| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Afyonkarahisar Milletvekili Ali Özkaya ve Samsun Milletvekili Ersan Aksu ile 120 Milletvekilinin Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/1812) |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 28 .11.2023 |
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Teşekkür ederim Başkanım.
Değerli Başkanım, değerli milletvekilleri ve değerli hazırun; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bu, Afyonkarahisar Milletvekili Ali Özkaya, Samsun Milletvekili Ersan Aksu ve 120 milletvekili tarafından verilmiş olan Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'mizin ülkemiz ve milletimiz için hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.
Tabii, bu kanun teklifinde aşağı yukarı 28 kanunda, 2 kanun hükmünde kararnamede, 78 maddede değişiklik yapılmakta ve 80 maddelik bir kanun teklifi. Bu kanun teklifinin çoğu, daha çok bazı uygulamalarının Anayasa tarafından iptal edilen ve "Kanunla düzenlenmesi gerekir." dediği maddelerin kanunla düzenlenmesini içeriyor. Birçok madde de daha çok istisna verilmiş ve süresi 31/12/2023 tarihinde biten bazı istisnaların süresinin uzatıldığına dair. Bu kanun teklifinde ayrıyeten, mesela, hem şimdiye kadar tanımlanmamış olan kabotaj yapan gemilerin kaptanlarına ve yolcularına ait vergilerin konulması hem vergilerin alt limitlerinin ve üst limitlerin artırılması gibi uygulamalar yapıldığı gibi ayrıyeten de diyelim ki daha önce konulmuş olan gemiler aynı ihlalleri yaptığı zaman daha fazla ceza verilmesiyle ilgili, bir kanunda da eğer kaptan farklı olursa bunun yapılmaması gibi istisnalar getirilmişti.
Diğer taraftan, buradaki önemli düzenlemelerden bir tanesi Gelir Vergisi Kanunu'nun 20/B maddesi kapsamında gerçekleştirilen internet ortamındaki sosyal ağ taşıyıcıları üzerinden yapılan bireysel eğitim, işte, veri işleme, geliştirme gibi işlemlerin dâhil edilmesi. Daha önceki konuşmacılar da değindi, gerçekten de burada vergi olmaması... İşte, bazı internet fenomenleri var, çok fazla para kazanıyorlar ama vergi vermiyorlardı. Burada tabii, bunun yüzde 15'le sınırlandırılması da bence çok uygun, daha da fazla artırılması... Belki bu ilk adım.
ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Sayın Cumhurbaşkanımız ilk adım...
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Belki bu ilk adım, daha sonrasında diğer insanlar bireysel anlamda gelir vergisini nasıl kademeli olarak veriyorsa -işte 15'tir, 22'dir, 35'dir, 40'dır- kademeli olarak bunun da artırılması gerektiğini ben düşünüyorum.
Diğer taraftan, tabii ki ülkemizdeki bu döviz artırıcı işlemler anlamında hem diyelim ki yurt dışından döviz bazında gelirlerin getirilmesi anlamında hem de işte yurt dışına yapılan bazı mühendislik, yazılım hizmetlerinde yapılan faaliyetlerdeki istisnaların yüzde 50'den yüzde 80'e çıkarılması gibi olumlu düzenlemeler var. Buradaki en önemli bir tane... Mesela, vatandaşlar tarafından da yanlış anlaşılan, işte, yabancı para cinsinden ihraç edilen menkul kıymetlerden sağlanan gelirlerle ilgili Cumhurbaşkanımıza bu gelirlerden alınan vergilerin yüzde 40'a alınması gibi... Bazı taraflar "İşte, bu çok yüksek." diyorlar. Doğru ama bir önceki dönemde de aşağı yukarı yüzde 15'ten 30'a çıkarma yetkisi varken bunu Cumhurbaşkanımız kullanmamış, burada bunu da yüzde 40'a kadar çıkarma yetkisi var. Buradaki temel amaç vatandaşların yabancı döviz varlıkları cinsinden yatırım yapmasını önlemek, daha çok Türk varlıkları cinsinden yatırım yapmasını teşvik etmek. Bu uygulanır veya uygulanmaz, tabii ki o, Cumhurbaşkanımızın takdirine dayalı.
Diğer taraftan, sayın konuşmacımız "Bankalardan vergi almıyorsunuz, bankalara kıyak geçiyorsunuz." anlamında birtakım sözler ifade etti. Burada 17'nci maddeye baktığım zaman bankaların ve finans kurumlarının 2024 ve 2025 yıllarına ait gelirlerinin yeniden değerlendirme oranına alınmaması gerçekten de bunlardan çok ciddi anlamda vergi alınacağı anlamına gelir ve dolayısıyla da bu düzenlemeyi bankaların aleyhine, devletimiz ve milletimizin de lehine bir düzenleme olarak görüyoruz.
Tabii, diğer taraftan il, ilçe seçim kurullarıyla ilgili düzenlemeler var, TÜBİTAK personeline yapılacak ödemelerle ilgili Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği düzenlemeler var, onların tekrardan, yeniden oluşturulmasıyla ilgili. Yine, işte, nüfus idarelerince resen yapılmış olan bazı yanlışlıkların hem ticaret siciline hem de tapu siciline aktarılmasında kişilerin mağduriyetini önleyecek düzenlemeler de var.
