KOMİSYON KONUŞMASI

ŞAHİN TİN (Denizli) - Burada sayın vekillerimiz tabii, bunu sırtına çantasını koyup da tek tek ev ev dolaşıp satıyor anlamında olduğunu görerek sanırım şey yapıyorlar dolayısıyla bunlar acaba işçi sağlığı güvenliğiyle alakalı bir kayıtları olmadığına dair soruyorsunuz değil mi?

BAŞKAN MUSTAFA VARANK - Bu konuda Bakanlığımız bilgi verebilir mi? Yani burada bir sigorta vesaire...

ŞAHİN TİN (Denizli) - Sayın Bakanım, şunu demek istedim: Burada normalde bu doğrudan satış, kapıdan satış dediğimiz bazı şeyler bazı son kullanıcılar da bunu kullanarak birbirine tavsiye yöntemiyle de...

BAŞKAN MUSTAFA VARANK - İşte, o doğrudan satış herhâlde, kapıdan satış başka bir şey.

Buyurun.

TİCARET BAKANLIĞI TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE PİYASA GÖZETİMİ GENEL MÜDÜRÜ AVNİ DİLBER - Sayın vekillerim, aslında burada biz doğrudan satışı düzenlerken kimlerin doğrudan satış yöntemiyle aldığı ürünleri kullandığı ve kimin ne kadar kullanıp ne kadar sattığını aslında bilmiyoruz yani bir ölçü koyup da bunlara -ne bileyim- bir güvence getirilme zorunluluğu sanırım bu kanunun kapsamında çok tartışacak bir konu değil çünkü ürünü alıp tamamen kendisi kullanabilir, tamamen sadece apartmanındaki kişilere verebilir yani biz 2 milyon satıcının daha doğrusu 2 milyon kullanıcı ve satıcının hangi oranda ne kadar kullandığını şu anda bilmiyoruz çünkü buradan indirimli ürün alıyor yani kadınların çoğu buradan aslında kendi ihtiyacını karşılamak için alıyor, satıyorsa da ufak da bir para kazanıyor. Dolayısıyla bu güvencenin sağlanması bu kanunda sanırım şu anda zor gibi gözüküyor efendim.

ÜMİT ÖZLALE (İzmir) - Bu kanunun maddesi değil zaten ama burada önemli bir sosyal güvence problemim var. İkincisi, satış elemanını yaptığı hizmetin vergilendirilmesi gerekir.

TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Şey de var: Yani bir elden bir ele geçmiş, bu ürünün garantisi var mı, öyle bir şey de var mı? Onda nasıl olacak, ürün nasıl korunacak, tüketici nasıl korunacak?

BAŞKAN MUSTAFA VARANK - Herhâlde normalde Türkiye'de satılmaya uygun üründür yani.

TİCARET BAKANLIĞI TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE PİYASA GÖZETİMİ GENEL MÜDÜRÜ AVNİ DİLBER - Efendim, tüketicinin korunması şöyle: Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da ayıplı malın, ayıplı hizmet, mesafeli satış; bütün bunlar zaten düzenlenmiş durumda. Zaten burada cayma hakkından bahsediyoruz, sistem kurulmasından ve vatandaşın burayla kolayca irtibat kurmasından bahsediyoruz. Kanunun tamamındaki vatandaşı koruyan hükümler burada zaten geçerli olmuş olacak. Firma açısından bakalım, diyelim ki: Firma da zaten doğrudan satış kurallarına aykırı bir sistem varsa muhtemeldir ki bu piramit satıştır ve zaten Türk Ceza Kanunu'na göre suç duyurusunda bulunduğumuz bir süreç başlatıyoruz dolayısıyla vatandaşın haklarını koruyan çok ciddi yaptırımlarımız da var. Bu alandaki şikâyetler bu arada çok düşük, onu da belirtmek isterim, o etkin korumadan dolayı. Yani kimse bunu göze alamıyor çünkü burada çoğu zaman işlem başına ceza kesiliyor efendim, bazen işlem başına, bazen mesela şirketin herhangi bir işleminden dolayı 5 milyon ceza da var ama işlem başına 2.200 lira ceza da var yani sattığı ürün 100 lira bile olsa bazen işlem başına 2.200 kesildiği için milyonlarca lira ceza çıkacağını bilen firma pek de tüketici şikâyetini göze almıyor.