KOMİSYON KONUŞMASI

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Sayın Başkan, teklif sahibi milletvekilimizin de belirttiği gibi bu söz konusu kanun, çok eski bir kanun metni, dolayısıyla buradaki cezalar da çok eski rakamlar ve biz burada buradaki idari para cezalarını güncelliyoruz, artırıyoruz ve çok ciddi değişiklikler de oluyor anladığım kadarıyla. Yani yapacağımız bu düzenlemeyle 1'inci maddeye aykırılık hâlinde uygulanan cezanın alt sınırını 10.600 liradan 40 bin liraya yani yaklaşık 4 katına arttırıyoruz; üst sınır 264 bin liradan 2 milyon liraya, 2'nci ve 3'üncü maddelere aykırılık hâlinde uygulanacak ceza 5.332 liradan 20 bin liraya... Bu şekilde devam ediyor yani.

ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Efendim, burada şöyle bir durum var: Gemiler eskiden daha küçük idi, tabii teknoloji çok gelişti ve tonajlar çok ağırlaştı ve çok büyüdü dolayısıyla daha üst miktara taşımak gerekiyor.

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - 2023 yılında söz konusu madde kapsamında 3 gemiye toplamda 216 bin liralık bir idari para cezası verilmiş. Benim biraz evvel konuşmamda da söylediğim şey yani şuna inanıyorum ben: Üç sene sonra, dört sene sonra, beş sene sonra, önümüzdeki dönem -gene belki bu sıralarda otururuz oturmayız bilmiyorum ama- o sıralarda oturan milletvekilleri gene bir torba içerisinde gene bir düzenleme yapacak. Esasında, bu konuda yeniden değerlendirme oranı mıdır, nedir yani bunun devamlı bir düzenleme yapılmasına mahal bırakmadan yapılması lazım.

ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Ersan Bey Vekilimiz cevap verecek.

ERSAN AKSU (Samsun) - Şimdi, şöyle bir hususu paylaşalım: Tabii, burada yeniden değerleme oranlarıyla güncellenmiş tutarlar mevcut aslında ancak bir cezai yaptırımın caydırıcılığının gerçekleşmesi adına, burada taşımacılık yapanların yasaya hilaf hareket ettiğinde cezanın elde ettiği kârdan yüksek olması gerekir ki ceza ancak caydırıcı olabilsin.

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Ha, bu rakamlar yeniden değerleme oranı yansıtılmış rakamlar.

ERSAN AKSU (Samsun) - Gerçekleştirilmiş olduğu hâlde caydırıcılık...

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bundan sonra da güncelleyecek onları.

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Gene düşük kalıyor.

ERSAN AKSU (Samsun) - Evet, bu çerçevede ortaya konulan bir tablo.

ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Bu idari para cezası Kabahatler Kanunu'muza tabi. Kabahatler Kanunu'ndaki tüm idari para cezaları her yıl YDO'ya tabi fakat az önce söylediğim gibi, dün gemi bu kadardı, bugün 10 katı. Dolayısıyla dünkü ceza ve kârlılık, getirisi, verdiği zarar, sıkıntı daha fazla; bu kanun teklifinin bir gerekçesi de bu, cezanın daha yüksek artmasının sebebi ama YDO'yla her yıl artacak.

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Anladım, teşekkür ederim.