KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; ben de öncelikle hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Tabii ki bu sağlıkla ilgili, bazı kanunlar ve 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamedeki değişiklikle ilgili yaptığımız teklifin belki de en faydalı maddelerinden bir tanesi bu 1'inci maddesi. Bu 1'inci maddesindeki temel amacımız hem istihdamı artırmak hem de aynı zamanda tecrübe kazanmak. Dolayısıyla da ilk anda diyelim ki ekonomik nedenlerden dolayı muayenehane açamayacak seviyede olan kardeşlerimizin o seviyeye gelmesini hem ekonomik anlamda hem de tecrübe olarak bunu sağlamak.

Burada tabii ki bazı bilgileri de vermek istiyorum -Sayın Başkanımız da verdi- mesela serbest çalışan diş hekim sayısı bizde 24.762, toplam diş hekimi sayımız 46.378, Sağlık Bakanlığı ve kamuda diş hekimliği fakülteleri, diğer kurumlarda toplamda aşağı yukarı 12 bin civarında, hemen hemen büyük kısmı istihdam edilmekte. Bu aile hekimliğine geçince yaklaşık 10 bin kişi daha istihdam edeceğiz.

Şimdi, ücret meselesine gelince, tabii ki bu eczacılarda bu ücret tarifesi yazılmış ama eczacılara has bir kanun var çünkü eczacılarda sınırlama getirdik biz ama "Diş hekimleri muayenehane açamaz." diye bir sınırlama yok. Yani her şehirde kaç tane eczane açılabileceği belli ve dolayısıyla da bu mezun olan kardeşlerimizin eczacının yanında çalışmazsa başka bir yerde çalışma imkânı yok ve dolayısıyla da o kanunda "Stajyer eczacılara asgari ücretin 1,5 katı, diğer normal eczacılara da asgari ücretin 3 katından az olamaz." demişiz ama başka meslek gruplarında bu var mı? Yok. Mesela diyelim ki doktorların özel hastanelerde çalışmasıyla ilgili bir taban ücret var mı? Yok. Hekim arkadaşlar neticede bunu kendileri nasıl belirliyor? Piyasada ikili sözleşmeyle belirliyorlar. Dolayısıyla da biz burada herhangi bir asgari ücret alır almaz, üstünde alır, altında alır, biz bunlara karışmıyoruz. Dolayısıyla 2 kişinin anlaşacağı bir şey. Zaten "Bir ücret asgari ücretten aşağı olamaz." diye düşünüyoruz biz. Dolayısıyla bu kanunu talep eden zaten diş hekim kardeşlerimiz yani bu mesleği yapan arkadaşlarımız. Şimdi, burada ikinci bir neyi getiriyoruz? Diyelim ki diş muayenehanesini açamayan kişilerin veya açmak isteyip de yer bulamayan veya o şartları bulamayan kişilerin 2 kişi birleşip bir diş polikliniğini kullanarak daha ekonomik anlamda bu hizmete ulaşmasını da sağlıyoruz. Yani dolayısıyla bu kanun teklifi hem oldukça faydalı hem de istihdamı artıracak; yaklaşık da buradan aşağı yukarı 5 bin diş hekimi kardeşimizin faydalanacağını düşünüyoruz.

İkinci bir husus efendim: Şimdi, önümüzdeki dönemde Türkiye, sağlık turizminde her geçen gün gelişmekte ve dolayısıyla da dünyaya daha fazla hizmet vermekte. Tabii, bazı milletvekillerimiz "Ağız, diş sağlığında istediğimiz yerde değiliz." dedi ama bir yirmi yıl öncesini düşünürsek sadece diş çekiminden ibaret olan özellikle kamudaki ağız ve diş sağlığı tedavisi bugün gerçekten de işte implantından, protezinden, ne bileyim yani ortodontisinden çok farklı şekillerde kamuda bu verilmekte ve dolayısıyla da daha ilerleyen dönemlerde daha fazla tedavi çeşidi çıkacağı için ve bunu almak isteyen vatandaş da artacağı için belki bugün fazla gibi görülen diş fakültesi ve diş öğrencisi sayısının bu pencereden baktığımız zaman fazla olmadığını göreceğiz. Özellikle de sağlık turizmini eklediğimizde bu sayı fazla olmayacaktır diye ben düşünüyorum. Tabii ki ileriye dönük bir planlama gerekir diye düşünüyorum.