Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | İzmir Milletvekili Yaşar Kırkpınar ve Sakarya Milletvekili Ertuğrul Kocacık ile 132 Milletvekilinin Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2266) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 10 .07.2024 |
HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Sayın Başkanım, değerli milletvekillerimiz, çok kıymetli bürokratlarımız, basın mensuplarımız; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bu teklifle mali disiplini güçlendirmek, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımını sağlamak amacıyla uygulamaya konulan maliye politikası çerçevesinde kamuda tasarrufların artırılması ve bu bağlamda harcama kontrolü sağlamak amacıyla tasarruf tedbirlerine aykırı hareket edenlerle ilgili mevzuata göre yaptırım uygulanması, akaryakıt istasyonu dışında kendi araçlarına kendi ihtiyaçları için belirli şartlar altında akaryakıt ikmali yapabilecek yerlerin sınırlandırılması suretiyle kamu ve can güvenliği de dikkate alınarak mali usulsüzlük fiilleriyle daha etkin bir şekilde mücadele edilmesi, İller Bankasının finansman süreçlerinin düzenli devam edebilmesi için sermaye tavanının artırılması, öngörülen şartları taşıyan hibrit elektrikli araçların ÖTV oranlarında değişiklik yapılarak teşvik edilmesi, Sanayi ve Teknoloji Bakanı ile yatırımcılar arasında imzalanan ve yatırım teşviklerine ilişkin hükümler içeren yatırım sözleşmelerinin yatırım teşvik belgelerine istinaden uygulananlara benzer şekilde damga vergisinden istisna tutulması amaçlanmakta. Mali disiplini güçlendirmek, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımını sağlamak amacıyla uygulamaya konulan maliye politikası çerçevesinde kamuda tasarrufların artırılması ve bu bağlamda harcama kontrolü önem arz etmektedir.
Kamu kaynaklarının azami tasarruf prensipleri doğrultusunda kullanılmasını sağlamak ve tüm kamu kurum ve kuruluşlarında uygulanmak üzere alınacak tasarruf tedbirlerine ilişkin Cumhurbaşkanlığı genelgesi 17 Mayıs 2024 tarihli 32549 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Söz konusu genelgede bu tedbirlerin uygulanmasının hassasiyetle takip edileceği, denetleneceği ve raporlanacağı belirtilmiş, bu tedbirlere ilave olarak kamu harcamalarında etkinlik ve verimlilik artışı ile verimsiz harcamaların tasfiyesi önem arz etmektedir.
Bu kapsamda, teklifle 2019 sayılı Kanun'un 3'üncü maddesinde tanımlanan taşıtların bir an evvel ekonomiye kazandırılması için Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca tasfiyesinin sağlanması hedeflenmekte, bakanlıklar ve diğer merkezî idare kuruluşlarının il özel idareleri aracılığıyla yapılacak yatırımlar karşılığı kaynak transferlerinin, gerçekleştirilen yatırımlara karşılığı düzenlenecek hak ediş raporlarına göre yapılması zorunluluğu getirilmekte. Ayrıca kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce il özel idarelerine aktarılan kaynaklardan kullanılmayan kısımlarının hizmeti yaptıracak kamu idaresine iadesi ve bu tutarların bütçeleştirilmesine ilişkin hususlar düzenlenmektedir.
Değerli milletvekilleri, yapılan bu düzenlemeyle özel veya kamu ayrımı gözetilmeksizin her statüdeki kurum ve kuruluşlara ait yönetim kurulu, denetim kurulu ve benzeri organlarda görev alan memurlar ve diğer kamu görevlileri ile işçiler dâhil kapsama giren kurum ve kuruluşlarda istihdam edilen her türlü statüdeki personele ve belediye başkanları, belediye meclis üyeleri ve il genel meclis üyelerine kurum içi ve kurum dışı ayrımı yapılmaksızın bu görevlerden sadece biri için ödeme yapılması, yapılacak ödemelere en yüksek devlet memuru için öngörülen ödemelerin toplamının altı aylık net ortalaması esas alınarak üst sınır getirilmesi, tüm kurul üyeliklerine ilişkin ödemelerin personelin asli görevli olduğu kamu kurumunun ilgili emanet hesabında toplanarak ödeme işleminin kurumca gerçekleştirilmesi, üst sınırı aşan ödemeler ile ödenmeyen diğer görevlere bağlı ücretlerin ilgilinin asli görevli olduğu kurum bütçesine gelir kaydedilmesi amaçlanmaktadır.
Ayrıca, genel aydınlatma giderleri için il özel idareleri payından ve belediyelerin genel bütçe gelirleri payından yapılan kesintilerin artırılması, yapılan düzenlemeyle büyükşehir belediyeleri ve mücavir alanlardaki belediyeler için yüzde 20 olan oranın yüzde 30, diğer belediyeler için yüzde 10 olan oranın yüzde 15, bu sınırlar dışında kalan yerler için ise yüzde 20 olan oranın yüzde 30 olarak düzenlenmesi teklif edilmektedir.
Teklif edilen bir diğer maddeyle, enerji sektöründe piyasa koşullarındaki değişiklikler ve yeni teknolojiler dikkate alınmak suretiyle ilgili mevzuatın daha etkin ve verimli uygulanabilmesi amacıyla bazı kanunlarda değişiklik yapılması öngörülmekte olup bunun yanı sıra Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen bazı hükümlerin karar gerekçeleri doğrultusunda yeniden düzenlenmesi öngörülmektedir.
