgili bir kurum olarak düzenlenmektedir. Bu teklifle, Akademi teşkilatının Başkanlık ve Eğitim Kurulu olmak üzere 2 ana organdan oluşması, Başkanlığın ise Başkan ve daire başkanlıkları ile Hukuk Araştırmaları Merkezi şeklinde teşkilatlanması, eğitim ve öğretim faaliyetleriyle ilgili kararları almak üzere 18 üyeli bir eğitim kurulu oluşturulması, hukuk ve adalet alanındaki gelişmeleri takip etmek, ihtiyaçları tespit etmek, araştırma, bilimsel çalışmalar ve yayımlar yapmak ve yargı mensuplarının uzlaşmasına katkı sağlanması amacıyla lisansüstü eğitimler düzenlemeleri için yükseköğretim kurumlarıyla iş birliği yapmak üzere Akademi bünyesinde Hukuk Araştırmaları Merkezinin kurulması, akademi merkezi dışında eğitim merkezleri kurulmasına imkân sağlanması, meslekte fiilen sekiz yılını tamamlamış hâkim ve savcılar ile üniversite öğretim üyeleri, öğretim görevlileri ve araştırma görevlilerinin akademiye öğretim elemanı olarak atanmasına veya görevlendirilmesine imkân tanınması, Yargıtay ve Danıştay üyeleri ile meslekte fiilen sekiz yılını tamamlamış hâkimler, savcılar, avukatlar, noterler ve alanında uzman kişilerin akademide ders verebilmelerinin sağlanması, talepleri hâlinde avukatlar ve noterler ile hukuk ve adalet alanında görev yapan diğer kişilere yönelik akademi tarafından eğitim programları düzenlenmesi, akademinin denetiminin adalet müfettişlerince yapılması, yabancı yargı mensuplarına yönelik yurt içinde ve yurt dışında eğitim ve öğretim programları düzenlenebilmesi, yine, hâkim ve savcılar, avukatlar ve noterler ile diğer kişilerin belli alanlarda uzmanlık kazanmaları için uzmanlık ve sertifika programları düzenlenebilmesi öngörülmektedir.
Değerli milletvekilleri, bugünkü toplantımızda bildiğiniz üzere, önce teklifin tümü üzerinde görüşme yapacağız, bu görüşmelerde ilk olarak teklif hakkında Komisyonumuzu bilgilendirmek üzere teklifin ilk imza sahiplerine söz vereceğim. Ardından, varsa İç Tüzük'ün 38'inci maddesi uyarınca verilmiş olan Anayasa'ya aykırılık önergelerini işleme alacağım. Daha sonra, istem sırasına göre söz talep eden Komisyon üyelerimize söz vereceğim ve son olarak diğer milletvekillerinin söz taleplerini karşılayacağım. Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasının ardından maddeleri üzerindeki görüşmelere geçeceğiz. Teklifin ve yapacağımız görüşmelerin ülkemiz, milletimiz, yargı camiamız ve adalet teşkilatımız için hayırlara vesile olmasını diliyor, tüm katılımcıları saygı ve muhabbetle selamlıyorum.