KOMİSYON KONUŞMASI

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Evet, teşekkür ederim Sayın Başkan.

Şimdi, tabii, 4'üncü madde zaten hem kullanılmayan ödeneği hem de aynı zamanda ödeneküstü harcama yani tamamlayıcı ödeneği hüküm altına alıyordu. Şimdi, burada, yani mantık olarak baktığımız zaman, işte ne kadar, yaklaşık 4,1 milyarlık bir ödeneküstü harcama var, tamamlayıcı ödenek olarak alınması söyleniyor; kullanılmayan ödenek 75 milyar deniyor. Yani aslında "Kullanmadığımız bir şey var, oradan oraya aktaralım." Fakat buradaki sıkıntı şu: Bu aktarmaları yapmak için, bir biçimde hem kurumlar bazında hem de ilgili tertipler bazında bir ilişkinin olması, bir uyumun olması lazım; şimdi burada öyle bir uyum yok. Mesela, Sağlık Bakanlığı kullanılmayan ödeneği, baktığımız zaman, burada, 968 milyon ama ödeneküstü harcaması 2,5 milyar; bunu aşıyor. Burada, baktığım zaman 6 tane Bakanlığımızda, kurumumuzda, ödeneküstü gider kullanılmayan ödeneği aşıyor. Yani hepsinde eğer kullanılmayan ödenek olmuş olsaydı, belki tamam derdiniz, böyle bir sıkıntı var yani birincisi bu.

İkincisi, şunu ben anlayamıyorum: Yani teknolojinin bu kadar geliştiği bir yerde, yıl sonu geldiği zaman, sonuç itibariyle, bunlar kısa, birkaç saat içinde yapılabilecek bir iş; nerelerde kullanılmayan ödenek var, onu oralara aktarırsınız, bir biçimde çözersiniz ya da bunu Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı bünyesinde yedek ödeneğe aktarır, oradan yaparsınız bunu, bunların hiçbiri yapılmamış. Şimdi, belki buradaki iş Anayasa Mahkemesi kararına uyduruluyor ama bu da uygun değil; burada da Anayasa'ya yine aykırılık var, yine burada 5018'e aykırılık var, böyle bir şey olmaz.

Bir de şunu merak ediyorum...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Bir dakika, burada önemli bir husus var, onu vurgulamak istiyorum.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Türeli, buyurun.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin 6'ncı maddesi aktarma, ekleme, devir ve iptal işlemlerini düzenliyor; orada da bu kanunla verilen ödeneklerin etkin ve verimli bir şekilde kullanılması amacıyla kamu idarelerinin yıl içinde ortaya çıkabilecek ihtiyaç fazlası ödeneklerinin -sizin de bahsettiğiniz budur- diğer kamu idarelerinin ödenek ihtiyacının karşılanmasında kullanılmasını temin etmek veya ödeneklerin öncelikli hizmetlerde kullanılmasını sağlamak üzere genel bütçe ödeneklerinin yüzde 10'unu aşmamak kaydıyla bunun yedek ödenek tertibine aktarılmasını söylüyor. Burada şunu merak ediyorum: Bu işlem niye yapılmadı? Gerçekten bir ihmal, bir bilgisizlikten mi yapılmadı yoksa bu yüzde 10 zaten dolmuştu -oradaki rakamı da verir misiniz bize- onu yapamadığınız için mi böyle bir durumla geldiniz? Yani baktığınız zaman, önümüze gelinen durum, sıkıntılı bir durum. Bu, yıllar itibarıyla Sayıştay tarafından eleştirilmiş "Meclis karar versin." denilmiş ama sonuç itibarıyla 2018 yılında biz gitmişiz fakat biraz gecikmiş Anayasa Mahkemesi kararı, öyle olduğu için sonraki yıllarda gidilmemiş, Anayasa Mahkemesi kararı beklenmiş. Yani bu açıdan baktığımız zaman, bu yaptığımız iş de yine doğru bir iş değil, onu belirtmek istiyorum.