KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA ERDEM (Antalya) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri, çok kıymetli basın emekçilerimiz, değerli bürokratlar; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum. Görüşmekte olduğumuz bütçenin ülkemize hayırlı olmasını diliyorum. Öncelikle, AKP iktidarı, hafta sonu halkın iradesinin gasbı olan kayyum uygulamalarına devam etti, 2 belediyeye daha kayyum atadı. Kayyum uygulamasını bir kez daha kınıyorum, iktidarı demokrasiye davet ediyorum. Yine, bugün 25 Kasım, Kadına Yönelik Şiddete Karşı Uluslararası Mücadele Günü. Ülkemizde kadına yönelik şiddet ve kadın cinayetleri her gün artıyor, iktidarı bu konuda etkin tedbir almaya davet ediyor, İstanbul Sözleşmesi'ne tekrar dönülmesi konusunda çağrıda bulunuyorum. Değerli milletvekilleri, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına ayrılan bütçe genel bütçeli kurumlar içerisinde 479 milyar TL, Bakanlık en çok pay ayrılan bakanlıklar içinde yer alıyor. Burada önemli olan yatırımları ve harcamaları doğru planlayıp bu bütçeyi verimli kullanmak. Sayın Bakan, AKP iktidarının yirmi iki yıllık döneminde sanırım en çok övündüğü ve her seçim dönemi kullandığı en büyük hizmet malzemesi "Yol yaptık." olmuştur. Mesela, AKP iktidarının otoyol konusunda 2023 yılına kadar ki hedefi 7.500 kilometreydi. Karayolları verilerine göre, 2024 başı itibarıyla, yap-işlet-devret dâhil otoyol uzunluğu 3.726 kilometre. Geçen yıl "Ulaşım ve altyapıda hizmet fırtınası başlatıyoruz." deyip bazı hedefler koydunuz. AKP iktidarı olarak 2023 hedeflerinizin bile çok uzağında iken şimdi 2053 hedefleri koyuyorsunuz ve içinde bulunduğumuz durumda bunları gerçekleştirmekten çok uzaksınız; tabii, bu hedefler de slogan olarak kalmakta. Sayın Bakan, bu bütçeden ayrılan pay, asgari ücretle geçinemeyen, çalışan insanlardan -iktidarınız sayesinde- neredeyse attığımız her adımdan toplanan vergileriden oluşuyor. Bakanlığa bütçeden bu kadar kaynak ayrılırken niye köprü ve yollar yıllardır yap-işlet-devret modeliyle yapılıyor, anlamak mümkün değil. Yapılan yolların nasıl yıprandığını, ilk yağmurda çöktüğünü, kaynakların ihalesiz şekilde iş verilen yandaş müteahhitlerin cebine gittiğini görüyoruz. Değerli milletvekilleri, AK PARTİ'nin tercih ettiği yap-işlet-devret modeliyle yapılan 8 kara yolu projesinde halktan toplanan vergileriden oluşturulan kaynakların nasıl kullanıldığını net bir şekilde görüyoruz. (Uğultular) MUSTAFA ERDEM (Antalya) - Başkanım... BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar... MUSTAFA ERDEM (Antalya) - Müdahale etmiyorsunuz. BAŞKAN MEHMET MUŞ - Ediyorum. Değerli arkadaşlar, Sayın Türeli, değerli milletvekilleri; haklı sayın milletvekilimiz. MUSTAFA ERDEM (Antalya) - Osmangazi Köprüsü'nün bulunduğu İzmir-İstanbul Otoyolu'nu, Kuzey Marmara Otoyolu'nu, Avrasya Tüneli'ni, Menemen-Aliağa-Çandarlı Projesi'ni, Ankara-Niğde Otoyolu'nu ve Çanakkale Köprüsü'nü devlet öz kaynaklarıyla yapsaydı 22 milyar dolar ödeyecekti ancak yandaş müteahhitlerle yapıldığı için