| Komisyon Adı | : | DİJİTAL MECRALAR KOMİSYONU |
| Konu | : | Google Reklamcılık ve Pazarlama Limitet Şirketi temsilcileri tarafından yapılan sunumlara ilişkin görüşme |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 25 .06.2024 |
HASAN ÖZTÜRK (Bursa) - Aynı sorunu netleştirmek adına soruyorum: Şimdi benim sorum, Microsoft Türkiye gibi, HP Türkiye gibi, Google Türkiye doğrudan, organik olarak Google LLC'yle ilişkili mi Yoksa bu adında "Google" geçen Google Reklamcılık ve Pazarlama Limited Şirketi, Google Bilgi Teknolojileri Limited Şirketi Türkiye'de yerleşik kişilere ait, Google'la aralarında bir protokolle Türkiye'de Google'ı temsil eden kurumlar mıdır? Bu kadar net yani.
AV. GÖNENÇ GÜRKAYNAK - Efendim, ikinci dediğiniz değildir, Türkiye'de yerleşik kişilerin sahipliğindeki şirketler değildir. Bir tek tereddüdü aramızdaki bir kavram farklılığı doğuruyor, onu şimdi gidereceğim, onun için tam anlaşamadık bir önceki soru-cevapta. "Doğrudan Google LLC'in." dediğiniz zaman ben refleks olarak hep doğrudan değil o, dolaylıya gidiyorum çünkü hissedarlık bir A şirketinin elinde, o A şirketinin hissedarlığı B şirketinin elinde ama nihai olarak kontrol...
BAŞKAN HÜSEYİN YAYMAN - Yüzde 100 hissedarlık mı var, parçalı hissedarlık mı?
AV. GÖNENÇ GÜRKAYNAK - Bunu arz ediyorum.
BAŞKAN HÜSEYİN YAYMAN - Evet.
AV. GÖNENÇ GÜRKAYNAK - Ama sizin zannederim, esas bilmek istediğiniz yani Google LLC'nin yavru şirketleri mi, nihai tahlilde dolaylı da olsa kontrol akıyor mu buraya kadar? Bunun cevabı, evet. Nitekim, belki şuradan da yardımcı olan bir cevap verebilirim: Bir kontrol ilişkisi içindeki şirketlere teşebbüs denilen bir mevzuatımız var bizim aynı kontrol çatısı altındaysa. O mevzuata göre uygulama yapan Türkiye'deki idari otorite bunu Google LLC, Google İrlanda, Google Reklamcılık diye yazıp gönderiyor bize yani buna bir yapı olarak bakıyor.
HASAN ÖZTÜRK (Bursa) - Yani şöyle: Google LLC Google İrlanda'nın, Google İrlanda'nın bir kısmı Türkiye'deki Google'ın gibi geçişkenlikler mi var?
AV. GÖNENÇ GÜRKAYNAK - Mesela ama sonuç itibarıyla, son tahlilde, yani demin verdiğiniz Microsoft Türkiye yahut HP Türkiye örneklerinden farklı bir şey görmeyeceksiniz. Bu tür bir "Türkiye'ye ayrı, Türkiye'deki gerçek şahısların üzerine şirket kurduk, bir tek de ismimizi kullanma imtiyazı verdik." gibi bir yapı yok yani ortada.
BAŞKAN HÜSEYİN YAYMAN - Adrienn Hanım, buyurun.
GOOGLE MACARİSTAN TELİF HAKLARI UZMANI ADRIENN TIMAR - Aslında burada şunu açıklama istiyorum detaylandırmak için konuyu, kısaca: Uluslararası anlamda farklı ülkelerin kullandıkları modelleri inceleyip, bunlar üzerine bir inceleme çalışması yapıp ondan sonra bir model üzerinde karar verilebilir ancak "telif hakkı kanunu" dediğimiz zaman, bu, o ülkenin kültürüyle son derece özdeşleşmiş bir kanundur. Bu nedenle de biz spesifik olarak o ülkenin kültürünün gerektireceği şekilde, onun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde şekillendirilecek bir mevzuatın daha yararlı ve doğru olacağını düşünüyoruz. Yani bunu nasıl düzenleyeceğinize bağlı olarak telif hakkıyla ilgili kanun o ülkedeki kültürel çeşitliliği yansıtabilir de aynı zamanda gene düzenlemeye bağlı olarak kısıtlamayı da beraberinde getirebilir.
Yine, tabii ki Avustralya, Kanada ve Avrupa Birliğiyle ilgili modelleri bize sorduğunuzda, biz bu modellerin uygulamasının sonucunda ortaya çıkan bazı eksiklikleri görebiliyoruz ve bu, başta niyet dışı bir şekilde oluşan eksikliklerin düzeltilmesi için de bu ülkelerde şu anda bazı çabalar var.
Yine, KOBİ'lerle ve küçük içerik yaratıcılarla ilgili olarak baktığımızda da burada en fazla etkilenenin aslında en küçük KOBİ'ler ya da en küçük içerik yaratıcılar olduğunu görüyoruz ve bunlarda da istenmeyen bazı sonuçlar onları kısıtlayabiliyor.
Yine, tabii ki ülkelerde farklı yayın türlerinin de olduğunu görüyoruz. Bu anlamda, ne tür bir içeriğin bu düzenleme tarafından kapsanacağı sorusu devreye giriyor. Avrupa Birliğindeki uygulamaya baktığımızda, bu tanımların çok daha dar olması nedeniyle, gerçekten, bazı istenmeyen sonuçlara bunun yol açtığını da görebiliyoruz. Bu yüzden de üye devletler bununla ilgili kendi oyuncularını da dikkate alarak kendi ülkelerinde bunu mevzuata dercederken onunla ilgili bazı aksiyonlar aldılar.
Telif hakkı kanunlarına baktığımızda gerçekten çok geniş bir koruma seviyesi olduğunu görüyoruz ve koruma eşiğinin de çok düşük olduğunu görüyoruz ve bunların da bu şekilde korunması gerçekten son derece önemli, ülkelerin kültürleri tarafından da etkilenebiliyor.
Yine, Sayın Öztürk'ün bir sorusu vardı indekslerle ve "snippet"lerle ilgili olarak. Burada, hak sahiplerine veya web sitelerinin sahiplerine baktığımızda bir indekste bulunmak tabii ki onlara bir arama trafiği yönlendiriyor ve belli bir değer kazandırıyor. Burada tercihi bu web sitesinin sahibine tamamen bırakıyoruz ve belli bir aramanın sonucunda o sitede en önemli örneği şöyle verebilirim: Mesela, fotoğrafların görülmesini istemiyorsa "snippet"lerde, bununla ilgili "thumbnail"leri bunun dışında tutabiliyoruz ve o şekilde "snippet"ler düzenlenebiliyor.