Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | İzmir Milletvekili Yaşar Kırkpınar ve Sakarya Milletvekili Ertuğrul Kocacık ile 132 Milletvekilinin Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2266) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 10 .07.2024 |
MEHMET EMİN EKMEN (Mersin) - 8'inci madde ama burada sadece genel bir değerlendirmeyle hızlıca diğer maddelere geçecek gibi durduğu için...
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Yok, burada durduk 6-7 ilişkili olduğu için, 8'e ayrıca geçeceğim. İsterseniz 8'de sorun, isterseniz burada sorun, Sayın Şatıroğlu'na sonra söz vereyim, açayım mikrofonunuzu, nasıl isterseniz.
MEHMET EMİN EKMEN (Mersin) - Yani Sayın Bakan açısından belki nispeten şey olur.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun.
MEHMET EMİN EKMEN (Mersin) - Teşekkür ederim, sağ olun.
Sayın Bakan, teşekkür ediyorum. Ben de malum Batmanlıyım, Batman Milletvekili olarak TPAO ve BOTAŞ'la ilgili olarak birçok meseleyle doğrudan ilgiliyim. Birkaç hususa dikkatinizi çekmek istiyorum.
Birincisi, bu tasarruf genelgesi meselesinin orman yangınlarıyla mücadele ihalelerinde olduğu gibi yanlış yorumlanmasının TPAO'daki iz düşümleri üzerinedir. Mesela, Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı tam dokuz aydır işçinin fazla mesai ücretini ödememektedir. İşçisinin fazla mesai ücretinden tasarruf ederek para kazanan... Ki Türkiye Petrolleri, doğal kaynaklarımızı ürettiği ve elde ettiği için her zaman kâr eden bir kuruluştur. Bununla birlikte geçen Kurban Bayramı'nda tam olarak 12 saha tasarruf tedbirleri nedeniyle kapatılmak istenmiştir, sendikanın itirazı üzerine bu karardan vazgeçilmiştir çünkü on iki gün boyunca ödenecek toplam fazla mesai ücreti 350 bin lira iken ortaya çıkacak üretimden geri kalma ise 70 milyonluk bir maliyettir.
Şimdi, tasarruf tedbirleri böyle motamot -efendim, genelge var, fazla mesai ödemem, genelge var, fazla üretim yapmam, bayramda kapatırım- bir yaklaşımla ele alınamaz.
Son olarak, Türkiye Petrolleri konusunda Petrolspor hikâyemiz var. Sayın Mehmet Şimşek'in bizzat açılışına vesile olduğu altyapıda 1.050 sporcu var. Bu 1.050 sporcuya TPAO, geçen yıl 4-5 milyon anlaşmalı bankalardan para aktarmış. Bu 1.050 sporcu arasında 100'ün üzerinde dünya, Avrupa, Balkan ve olimpiyat şampiyonu çocuk var. Bu çocuklar bu ay maaş alamadılar. Niçin? Tasarruf genelgesi var. Ya, bu çocukların tamamı kenar mahallelerden, asgari ücretli bile olmayan ailelerden kazanılmış çocuklar. Yılda 4-5 milyon vermekle buraya aktarılacak -o da dolaylı yollarla- bir paradan tasarruf namına vazgeçmemiz ne kadar doğru bir şey olabilir?
Artı, malumunuz, Maden Kanunu gereği, maden çıkartılan illere yüzde 2 aktarım var. Petrol Kanunu'nda böyle bir şey de yok. Biz Türkiye Petrolleri yıllık kârının yüzde 2'sini Batman'a, Adıyaman'a, Tekirdağ'a aktarsın demiyoruz. Hiç olmazsa bu tip, 1.050 çocuğun hayatını doğrudan ilgilendiren konularda daha olumlu ve daha sempatik yaklaşılsın.
BOTAŞ bu yıl şubat ayında kök ücrete zam yaptı, Türkiye Petrolleri yapmadı. Şimdi BOTAŞ'ın maaşları Türkiye Petrollerini katlamak üzere. Türkiye Petrolleri çalışanları sahada, sondajda, üretimde yirmi dört saat çalışıyor ama BOTAŞ çalışanlarından daha az maaş alıyor. BOTAŞ da TPAO da aynı Bakanlığa, aynı siyasi iradeye bağlı değil mi? Dolayısıyla BOTAŞ'ın bir yönetim kurulu kararıyla almış olduğu kök ücretlere zam kararını Türkiye Petrolleri niçin almıyor? Yüzde 100 kazanan, kâr eden TPAO'nun işçisini motive ederek sahada tutmaya çalışan bir firma olması gerekmez mi? Ben bu kapsamda BOTAŞ ve TPAO arasındaki kök ücretten kaynaklanan ayrımcılığın giderilmesi ve özellikle TPAO'nun tasarruf genelgelerini yorumlamadaki dar yorumcu anlayışını dikkatinize sunmak istiyorum.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum.