KOMİSYON KONUŞMASI

ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Çok Saygıdeğer Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanımız, Komisyonumuzun çok kıymetli üyeleri, milletvekillerimiz, Değerli Bakan Yardımcılarımız, genel müdürlerimiz, bürokrasimizin çok kıymetli uzmanları, yöneticileri, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyor ve teklifimizin görüşmelerinin hayırlara vesile olmasını yüce Allah'tan temenni ediyorum.

Çok uzun süredir üzerinde çalıştığımız, toplumun büyük bölümünün beklediği önemli düzenlemeleri içeren teklifimiz için inşallah, sizlerin desteğiyle Komisyon sürecini tamamlamış olacağız.

Samsun Milletvekilimiz Sayın Ersan Aksu'yla birlikte ilk imza sahibi olduğumuz, AK PARTİ'mizin 120 milletvekilinin de imzası bulunan Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'mizin görüşmelerine böylelikle başlamış oluyoruz.

Muhalefet partisindeki sayın milletvekillerimizin ve basın mensuplarımızın genel olarak bu tür çok fazla kanunda değişiklik yapan teklifler hakkında "torba kanun" ifadesi kullandığını müşahede etmekteyiz.

Değerli arkadaşlarım, kanunlar soyut, genel ve toplumsal ihtiyaçları karşılayan düzenleyici yasama faaliyetidir. Bazen bir hukuk alanını veya konuyu baştan sona toplu olarak düzenlemektedir ancak bunun için daha önce o alanda hiçbir düzenlemenin olmamış olması gerekir. Bazen de düzenlenmiş alanların ihtiyaca binaen yeniden düzenlenmesi veya değiştirilmesi gerekli olmaktadır. Toplumsal ihtiyaçların hızla değiştiği ve ekonominin çalkantılı dönemlerinde dünyada ve ülkemizde oluşan ekonomik sıkıntılar ve yüksek enflasyon sonrası birçok kanundaki parasal değerlerin günün şartlarına uyarlanmasının zorunlu kılındığı bir vakıadır. Mecelle'nin meşhur hükmüdür "Ezmânın tagayyürü ile ahkâmın tagayyürü inkâr olunamaz." genel kuralı yani zamanın ve şartların değişmesiyle hükümlerin de değişebileceği kuralına istinaden, bu ve benzeri kanunlara "torba kanun" demek yerine "uyarlama kanunu" demenin, Parlamento hukukumuza "uyarlama kanunları" olarak geçmesinin daha uygun olacağını değerlendiriyor ve takdirlerinize sunuyorum.

İşte, bu kanun teklifimizde, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarında, Vergi Usul Kanunu'nda, Katma Değer Vergisi Kanunu'nda, Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nda, Gider Vergileri Kanunu'nda, Damga Vergisi ve Harçlar Kanunlarında, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ile Gelir İdaresi Teşkilatı Kanunu olmak üzere vergi kanunlarında toplam 10 kanun ve 41 maddede değişiklik önerilmektedir. Bunun yanında, Kabotaj Kanunu, Denizde Mal ve Can Koruma Hakkında Kanun, TÜBİTAK Kanunu, Sivil Havacılık Kanunu, Özelleştirme İdaresi Kanunu, Kamu İhale ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunları...

(Uğultular)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teklif sahibi teklifini açıklıyor değerli milletvekilleri.

ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - ...Karayolları Taşıma Kanunu, Petrol Piyasası Kanunu, Bankacılık Kanunu ile 18 kanunda ve 375 ile 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde olmak üzere 36 maddede değişiklik önerisi yapılmakta olup böylece toplam 28 kanun ile 2 kanun hükmünde kararnamede değişiklik yapan ve 79 maddeyi değiştiren 80 maddelik bir kanun teklifi.

Dünyayı son yıllarda etkisi altına alan pandemiyle başlayan ekonomik daralmalar, krizler, Ukrayna-Rusya savaşıyla, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de enflasyon artış göstermiştir. Son olarak ülkemizde 6 Şubatta meydana gelen tarihin en büyük felaketlerinden biri olan Kahramanmaraş depreminde 13,5 milyondan fazla vatandaşımız ve 11 ilimiz doğrudan, 85 milyon insanımız da hem doğrudan hem de dolaylı olarak etkilenmiş ve bu olaylar neticesinde ne yazık ki çok ciddi ekonomik bir taleple, sıkıntıyla karşı karşıya kalmış bulunuyoruz. 110 milyar dolar civarında bir zararın olduğu tespit ve ifade edilmektedir. Buradan hareketle, bu kanun teklifimiz, ülkemizi de etkileyen bu ekonomik sürecin hasarlarının en aza indirilmesiyle ilgili bir katkı hedefi olarak da sunulmaktadır.

Tüm bu olaylara rağmen ülkemiz, meydana gelen ekonomik sıkıntılar karşısında büyük bir kararlılıkla direnç göstererek, etkin ve kararlı çözümler ışığında ekonomik sıkıntılara karşı mücadeleye, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde devam etmektedir.

Ülkemizin uluslararası rekabet kabiliyetinin artırılması başta olmak üzere birçok kamu kurum ve kuruluşunu yakından ilgilendiren bu düzenlemeyle, Hükûmetimiz tarafından belirlenen ekonomik hedeflerimizin gerçekleştirilmesine önemli bir katkı sağlanacaktır. Bu kapsamda, teklifimizde başlıca şu konularda değişiklikler ve düzenlemeler getirilmektedir:

Ülkemize döviz girdisini teşvik etmek adına, yurt dışından elde edilen kâr paylarının tamamının ülkemize getirilmesi şartıyla kazançlarının yarısından gelir ve kurumlar vergisi istisnası getirilmesi. Yurt dışında verilen mimarlık, mühendislik, tasarım, yazılım, eğitim ve sağlık alanlarında ve benzer hizmetlere uygulanan yüzde 50 kazanç indiriminin, tüm alanlardaki kazancın tamamının Türkiye'ye getirilmesi şartıyla yüzde 80'e çıkarılması.

İhracatın desteklenmesi gayesiyle, aracılı ihracat sözleşmesine dayanarak imalatçı ve tedarikçi kurum ve kuruluşların, dış ticaret sermaye şirketleri veya sektörel dış ticaret şirketleri üzerinden gerçekleştirecekleri ihracat faaliyetlerine ilişkin kazançlarında 5 puanlık kurumlar vergisi indirimi uygulanması.

Vergiye gönüllü uyumun artırılması için, gerçek kişilere sosyal ağ sağlayıcıları üzerinden elde ettikleri kazançlar için sağlanan vergilendirme kolaylığının internet ve benzeri ortamlarda elde edilen gelirlere de uygulanması sağlanarak istisna kapsamının genişletilmesi ve bilhassa gençlerimizin, internet ve sosyal medya üzerinden, elektronik ortamlarda ders verenlerin, çalışma yapanların daha geniş bir şekilde bu kapsama alınarak yüzde 15 vergiyle alanın çok daha genişletilmesi.

Nüfus idarelerinde yapılan yanlışlıkların resen düzeltilmesi sonucu hem ticaret sicillerinde hem de tapudaki düzeltmelerde harç alınmasının kaldırılarak önemli bir düzenleme ve istisnanın getirilmesi, vatandaşımızın bu sıkıntısından kurtulması.

Vergi güvenliğini sağlamak için, motorlu araç ticareti yapanlar arasında yapılan sözleşmelerin noter huzurunda yapılması yani ilk ithalatçı, üretici ile bayileri arasındaki; ana bayi, alt bayi arasındakilerin noter kapsamına alınması.

Yurt içinden serbest bölgelere yapılacak teslimlerde özel tüketim vergisinin ihracat istisnası kapsamında olmadığının açıklığa kavuşturulması, bu konuda mahkemelerde oluşan tereddütlerin net bir şekilde giderilmesi ve vergi kaybının önlenmesi.

İndirimlerin azaltılması kapsamında, ihracat, yurt dışı inşaat, onarım, montaj ve taşımacılık işlerinde yurt dışından elde edilen kazançlara yönelik belgeye dayanmaksızın uygulanan binde 5 götürü gider indiriminin kaldırılması ve ülkemize bu konuda yöneltilen eleştirilerin ortadan kaldırılması.

