Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .07.2024 |
KEZBAN KONUKÇU (İstanbul) - Meclise sunulan kanun teklifinin bu şekilde yasalaşması hâlinde öğretmenler sözleşmeli olarak atanmak için bir de yeni kurulacak bu akademinin eğitiminden geçecek, akademiye KPSS puanına ve atama ihtiyacı sayısına göre alınacak olan öğretmenler üç ya da dört dönemlik eğitim boyunca öğretmen adayı sayılacaklardır. Öğretmen adaylarının akademide geçirdikleri süre hizmet süresinden sayılmazken sadece genel sağlık sigortalısı olacak olmaları dikkat çekicidir. Millî Eğitim Akademisine giriş KPSS puanıyla, öğretmenliğe atama ise akademi eğitimi başarı puanıyla yapılacaktır. Adaylar teorik derslerden yazılı sınavla, uygulamalı derslerde ise uygulama yaptığı okulda danışman öğretmen ve akademi eğitim personeli tarafından ayrı ayrı değerlendirilerek iki değerlendirmenin ortalamasına göre geçme notu alacaklardır.
Kanun teklifinde Millî Eğitim Akademisi, öğretmenlik alanları, eğitim kurumları, hazırlık eğitimi, norm kadro gibi terimlerin tanımları yapılmıştır; öğretmen ve yöneticilerin görev, yetki ve sorumluluklarının öğretmenlik mesleğinin gereklerine uygun olarak belirlenmesi, atama, görevlendirme ve meslek içinde ilerlemede liyakat ve kariyer esaslarına uyulması, eğitim faaliyetlerine katılımın teşvik edilmesi ve sürekli mesleki gelişim sağlanmasının esas alınacağı belirtilmiştir.
Millî Eğitim Akademisinin, öğretmenlerin mesleki gelişimi ve kariyer basamaklarında ilerlemeleri için eğitim programları hazırlamak ve uygulamakla görevli olduğu belirtilmektedir. Millî Eğitim Akademisinin kurulması öğretmenlerin mesleki gelişimini desteklemek adına olumlu bir adım gibi yansıtılsa da bu akademinin işleyişi ve etkinliği konusunda ciddi belirsizlikler bulunmaktadır. Ayrıca akademinin işleyiş sürecinin finansmanı ve kaynakları konusunda net bir planlamanın belirtilmemiş olması da dikkat çekicidir. Kanun taslağı, öğretmenlerin mesleki gelişimini desteklemeyi ve eğitim kalitesini artırmayı hedeflediğini iddia etmektedir ancak uygulamada karşılaşılabilecek sorunlar ve belirsizlikler bu hedeflerin ne kadar gerçekleştirilebileceği konusunda şüpheler uyandırmaktadır. Özellikle liyakat ve kariyer esaslarına uyulması, disiplin cezalarının uygulanması ve mesleki gelişim faaliyetlerinin sürdürülebilirliği konularında yaşanabilecek sorunlar öğretmenlerin iş motivasyonunu ve mesleki verimliliğini olumsuz etkileme riski taşımaktadır. Bu nedenle, teklifin 26'ncı maddesi teklif metninden çıkarılmalıdır.