Ayrıca, Petrol Piyasası Kanunu'nda değişiklik yapılarak akaryakıt istasyonu dışında kendi araçlarına kendi ihtiyaçları için belirlenen şartlar altında akaryakıt ikmali yapılabilecek yerlerin sınırlandırılması suretiyle, kamu ve can güvenliği de dikkate alınarak mali usulsüzlük fiilleriyle daha etkin bir şekilde mücadele edilmesi de planlanmaktadır. Fabrika, şantiye, nakliye filosu ve benzeri işletmelerin akaryakıt istasyonundan yakıt almaya uygun kamyon, otobüs, minibüs gibi birçok taşıta yönelik olarak meskûn mahallerde veya kamyon ve otobüs garajlarına yanıcı ve parlayıcı özellik taşıyan akaryakıtın depolandığı görülmekte, bu durumun kamunun can ve mal güvenliği açısından olumsuz durumlar oluşturma ihtimali de bulunmaktadır.
4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu'nda Boru Hatları ile Petrol Taşıma Anonim Şirketinin doğal gaz ithalatından kaynaklanan her türlü vergi, fon ve paylar ile idari para cezaları, bunlara bağlı gecikme zammı ve gecikme faizlerinden oluşan borçlarının bu düzenlemeyle hazineden görevlendirme bedeli alacaklarına karşılık mahsup edilmesi öngörülmektedir.
4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'da Türkiye Varlık Fonu Yönetimi Anonim Şirketi Piyasa İstikrar ve Denge Alt Fonuna özel tertip senet ihracına ve 7034 sayılı Kanun'la kurulan Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesinin Japonya Hükûmeti ve/veya Japonya ülke kuruluşlarına kendi adına, yatırım programında yer almaksızın sağlayacağı dış finansmana hazine geri ödeme garantisi verilmesine ilişkin Hazine ve Maliye Bakanlığına yetki verilmesine yönelik düzenlemeler yapılmaktadır.
Yine teklifle, avukatların 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun kapsamında yükümlü sayılmasına ilişkin hükmün Anayasa Mahkemesinin iptal kararı nedeniyle karar gerekçesi dikkate alınarak yeniden düzenlenmesi ve Mali Suçları Araştırma Kurulu tarafından verilen idari para cezalarına ilişkin ihtilafların görüleceği mahkemenin sulh ceza yerine idari yargı olarak belirlenmesi hususu da getirilmektedir.
Ayrıca, avukatların taşınmaz alım satımı; şirket, vakıf ve dernek kurulması, birleştirilmesi ve bunların idaresi, devredilmesi ve tasfiyesi; banka, menkul kıymet ve her türlü hesaplarda yer alan varlıkların idaresi gibi işlerle ilgili olarak önleyici tedbirler bakımından yükümlü sayılmaları, üyesi bulunduğumuz Mali Eylem Görev Gücünün 22 no.lu Tavsiyesi bakımından da gereklilik arz etmektedir.
Bu teklifle, ayrıca 6015 sayılı Devlet Desteklerinin İzlenmesi ve Denetlenmesi Hakkında Kanun ile Hazine ve Maliye Bakanlığına tevdi edilen yetkilerin Strateji ve Bütçe Başkanlığına devredilmesi ve bu çerçevede atıfların düzeltilmesi öngörülmektedir. Yerel yönetimlere uygun faizli ve uzun vadeli finansman desteğini ve likidite döngüsünü kendi öz kaynaklarıyla sağlamakta olan İller Bankasının finansman süreçlerine düzenli devam edebilmesi için sermaye tavanının artırılması da planlanmaktadır.
Yine, deprem bölgesinde nüfusu azalan belediyeler için, İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun uyarınca, nüfus esas alınarak genel bütçeden yapılacak pay dağılımında 2023 yılının nüfusu esas alınarak deprem sebebiyle nüfusu azalan belediyelerin genel bütçeden alacakları payın azalmasını engellemeye yönelik düzenleme yapılması da öngörülmektedir.
Araç dışından şarj edilebilen hibrit elektrikli araçlardan maddede öngörülen şartları taşıyanların ÖTV oranlarında değişiklik yapılarak teşvik edilmesi de düşünülmüştür.
Sanayi ve Teknoloji Bakanı ile yatırımcılar arasında imzalanan ve yatırım teşviklerine ilişkin hükümler içeren yatırım sözleşmelerinin yatırım teşvik belgelerine istinaden uygulananlara benzer şekilde damga vergisinden istisna tutulması öngörülmektedir. Diğer taraftan, teklifle, bazı kanunlarda Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hükümler yeniden düzenlenmektedir.
Tabii, az önce Konya Milletvekilimiz söyledi ama Aksaray havzası da oldukça geniş bir havza ve aynı zamanda organize sanayi bölgesi olarak da Sanayi Bakanlığımızın tavsiyesi arasında...
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Pişmiş aşa su katmaya gerek yok. Manisa'da gerçekleşti.
HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Ayrıca teşvik olarak da en iyi illerden bir tanesi olarak arz etmek istiyorum.
Kanun teklifinde emeği geçen bütün arkadaşlarımıza ve ilgililere teşekkür ediyor, teklifin ülkemize ve milletimize hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.