| Komisyon Adı | : | KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu Tasarısı(1/596) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 16 .02.2016 |
NURİ OKUTAN (Isparta) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Ben de hem zatıalinizi hem de sayın vekillerimi ve diğer burada bulunanları saygıyla, hürmetle selamlıyorum.
Bize taslağı gönderdiniz, ben şöyle bir hızlıca baktım, ilk gözüme çarpan şeyleri burada dile getirmek istiyorum. İşin doğrusu, bir kurum kalkıyor, yerine "eşitliği" de eklenen diğer kurumu getiriyor, zaten böyle bir kurum aşağı yukarı var. Genel olarak bizim hemen hemen itirazımız yok, bu taslağı destekliyoruz. Ama birkaç hususa katkımızı iletmek isterim, katkımı iletmek isterim.
Bir tanesi, buradan görülüyor ki bu kurumun biraz özerk bütçeli olması ve aslında bir tür raporlar hazırlaması, raporlarıyla hem Sayın Cumhurbaşkanımıza hem Sayın Başbakana ve Meclis Başkanımıza yönelik bir tür yönlendirme yapabilecek, onları bilgilendirebilecek raporlar hazırlayabilmesi ve özel bütçesinin olması münasebetiyle, onun yanında yerindelik denetimi de yapabiliyor olması münasebetiyle sanki bir özerk yapı orada görülüyor ve Batı'daki uygulamalarına baktığımızda da bu kurumun kendine has raporlar hazırlayabilecek, biraz bağımsız çalışabilecek bir kimliğinin oluşması lazım ve bu tür eşitsizlikler olacaksa daha çok kamuya doğru, kamu gücüne karşı bunlar olacak. Dolayısıyla, bu birimin Başbakanlıkla ilişkilendirilmesi tamam belki, hiç olmazsa üyelerinin seçimi, yönetim üyelerinin seçimi Meclisle de alakalandırılmalı diye düşünüyorum. Bu özerk yapısının atama yapılırken, üyelerin ataması yapılırken de korunması kanaatindeyim. Bu Kamu Denetçiliği Kurumu, burada Sayın Başkan ifade ettiler, benim aklıma gelmemişti; bu da neden olmasın denilebilecek bir yaklaşım içindeyim doğrusu.
Bir başka husus: 11 kişi var yönetimde. Burada, hâlbuki, daha çok uzmanların yer alması gerekir. O şikâyetler falan gelecek, biz de o şikâyetleri kurumlara göndereceğiz, bu kuruma da göndereceğiz, belki doğrudan kendimiz de inceleyeceğiz. Uzmanların daha aktif, daha verimli çalışmaları için sayılarının artırılması ve bağımsız uzmanlar üzerinden bu denetimin yapılabiliyor olması lazım. Yönetimin sayısının bu kadar kabarık olmasına bence ihtiyaç yok. Yani, yukarıda bir başkan, başkan vekilleri ve benzeri olabilecek şekilde bir yönetim teşkil edilebilir. O bakımdan, yönetim kurulu ne yapacak -5 kişi de tartışır, 11 kişi de tartışır- nihayetinde raporları da uzmanlar hazırlayacak, daha çok teknik personele, uzmana ağırlık verilmesi lazım. Burada, bizim düşüncemiz, Sayıştaya ve Kamu Denetçiliği Kurumuna benzer bir kurum burada oluşturmalıyız. Mesela, orada Sayıştay uzmanları rapor hazırlıyorlar belli bir usule göre ve o raporun geri dönüşü olmuyor. Yarın, diyelim ki Başbakanlığı eleştiren bir uygulama oldu ya da işte falanca genel müdürlüğü eleştiren bir uygulama oldu, filanca valiliği eleştiren bir uygulama oldu yani bir telefon gelip o raporun değiştirilmesinin önüne geçmeliyiz. Buradaki uzmanların hazırladığı raporlar artık bir ahkâm sayılmalı ve veri sayılmalı, onun üzerine hareket etmeliyiz.
Benim söyleyeceklerim kabaca bunlar. Özü şu: Mümkünse Kamu Denetçiliği Kurumuyla ilişkilendirilebilir, devam edeceksek, ayrı bir kurum olarak da yapacaksak bunun daha özerk yapısının korunması gerekiyor. Belki Meclisin, Komisyonumuzun da... Yürütme üyeler seçebilir 10 kişi ya da bize önce başvurulur, biz 3 kişi göndeririz, onların arasından birisini yürütme seçebilir, Sayın Cumhurbaşkanı seçebilir ya da Başbakanlık seçebilir. Böyle bir ilişkilendirmeyi sağlamalıyız. Teknik personelin sayısı biraz artırılmalı, yönetimin sayısı biraz düşürülmeli.
Benim söyleyeceklerim bunlar, teşekkür ediyorum.