KDV iade hakkının kısmen veya tamamen kaldırılması veya yeniden konulması hususunda Cumhurbaşkanına yetki verilmesi.

Konut kredilerine yönelik banka sigorta muamele vergisi istisnasının 1 konutla sınırlandırılması, dolayısıyla konut edinmek bir anayasal hak, mülkiyet hakkı önemli bir hak ama bunun ticaretini yapmak, birden çok konut almak isteyenlerde bu konudaki istisnanın kaldırılması.

İhracatçılar lehine münhasıran ihracat kredileri için kefalet verme gayesiyle kurulan Katılım Finans Kefalet Anonim Şirketine bankalar ve diğer benzer kuruluşlar içinde mevcut kanunlarda düzenlenen muafiyetin bu şirkete de tanınması.

Banka ve finans kurumlarınca 2024 ve 2025 yıllarında yapılacak enflasyon düzeltmesinin vergi matrahını etkilememesi ve dolayısıyla bu konudan hazinemize ciddi bir gelir sağlanması.

İl ve ilçe seçim kurullarının yenilenmesinin seçim takvimine denk gelmesi hâlinde mevcut kurul üyelerinin görevine bir yıl daha devam etmesi, dolayısıyla seçimde bir aksaklığın olmaması. Malum, biliyorsunuz, il ve ilçe seçim kurulları iki yılda bir ocak ayında belirleniyor, bu yıl ocak ayı seçimin başlangıç dönemi; dolayısıyla bir tartışmaya, bir soruna mahal vermeksizin bu kişilerin bir yıl daha devam etmesi.

Anayasa Mahkemesi kararları kapsamında Kamu İhale Kanunu'nda gerekli düzenlemelerin yapılması. Menkul malların fiilî haczinde kullanılan haciz tutanaklarının elektronik ortamda da düzenlenmesi ve menkul mallardaki ihtilafların en aza indirilmesi. 31 Aralık 2023 tarihinde sona erecek bazı kanunların sürelerinin uzatılması.

Tütün ve alkollü içecekler ile akaryakıt kaçakçılığıyla mücadele kapsamında soruşturma ve kovuşturmaya kadar lisansları askıya alınanların Anayasa Mahkemesinin iptal kararları doğrultusunda orantılılık ilkesi gereğince sürekli olarak davanın sonuna kadar kapalı kalması yerine mahkemelerden alınacak bilgiler çerçevesinde altı ayda bir kapalılığının devamı veya kaldırılması konusunda değerlendirme yapılması yetkisinin verilmesi. Tütün ve alkollü içkileri üreten ve satışında kaçakçılık fiillerinin soruşturması veya kovuşturması başlatılması durumunda faaliyetlere ilişkin verilen belgelerin askıya alınması. Akaryakıt kaçakçılığı kapsamında sahte veyahut muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleme ve belgeleri kullanma suçları ile ödeme kaydedici cihazlara yönelik gerçekleştirilen fiillerle ilgili soruşturma veya kovuşturma bulunması durumunda geçici olarak faaliyetlerin durdurulması hakkında bu suçlardan kesinleşmiş mahkûmiyeti olanlara lisans verilmemesi. Burada yalnızca sahte fatura içeriği itibarıyla veya bizzat kendisi itibarıyla bu fiilden, akaryakıt kaçakçılığından olması gerekir, diğerleri bu kapsamda değil.

Özelleştirme programına alınan kuruluşların özelleştirilmesine ilişkin ihalelerin elektronik ortamda yapılmasına olanak verilmesi ve çok daha geniş katılımcı sağlayarak kamunun özelleştirme kapsamındaki mallarının daha yüksek bir fiyat ve rekabetle satılmasının temin edilmesi.

Yapım işlerinde ek fiyat farkı ve süre uzatımı verilmesi.

Bankacılık Kanunu'nda yer alan ve işletmelerin borçlarının yeniden yapılandırabilmesine imkân sağlayan düzenlemenin iki yıl süreyle daha uzatılması.

Tüm şans oyunları için ikramiye dağıtımı oranının üst sınırının yasa dışı bahisleri önlemek ve daha etkin mücadele etmek için yüzde 83'ten 93'e yükseltilmesi. 6 Şubat depreminin genel hayata etkili olması nedeniyle ilan edilen bölgelerde 31 Aralık 2025 tarihine kadar yapı malzemeleri ve yapım işleriyle sınırlı olmak üzere fahiş fiyat uygulamasına katlı olarak idari para cezası getirilmesi.