Burada bir de 29'uncu madde var. Bu madde gerçekten de Türk Hava Yolları için çok önemli bir madde. Neden derseniz, işte, genelde Türk Hava Yolları veya Türkiye'deki hava taşımacılığını yapan şirketler kendi uçaklarıyla bu hizmeti verebiliyorlardı; işte, kiralamayla, yurt dışından kiralanan uçaklarla bu hizmeti veremiyorlardı. Dolayısıyla da mesela bizim Uşak Havaalanı'nın açılması konusunda da işte "Elimizdeki uçaklar 180 kişilik, oysa bize 130 kişilik uçaklar lazım. Bu uçakları kiralarsak ve bunların şehirler arası veya ülke içinde taşımacılığında kanuni olarak düzenleme yapılırsa biz bunu yapabiliriz." demişlerdi. Burada da gerçekten de bu düzenleme, 29'uncu madde bu açıdan önemli ve Uşak gibi pek çok ilimizin havacılık taşımacılığında problemlerini ortadan kaldıracaktır diye ben düşünüyorum.
Diğer taraftan, 34 veya 35'inci maddelerle ilgili, burada da yine bir yap-işlet-devret modeliyle olan devir teslimlerdeki KDV istisnası süresi normalde 31/12/2023'te bitiyordu, bunların sürelerinin 31/12/2028'e kadar uzatılması gibi maddeler var.
Tabii ki diğer önemli maddelerden bir tanesi de yasa dışı üretim, satış ve sunumların faaliyetlerine, kaçakçılık fiillerine soruşturma ve/veya kovuşturma aşamasında bu faaliyetlere ait belgelerin askıya alınması. Bu önemli bir düzenleme çünkü diyelim ki bununla ilgili siz bir hukuki süreç başlatıyorsunuz, mahkeme sonuçlanıncaya kadar bu işleme kişiler devam edebiliyorlardı ve dolayısıyla da buradan toplum zarar görüyordu. Artık bu soruşturma ve/veya kovuşturma başladığı anda bu faaliyet izin belgeleri askıya alınabilecek, kişiler bu işlemleri yapamayacak.
Diğer bir düzenleme tabii ki Devlet Malzeme Ofisiyle ilgili, Kamu İhale Kanunu'na ek 12'nci madde eklenmekte. Kamu kurumlarının taşıt alımı olsun, taşıt kiralama olsun; akaryakıttır, ilaçtır, tıbbi cihazların alımının Devlet Malzeme Ofisi üzerinden yapılmasının gerçekten de pek çok faydaları var. "Nedir?" derseniz, bunlar özellikle toplu alım yaptıkları için bireysel alıma göre ekonomik yönden çok daha avantajlı hâle gelebiliyorlar ve bir de Türkiye'nin her tarafında bununla ilgili ihale sürecinin sürmesinden ziyade Devlet Malzeme Ofisi aldığında kamu kurumları buradan direkt olarak onu alabiliyorlar; bu da önemli bir şey.
Bir de tabii ki 44'üncü madde de mesela önemli bir madde; yurt içinde serbest bölgelerde yapılacak teslimlerde sanki bunlar ihracat yapıyormuş gibi bazı istisnalara tabilerdi; oysa bunlar ihracat yapmıyorlar, orada mal üretiyorlar, Türkiye'deki yurt içi satış gibi bir şey.
Benim gördüğüm başka önemli maddelerden bir tanesi de özellikle genel sağlık sigorta primi... Herhangi bir sigortaya, BAĞ-KUR'a veya Emekli Sandığına sahip olmayan vatandaşlarımızın bir kısmı genel sağlık sigortalarını kendi ödemektedirler ve dolayısıyla da 1/1/2014 tarihi öncesine ait onların tüm borçlarının ve bunlardan kaynaklanan faiz gelirlerinin, gecikme cezalarının alınmasından vazgeçiliyor. Vatandaş açısından da bu olumlu bir şey diye ben düşünüyorum.
Diğer taraftan, tabii ki özellikle dövizdeki çalkantılı süreci atlatmak adına kur korumalı bir mevduat sistemi getirdik çünkü dövize ihtiyacımız vardı ve milletin, vatandaşın dövize talebi çok fazla artmıştı, bunu önleme adına bir sisteme geçildi. Bu aşağı yukarı 3,4 veya 3,5 trilyon civarlarında bir seviyeye ulaştı ama son dönemlerde tabii ki bunun miktarı azaldı; aşağı yukarı 2 trilyon 700 milyar civarlarına falan düştü, her geçen gün bu azalmakta.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Sayın Güneş, tamamlayalım.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Toparlayayım.
Tabii ki bunların birtakım muafiyetlerden yararlanması adına neticede 10/6/2024 tarihine kadar süre veriyoruz, bunda da Cumhurbaşkanımıza yetki veriyoruz. Tabii ki özellikle Türk mevduatından kur korumalı mevduata geçenlerle ilgili önemli tedbirler aldı Hükûmetimiz ve dolayısıyla da onlara verilen faiz oranlarını oldukça düşürdü fakat dövizden kur korumalı mevduata geçenlerde birtakım sıkıntılarımız var ama bunların da hepsini bitireceğiz, belli bir süre sonra bunları da ortadan kaldıracağız.
Diğer taraftan, bu kanun teklifinde tabii ki en önemli maddelerden bir tanesi de 6 Şubatta büyük bir deprem yaşadık, 50 binden fazla vatandaşımız rahmetli oldu -Allah'tan onlara rahmet diliyorum- ve dolayısıyla da burada aşağı yukarı 850 bin bağımsız bölüm de zarar gördü. Tabii, bunların yenilenmesi lazım ve 200 bin konutun yapılması için ihaleler yapıldı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)