Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a) Dışişleri Bakanlığı b)Avrupa Birliği Başkanlığı c)Türk Akreditasyon Kurumu ç)Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı (Türkiye Ulusal Ajansı) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 20 .11.2023 |
SÜREYYA ÖNEŞ DERİCİ (Muğla) - Teşekkür ederim.
Sayın Bakanım, Dışişleri Bakanlığı kıymetli bürokratları, değerli milletvekilleri ve basın mensupları; Cumhuriyet Halk Partisi Muğla Milletvekili Dışişleri Komisyonu üyesi olarak hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Sayın Bakanım, öncelikle Cumhurbaşkanlığı MİT Müsteşarlığında yirmi beş yıl görev yapmış, gururla devlete hizmet etmiş, devleti her alanda temsil etmiş, bilahare emekli olmuş ve sonra siyasete atılarak şimdi milleti temsil eden bir milletvekili olarak yeni görevinizi en içten dileklerimle tebrik ediyorum.
Bakanlığınız döneminde ümit ediyoruz ki uzun zamandır bir şekilde iç siyasi saiklerle yönlendirildiğini düşündüğümüz Dışişleri Bakanlığımızın ilkeli, net, siyasetüstü bir duruş sergilemesini temenni ediyor, uzun vadeli planlamalar yapılmasını arzu ediyor, bunu milletimiz adına talep ediyoruz.
Bilindiği üzere, İsrail ve Filistin arasındaki savaş, Rusya'nın Ukrayna'ya yönelik saldırıları, Suriye'deki durum gibi gelişmeler göz önüne alındığında Dışişleri Bakanlığımızın artan sorumlulukları ortadadır. Dış politikanın partilerüstü, ulusal birlik gerektiren ve millî güvenliğimiz ve millî egemenliğimiz için hayati önem arz ettiği düşünüldüğünde Dışişleri Bakanlığına ayrılan bütçenin yetersiz kalma ihtimali ve ekonomik kriz nedeniyle hareket alanımızın kısıtlı olması sorunsallarıyla nasıl baş edeceğimizin planlanması ve topluma şeffaf bir şekilde aktarılması önem arz etmektedir.
Dış politikada başarıya ulaşmamızın en önemli anahtarı güven ve istikrar teminidir. Bugünkü tabloda bunun sağlanması güç görünmektedir zira Türkiye'yi demokratik bir hukuk devleti olmaktan uzaklaştırarak Kopenhag Siyasi Kriterleri'nden ve AB normlarından uzaklaşırken savaş ortamının doğurduğu düzensiz göç sorunuyla plansız ve başarısız bir mücadele yürüterek, İstanbul Sözleşmesi gibi 45 ülke tarafından imzalanmış uluslararası anlaşmalardan geri çekilerek, Orta Doğu ülkeleriyle ilişkilerimizde tutarsızlıklar ve U dönüşleri yaparak antidemokratik ve hukuksuz uygulamalarla bunu yapmamız maalesef mümkün görünmemektedir.
Bu çerçevede, önümüzdeki süreçte geçmiş yaklaşımlardan farklı ve ülkemiz çıkarlarının net olarak tespit edildiği bir anlayış sürdürülmesi gerektiği düşünülmektedir. Özellikle yurt dışına yapılacak atamalarda kariyer ve liyakatin esas alınmasını önemsiyoruz. Bilindiği üzere, Türkiye, diplomasi endekslerine göre yurt dışında en çok dış temsilciliğe sahip olan ülkeler arasında ilk 5'in içindedir. Türkiye Cumhuriyeti hariciyesinin köklü tarihine yakışan, siyaseten tarafsız ve yeter sayıda personel görevlendirmek zaruridir. Elbette dış devletlerde TC varlığını göstermek mühimdir ancak açılan elçilerde "Nitelik mi nicelik mi?" sorusunun cevabı hep birlikte verilmelidir.
Sonuç olarak dış politikada tutarlı ve istikrarlı olmak, ideolojik veya şahsi husumetlere dayanan saldırgan politikalar sürdürmemek ilkeli duruşlar gerektirmektedir. Ancak ve ancak laik bir dış politika anlayışı devletin ve milletin çıkarlarını koruyabilir.
Cumhuriyet Halk Partisi olarak önümüzdeki süreçte de dış politika uygulamalarını izlemeye, katkı sunmaya ve elbette yanlışları eleştirmeye devam edeceğiz.
Teşekkür ederim.
Dışişleri bütçesinin hayırlı uğurlu olmasını dilerim.
Saygılarımı sunarım.