Yazılı keşide tarihinden önce çeklerin ödemesine muhatap bankaya ibrazı hâlindeki geçersizlik süresinin iki yıl daha uzatılması.

Anayasa Mahkemesinin Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle düzenlenen kamu çalışanlarının mali haklarıyla ilgili iptallerine ilişkin uygulamanın teminen düzenleme yapılması. Yeni Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminde malum, Cumhurbaşkanlığının kamu kuruluşları, bakanlıkları kurma yetkisi var, kadroları ihdas etme yetkisi var ancak mali haklarla ilgili Anayasa Mahkemesi iptal kararları verdiği için mali haklar kısımları kanunlarına taşınmaktadır.

Mahalli idarelerin kira sertifikası ihraçlarının Hazine ve Maliye Bakanlığının iznine tabi olması.

RTÜK tarafından koşullu erişim yöntemiyle yayın hizmeti sunan kuruluşlardan hiçbir ücret alınmamış olması nedeniyle benzer durumdaki yayıncı kuruluşlara eşitlik ve adaleti sağlamak için yıllık net satışlar üzerinden ayıracakları yüzde 1,5 oranında payın Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna ödemesi şartının getirilmesi; dönemsel olarak yoğun hava aracı ihtiyacı nedeniyle yaşanan sıkıntıları gidermek, ülkemizin her yerine hava ulaşımını sağlamak için Türk taşıyıcıları tarafından usulüne uygun olarak yapılmış kiralama sözleşmeleriyle kiralanan yabancı tescilli araçların da Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ülke içinde, iki nokta arasında hava yoluyla ticari amaçla yolcu, posta ve yük taşıması için imkân sağlanması... İnşallah, bu madde geçtiğinde ülkemizin her yerine daha fazla hava aracıyla ulaşım için yurt dışından da dönemsel olarak hava araçları kiralama imkânını getireceğiz ancak bunu yurt içindeki kurulu şirketler yapabilecek.

Bu amaçların hayata geçmesi için ihtiyaç duyulan bu kapsamlı teklif yoğun, meşakkatli ve detaylı bir çalışma neticesinde son hâlini alarak Sayın Başkanlığınıza sunulmuştur. Bu izahattan da anlaşılacağı üzere bu teklif, toplumumuzun her kesimini yani 85 milyon vatandaşımızı doğrudan ve dolaylı olarak ilgilendiren, ekonomik anlamda birçok kolaylığı, vergisel muafiyeti, indirimi ve indirim iptallerini de beraberinde getiren, birçok alanda ise ekonomik anlamda bir disiplini ve kayıt dışılıkla mücadeleyi esas almayı ve hayata geçirmeyi ilke edinmiştir. 80 maddelik bu teklifimizin hayata geçmesinden sonra yapılacak uygulamalarla devletimizin hazinesine ciddi manada ilave kaynak temin edilecektir. Bu yönde de deprem başta olmak üzere dünyada etkisini hissettiren siyasal ve sosyal olaylar neticesinde ortaya çıkan ekonomik daralmanın etkisinin azaltılması hedeflenmiştir. Böylelikle Türkiye Cumhuriyeti içerisinde bulunduğu durumda kararlı tutumuna ve ekonomik mücadelesine devam edecek, bu alandaki sorunları bertaraf etme kabiliyetimiz artacaktır. Kanun maddelerinin görüşülmesi sırasında da maddelerle ilgili gerekçe ve düşüncelerimizi belirtmeye ve Saygıdeğer Komisyon üyelerimizin ve diğer milletvekillerimizin sorularına da bilgimiz dâhilinde cevaplar vermeye devam edeceğiz.

Sayın Başkanım, benim sunacaklarım bunlar, saygıdeğer milletvekillerimizin de ilave edeceği hususlar varsa... Sayın Başkanım, benim sunumum bundan ibaret. Maddelere geçildiğinde maddelerle ilgili de söz verdiğinizde tekrar ederiz.

Teşekkür ediyorum, saygılar sunuyorum.