KOMİSYON KONUŞMASI

MAHMUT DİNDAR (Van) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Ulaştırma ve altyapı alanında arkadaşlarımız birçok boyutuyla eşitsizliklere ve bölgesel ayrımcılığa değindiler. Ben de bazı önemli hususları kamuoyunun bilgisine ve sizlere sunmak istiyorum.

Ulaştırma alanında en önemli sorunlardan bir tanesi şehirler arası otobüs, tren, hatta uçak seferlerinde Kürtçe dilinin yok sayılmasıdır. Bu ülkede yaşayan milyonlarca yurttaşın ana dili olan Kürtçenin 21'inci yüzyılda hâlâ yok sayılması insan haklarına aykırı, antidemokratik bir durumdur. Bir halka saygı, onun diline ve kültürüne duyulan saygıyla ölçülebilir ama maalesef, ırkçı, ayrımcı ve asimilasyoncu iktidarlar bu ülkede bu utancı sürdürmeye devam ediyor. Türk Hava Yolları ve Anadolu Jet başta olmak üzere uçak seferlerinde Kürtçe anonsların yapılması gerekiyor. Yine, şehirler arası otobüs ve tren seferlerinde duraklarda ve tesislerde Kürtçe anons bir temel ihtiyaçtır. Şehir içi ulaşımda da bu yıl gündeme gelen "Önce yaya!" "..."(*) tartışmaları bu durumla ilgili olarak ne kadar kötü bir düzeyde olduğunuzu göstermektedir. Milyonlarca Kürdün ana dili olan Kürtçeden iki kelimeye tahammülünüz olmamıştır, bu durum açık bir insan hakkı ihlalidir. Ne yaparsanız yapın, Kürtler ve Kürtçe hep var olacaktır.

Değerli milletvekilleri, bölge illerinde artık halkın sabrını taşırma noktasına gelmiş olan ve açık bir faşist uygulamaya dönüşen bir sorun da keyfî yol kontrolleridir. Hakkâri'den Amed'e gelen bir taşıt bazen 10 arama noktasında bekletilmekte, kimlik kontrolü yapılmakta, oradaki kolluk isterse üst ve araç araması dahi yapmaktadır. Bu durum bir cezalandırmaya dönüşmüştür. Aynı zamanda, bu kadar kontrol var iken her türlü mülteci, kaçak, uyuşturucu ve benzeri madde geçişi olması da ilginçtir.

Hakkâri'de görev yapan Uzman Çavuş E.O.'nun Diyarbakır Kayapınar ilçesinde 63,5 kilo metamfetamin uyuşturucu maddesiyle yakalandığı bu hafta kamuoyuna yansıdı. Benzer bir şekilde mülteci kaçakçılığında da kolluk güçlerinin göz yumduğu, pay aldığı iddiaları dönem dönem kamuoyuna yansımaktadır. Halka yapılan denetim ve kontrollerden kolluk gücünün istisna tutulması çeteleşmelere yol açmaktadır.

Değerli milletvekilleri, söz konusu bölge illeri olunca AKP yatırım ve altyapı çalışmalarını geciktirmekte ve çoğu zaman bunları yerine getirmemektedir. Sadece seçim bölgem olan Van'da yapımı on yılı aşmış olan Van Çevre Yolu Projesi, Van Gevaş-Bahçesaray Yolu Projesi, Van-Şırnak Yolu Projesi bunlara birkaç örnektir. Van Havalimanı 1,5 milyonluk Van ve çevresinin ihtiyacını karşılamakta yetersiz kalmaktadır. Uçak bilet fiyatları fahiş oranda ve sefer sayısı çok yetersiz kalıyor.

Van'dan Ankara'ya ve İstanbul'a olan sefer sayısı derhâl artırılmalıdır. Van-Tahran, Van-Erbil uçak seferleri başlatılmalıdır.

Tarihî, kültürel ve doğal güzellikleriyle Van'ın sınır ticaretini, turizmini ve üretim imkânlarını kısıtlayan ulaşım altyapısına son verilmelidir. Van'da Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğunda olan şehirler arası hatlarda alt ve üst geçitlerin, yolların yetersizliği hem yakıt ve zaman israfına yol açmakta hem de dönem dönem kazalara neden olmaktadır. Çok acil bir şekilde Van'da otogar kavşağına, eski karayolu kavşağına, üniversite kavşağına Bu bölümde hatip tarafından Türkçe olmayan kelimeler ifade edildi ve bu güzergâh üzerinde ihtiyaç duyulan başka noktalara geçitler inşa edilmelidir.

Sayın Bakan, sizin görev alanınızda olan başka bir konu da telefon altyapısıdır. Maalesef, 21'inci yüzyılda telefonu çekmeyen köylerimiz var; Van'ın Gevaş ilçesine bağlı Dövecik köyünde hiçbir hat çekmemektedir, Çatak'ta Konalga bölgesinde, Gevaş'ta Geliye Karkar bölgesinde, Bahçesaray'da Arnas Kaşıkçılar bölgesinde onlarca köyde telefon altyapısı yoktur ya da yetersizdir. Bu sorun birçok ilimizde mevcuttur ve çözüm beklemektedir.

Teşekkür ediyorum Bakanım.