devletin kasasından çıkacak garanti tutarı en az 59 milyar dolar olacak; aradaki fark 37 milyar dolar, bugünün parasıyla 1 trilyon 228 milyar lira. Sayın Bakan, 2023 yılında yap-işlet-devret modeliyle yapılan köprü ve otoyollara 56 milyar TL'yi aşan garanti ödemeleri yapıldı, bu rakam önümüzdeki yıllarda daha da artıyor. Orta vadeli plana göre, 2025-2027 yılları arasında bütçeden yapılacak garanti ödemelerinin toplam tutarı ise 328 milyar TL'yi aşıyor. Nasıl mı? 2025'te 94 milyar 963 milyon, 2026'da 114,3 milyon, 2027'de 119,1 milyon müteahhitlere para ödenecek. Yazık değil mi? Hem yazık hem günah. Sayın Bakan, ülkenin birçok sorunu varken Bakanlığa ayrılan milyarlarca liralık bütçe buralara mı aktarılmalı? Ne yazık ki çocuklara okulda bir öğün yemek vermek için kaynak bulamayanlar kaynakları buralara aktarıyorlar. Yandaşı zengin etme sevdanız ne zaman bitecek diye sormak geliyor içimden. Sayın Bakan, Bakanlığınız boyunca defalarca Antalya'ya geldiniz, Antalya'nın hem turizm hem de tarım anlamında önemini siz de biliyorsunuz, ülkeye kattığı değeri de biliyorsunuz. Turizm Bakanımız buraya geldiğinde söyledik, Antalya bütçeden 2 milyon 600 bin kişiye göre pay alıyor ama 16-17 milyon insana hizmet veriyor. Bu bütçeyle belediyelerimizin bu sorunları tek başına çözmesi maalesef mümkün değil. Son yıllarda artan göç ve turist sayılarıyla beraber Antalya'da trafik ve ulaşım sorunları da bir dünya kentine yakışmayan şekilde ilerliyor. Belediyelerimiz üstüne düşeni fazlasıyla yapıyor ama siz de Bakanlık olarak üzerimize düşeni iktidar-muhalefet belediyesi ayırımı yapmadan yapmakla yükümlüsünüz. En son, Antalya'nın trafiğini rahatlatacak kavşak ve çevre yolu projelerinin ihale sürecinin tamamlandığını belirttiniz. Bunların sözde kalmamasını ve bu projeleri hızla tamamlamanızı bekliyoruz. Yine, Sayın Bakanım, Antalya-Alanya Otoyolu... Siz "Başlattık." falan dediniz ama yine 4 defa ertelenen ve en son bir yıl önce Limak'a ihale edilen Antalya-Alanla Otoyolu Projesi var; toplam uzunluğu 122 kilometre ve projede 7 kavşak, 8 tünel, 17 viyadük bulunuyor. Öncelikle şunu belirteyim: Antalya-Alanya diye sunulan proje aslında Serik-Konaklı projesi, sizi daha önce de bu konuda uyardık. Proje bu hâliyle Antalya trafiğini çözmekten uzak. Bu bölgede trafik yoğunluğu Antalya merkezde "TEDAŞ Kavşağı" olarak bilinen yerden başlamakta. Projenin Alanya ayağı da sorunlu, Konaklı'ya trafik yükü getirecektir; bu proje revize edilmelidir. Yine, proje kamu kaynaklarıyla çok daha uyguna yapılabilecekken yap-işlet-devret olarak proje Limak'a o dönem 76,7 milyara ihale edildi. Bu Limak'tan, Cengiz'den maalesef, hiç vazgeçemediğiniz. Siz projenin bu yıl başlayacağını söylüyorsunuz ama ihale olalı aradan aylar geçti, henüz bir çivi bile çakılmadı. Şirket ise ucuz kredi bulur bulmaz inşaata başlayacaklarını açıklamış. Böyle bir şey nasıl olabilir? Bu projenin son durumu nedir? Şirketin durumuna göre mi başlayacak? Öte yandan, Bakanlığın ilk ihale şartnamesinde bu yol için günlük 18 bin araç geçiş garantisi