KOMİSYON KONUŞMASI

GÖKÇE GÖKÇEN GÖL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Şimdi, 13'üncü madde üzerinde söz aldım, artık sonlara yaklaşmış bulunuyoruz. Kanun teklifinin geneliyle ilgili düşüncelerimizi defalarca ifade ettik; Anayasa'ya ne kadar aykırı olduğunu, kanun yapım tekniğine aykırı olduğunu söyledik. Bu maddeye özel olarak söyleyeceğim bazı şeyler var. Bu maddeyle birlikte, il özel idarelerine ve bakımevi kurma zorunluluğu olmayan belediyelere hayvanları toplama ve en yakın bakımevine götürme gibi bir yetki veriliyor. Burada, Türk Veteriner Hekimleri Birliğinin bir ifadesi var; bu, odalarla birlikte yapmış oldukları bir açıklamanın parçası. Şimdi, çocukların sağlığından ve canından bahsederken kırsaldaki çocukların canını ve sağlığını da unutmamak lazım. Şunu söylüyor Türk Veteriner Hekimleri Birliği: Kırsal bölgelerdeki hayvanlar toplanırsa yaban hayatıyla insan ve evcil hayvanlar arasındaki canlı bariyer ortadan kalkacak kurt, domuz, çakal gibi zoonotik hastalık riski taşıyan hayvanlar yerleşim bölgelerine daha fazla gireceklerdir. Yani burada kırsal bölgelere özel olarak ayrıca bir risk tanımlandığını ve buna dikkat çekildiğini görüyoruz. Aynı şekilde, şehirler içinde ve kırsal içinde sokak ve bahçelerde kemirgen ve yılanların çoğalacağına dair bir uyarısı var yine Türk Veteriner Hekimleri Birliğinin. Teklifin gerekçesinde referans verilen çalışmaların tümünde veteriner sayısının daha az olduğunu, aynı şekilde kısırlaştırma tekniğinin de bu kadar gelişmemiş olduğu zamanlara dair olduğunu söylüyor Türk Veteriner Hekimleri Birliği.

Şimdi, buradan nereye geleceğim? Bu 13'üncü maddeyle birlikte, kanunun ek madde 1'ini değiştiriyorsunuz. Burada, madde 8'le birlikte düşünürsek ki madde 8'i de hatırlayalım, bakımevlerinde aşılama ve kısırlaştırma kısmını çıkarmıştınız, yerine sahiplendirme koymuştunuz. Herhâlde sahiplendirmeye kimsenin karşı çıkacağı yok da oradaki kısırlaştırma ve aşılama faaliyetini kaldırdığınızda zaten belediyenin sorumluluğunu ve var olan yetkisini de.... Bakın, belediyelerden bahsediyoruz, evet, biz çoğunluktayız ama kaynağını ve çabasını doğru yere harcamak isteyen belediyeye de zımni olarak engel olmuş oluyorsunuz aslında bu iki maddeyi birlikte düşünce. Ondan sonra da diyorsunuz ki: Altı aydan iki yıla kadar hapis cezası. Yani doğru işi yapan belediye bile burada cezalandırılabilir konuma gelecek, doğru işi yapan belediye yetkilisi bile doğru olan kısmından dolayı dahi cezalandırılabilir hâle gelecek bundan sonra. O yüzden, yine, uzmanların uyarılarını tekrarlamak gerekiyor burada. Birincisi, zaten bize göre belediye yetkilileriyle ilgili siyasi bir karar verilecek ama aynı zamanda iyi niyetli bir yetkilinin de hapis cezası mı, öldürmek mi gibi insancıl olmayan ikili bir tercihe mecbur bırakıldığını görüyoruz. Bunun yanında, uygulanamaz bir kanun olduğunun kanıtını da ortaya koyuyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN VAHİT KİRİŞCİ - Toparlayalım.

GÖKÇE GÖKÇEN GÖL (İzmir) - Toparlıyorum Başkanım.

Barınaklarla ilgili daha önce söylemiştik, 2019 komisyon raporunda -ki belediyeler sizdeyken- barınakların yetersiz olduğunu, orada veterinerlerin yetersiz olduğunu, barınaklarda hayvanların -kibarca olduğu için söylememiştiniz ama- çok korkunç koşullarda yaşadığını kendi ağzınızı ifade etmiştiniz. Şimdi, "Hayvanları bu barınaklara toplayacaksınız." diyorsunuz. Toplanırsa bile kısırlaştırma faaliyetine değil, aşılamaya da para harcayamayacaksın diyorsunuz. Ondan sonra da sadece sahiplendirme işini yapamayan... Aslında işin özeti şu: Öldürme işini yapmayan belediye başkanını hapse atmaya yer arıyorsunuz.

Teşekkür ederim.