| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 25 .11.2024 |
SURURİ ÇORABATIR (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan. Sayın Bakan, değerli komisyon üyeleri, bürokratlarımız, basınımızın değerli temsilcileri; sizleri saygıyla selamlıyorum. Değerli Komisyon üyelerimiz, dün gece Antalya'da hakikaten önemli bir facianın eşiğinden döndük; hepimize geçmiş olsun. Piste inen bir uçağın motor yangını sebebiyle acil durum bildiriminde bulunmasını takiben hava kurtarma ve yangınla mücadele ekipleri tarafından müdahale edildi, hızlıca kontrol altına alındı. Sayın Bakanım, siz de biliyorsunuz; 89 yolcu, 6 mürettebaat sağlıklı bir şekilde, problemsiz bir şekilde tahliye edildi. Tahliye çok önemliydi. Burada başta Sayın Valiye, sorumlu Vali Yardımcımıza, Devlet Hava Meydanları çalışanlarımıza, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü çalışanlarımıza, Emniyet ve sağlık ekiplerine teşekkür ediyorum. Bu kadar hızlı müdahale ve olumlu sonuç alınması, ülkemiz adına bu alandaki güvenilirliğimizi artırmıştır. Ama Sayın Bakanım, bunun devamında bana göre bir hata yaptınız; Sivil Havacılığın verdiği rapora göre, bu yıl yaz aylarında sorun yaşadığımız askerî havalimanını gece tekrar tedbirli uçuşa açtınız, herhâlde kalkışa açmıştınız, onunla ilgili Sivil Havacılığın bir raporu vardı; onu sizin okumanızı tavsiye ederim, benim elimdeki raporda öyle, sonradan bir konuşuruz. Sabahki oturumumuzda hava taşımacılığından bahsettiniz, trafik yoğunluğundan bahsettiniz. Evet, doğru; hem havada hem karada, deniz yolu açısından da ülkemiz coğrafi konumuyla çok önemli hâle geldi. Özellikle hava yolu taşımacılığında bölgelere göre havalimanı hizmetlerinde ve trafik yönetiminde bu büyümeye bağlı olarak sorunlar yaşıyoruz. Sabiha Gökçen Havalimanı'nda -biraz önce Orhan Bey onu kastetti herhâlde- terminalde ve pistte sorunlar yaşıyoruz. İkinci pist, evet, açıldı; biraz önce onu söylediniz. Fakat Sayın Bakan da biliyor, ikinci pist temmuz ayının sonuna kadar gece uçuşlarına kapalıydı. Geç de olsa açıldı ama gece uçuşlarına kapalı olmasının sebebi herhâlde teknik; Sayın Bakan bununla ilgili cevabı verir, teknik bir hata vardı orada. Tabii, bunun yanında ikinci pist açıldı. Bu yoğunlukla birlikte terminal hizmet binasında yaşanan sorunlar var. Sayın Bakan siz de biliyorsunuz bu konuyu, bir an önce Sabiha Gökçen Havalimanı'yla ilgili terminallerinin ihalesinin bir an önce yapılması lazım ki o yoğunluğu kaldırabilelim. Size daha önce Antalya Havalimanı'nın kulesiyle ilgili olan eksiklikleri söylemiştim. Bu konuyu çok yakından takip ettiğinizi biliyorum ama dün akşam yaşadığımız olaylara mahal vermemek için 2025 yılında bu kuleyi yetiştirmemiz elzemdir. Son durumla ilgili sizden bilgi rica edeceğim. Önemli bir konu, yine, daha önce de tartıştığımız ve yaz ayında yaşadığımız rötarlarla ilgili. Hava trafik kontrolörlerinin mali haklarının dış kaynaklı olarak iyileştirilmesi söz konusu olmuştu. Bir kanun teklifi geldi, tekrar geri çekildi. Siz de bu konunun takipçisi olacağınızı söylemiştiniz. Herhâlde Komisyona bu dönemde, bu bütçeden sonra gelir. Onlar da haklarını almak için bekliyorlar. Bunun sonucunu size sormak isterim. Ayrıca, bununla ilgili başka bir sorun; hava sahamızdan geçen uçuşlardan alınan birim başı ücretin diğer ülkelerin aldıklarına göre çok daha ucuz olması. Bunun herhangi bir nedeni var mı? Sizin Avrupa EUROCONTROL'le aranızda bir sıkıntı yoktur diye umuyorum. Hava sahasının en yoğun kullanıldığı ülkeyiz ama tahsilata baktığımızda yani aldığımız ücrete baktığımızda hepsinin gerisindeyiz. İklim değişikliğine değindiniz, elbette çok önemli. Hava yolu ve kara yolu taşımacılığının yükü bu anlamda çok fazla. Sunumunuzda bahsettiniz, sormak istiyorum: Avrupa ülkeleriyle hava yolları, kara yolları ve demir yollarını da karşılaştırırsanız, bununla ilgili aldığınız tedbirler ne boyutta, ne kadar önündeyiz, ne kadar arkasındayız? 60'a yakın havalimanı dedik; evet, çok güzel. Ama sunumunuzda görüyorum, bunlara 23,5 milyar dolarlık bir bedel öngörülmüş. Bunun içinde kamu-özel iş birliği olanlar var mı, devletin yaptıkları var mı? Bana bu rakam az gibi geldi. Yine, burada devletin yaptığı yap-işlet-devret modeliyle ilgili havalimanları maliyeti nedir? Yolcu uçuş ve sayılarını alabilir miyiz, yolcu sayılarını öğrenebilir miyiz? Havalimanlarında ne kadar işçi çalıştırılıyor? Ülkemizde hâlâ açılmamış, iç ve dış hat seferleri yapılmamış olan, kullanılmayan havalimanlarımız var; bu konuyla ilgili milletvekillerimizden, bölgelerinden şikâyet alıyoruz. Bunlar nereler, yolcu alan ve almayan havalimanlarının tam listesini sizden alabilir miyiz? Antalya'ya değinmek istiyorum, biraz önce Cavit Vekilimiz bahsetti. 4 tane yeni kavşağın Antalya içinde ihale edildiğini söylediniz; geçen hafta açıklamıştınız. Çok güzel, teşekkür ediyoruz ama Antalya-Alanya kara yoluyla -yine biraz önce Orhan bey söyledi- dört saatlik mesafede milyarca kişiye ulaşabiliyoruz ama ne yazık ki havalimanından Alanya'ya dört saatte gidemiyoruz. (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı) SURURİ ÇORABATIR (Antalya) - Bir dakikayla bitiriyorum Sayın Başkan. Hemen bitiriyorum. OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Lütfen... Söyleyin siz ama böyle bir usul yok. Teşekkür ederim. SURURİ ÇORABATIR (Antalya) - Peki, tamam, hemen bitiriyorum. Dört saatlik bir uçuşta bunları şey yapamıyoruz. 7 kavşak, 8 tünel, 19 viyadük var, etap etap bunları Serik'e, Alanya'ya, Manavgat'a, Konaklı'ya indirebilir miyiz? Fiber optikle ilgili söyleyecektim onu artık size sonra söylerim. Teşekkür ederim.