KOMİSYON KONUŞMASI

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Şimdi, bu maddeye baktığımız zaman, işte Sanayi Bakanlığıyla doğrudan yabancı yatırımcı firma arasında bir sözleşme imzaladığı zaman damga vergisinden muafiyet getirilmek isteniyor burada. Bir de burada 11'inci madde var, bununla da alakalı gördüğüm bir 11'inci madde var, çok alakasız gözüküyor ama sonuçta alakalı.

Şimdi, bu 11'inci maddede de bu dışarıdan şarjlı, hibrit otomotivlerin, arabaların ÖTV'lerine birtakım indirimler getiriyor. Şimdi, 3'üncü maddenin -biraz evvel milletvekilimizin bahsettiği gibi- yürürlük tarihine baktığımız zaman geçmişe dönüyor; 1/7/2024 yani bu ayın başından itibaren geçerli olacak bu yasalaştığı takdirde. Biraz geçmişe baktığımız zaman, üç dört gün öncesinde de Sanayi Bakanımızla, Cumhurbaşkanı ortada, karşı tarafında da Çinli bir şirket... Manisa'ya yaklaşık 1 milyar dolarlık ve 5 bin kişinin istihdamını sağlayacak bir yatırım yapılacak.

Şimdi bizim burada itirazımız yatırımın adresine değil yani Manisa doğru bir adres, onda bir problemi yok ancak burada adrese teslim kanun yapıyoruz, o hissiyat bizde gelişiyor. Düşünsenize şimdi siz yani üç dört gün önce Cumhurbaşkanı, Sanayi Bakanı, Çinli yatırımcı bir anlaşma imzalıyorlar, sözleşme imzalıyorlar, biz üç gün sonra o sözleşme için damga vergisinden muafiyet getiriyoruz. Ne tesadüf ki bu Çinli firma elektrikli araçlar yapıyor, konusunda lider konumda, dünyada şu an lider konumda, elektrikli araçlarla alakalı da ÖTV'yi yüzde 80'den yüzde 30'a getiren aynı kanun teklifi içerisinde bir düzenleme yapıyoruz. Burada, demin anlattığım gibi yatırımın adresine itirazımız yok ancak adrese teslim, kişiye özel, firmaya özel yasama yapmayı Türkiye Büyük Millet Meclisinin yasama yetkisinin gasbı olarak ben görmekteyim.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Toparlıyorum.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun.

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Bir de şöyle bir şey var: Bu anlaşmanın koşullarını bilmiyoruz. Evet, birtakım muafiyetler sağlıyoruz, ÖTV indirimleri sağlamaktayız. Peki, burada Türk mühendisler çalışacak mı? Şimdi, öyle bir şey ki Çinliler genelde gittikleri yerde mühendislerini de getiriyor, çalışanlarını da getiriyor, mavi yakalılarını da getiriyor. Acaba ne kadar Türk mühendis çalışacak burada? Yerlilik oranı ne kadar olacak? Şu söylenmekte: Yani burasının sadece montaj olacağı, bütün parçalarının ithal edileceği söylenmekte; bu, doğru mudur? Bunların açıklığa kavuşturulması gerektiğini düşünüyorum.

Şöyle bir iddia var: Biraz evvel... 11'inci maddede tartışabiliriz gerçi. 11'inci maddede tarif edilen ÖTV indiriminden faydalanacak aracı üreten firmanın da sadece bu olduğu söylenmekte. Bu doğru mudur, değil midir? Burada sektör temsilcileri varsa o konuda da bir aydınlatırlarsa...

Teşekkür ederim.