verilmişti. Bu rakamlar doğru mu? Bu konuda bir fizibilite yapıldı mı? Yoksa yine araç geçmeyen, uçak uçmayan yollar ve havaalanları gibi yüzde 90 hata payıyla paralarımız birilerine peşkeş mi çekilecek? Geçiş ücreti ne kadar? Bu proje garantilerle birlikte halka ne kadara mal olacak, sormak istiyoruz. Yine, Sayın Bakanım, Elmalı ve Kaş ilçelerinde yaşayan vatandaşların talepleri var. Kazaların sık meydana geldiği Elmalı-Akçay-Gömbe-Kaş Yolu'nun genişletilmesini istiyorlar; bu konuda desteklerinizi bekliyoruz. Yine, bizde de bir hızlı tren masalı var. Değerli arkadaşlar, AKP iktidarının Antalya'ya yirmi iki yıl boyunca seçim vaadi olarak sunduğu bir hızlı tren müjdesi var ama bırakın hızlı treni, kara tren için bile 1 metre ray döşenmiş değil. Projenin adı değişiyor, yönü değişiyor ama kaderi bir türlü değişmiyor. Cumhurbaşkanının da daha önce açıkladığı projenin Kayseri, Nevşehir, Aksaray, Konya ve Antalya illerini birbirine bağlayacağını söylüyorsunuz "Projeyle ilgili çalışmalar devam ediyor." diyorsunuz. Proje ne durumda? Biz bu kara treni daha çok bekleyecek miyiz, Sayın Bakanım merak ediyoruz. Yine, Sayın Bakanım, TÜVTÜRK sorunu var. 2007 yılında yapılan sözleşme sonucunda ülkedeki araç muayene hizmetleri yirmi yıllığına "TÜVTÜRK" isimli bir şirkete devredildi, şirket bu konuda tekel oldu. TÜVTÜRK'ün tekeli altında araç muayene ücretleri fahiş bir şekilde belirleniyor ve halk bunun altından kalkamıyor. 2023 yılında 12 milyon 159 bin 664 araç TÜVTÜRK istasyonlarında muayene edilmiş, TÜVTÜRK'e de muayene ücreti olarak toplam 13 milyar 540 milyon 62 bin 67 lira ödenmiş. Vatandaşlar on dakika süren rutin bir muayene için binlerce lira ödemek zorunda kalıyorlar. 2024 yılında bir otomobil muayene ücreti 1.821 lira, 2025 yılında yüzde 43,93 olarak belirlenen yeniden değerleme oranıyla birlikte 2.620 lira olacak. Bu ücretler alınan hizmetin karşılığı değildir. Burada bu ücretlere bir düzenleme getirin ve bu hizmetleri bir an önce kamulaştırın diyoruz. Bir diğer konu, fahiş telefon ve internet faturaları değerli arkadaşlar. Ülkeyi öyle bir hâle getirdiniz ki 5 yaşındaki çocuklar zamlardan şikâyet eder durumda. ORHAN YEGİN (Ankara) - En ucuz internet kullanan ülkelerdeniz. VELİ AĞBABA (Malatya) - Yalan! BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bir saniye arkadaşlar... Sayın Erdem, devam edin. MUSTAFA ERDEM (Antalya) - Sayın Bakanım, zam yağmurlarında telefon ve internet faturaları da nasibini almış. GSM operatörleri son dönemde tarifedeki değişikliğe giderek yüzde 200... (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı) BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Erdem, bir dakika ekledim. MUSTAFA ERDEM (Antalya) - Teşekkür ediyorum. Taahhütler bitiminde telefon faturaları en düşük 800 lira. Sayın Bakanım, bununla ilgili de bir sözünüz var "Serbest piyasa ekonomisi, ben bir şey yapamam." diyorsunuz, ülkede insanların soyulmasına göz yumuyorsunuz. Bununla ilgili de bir düzenlemeyi ya da müdahaleyi sizlerden bekliyoruz diyorum ve teşekkür ediyorum.