| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a)Sağlık Bakanlığı b)Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü c)Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ç)Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı d)SBT Sağlık Bilim ve Teknolojileri Anonim Şirketi |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 09 .11.2023 |
PELİN YILIK (Çankırı) - Sayın Bakanım, Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri, kıymetli bürokratlar; öncelikle hepinizi saygıyla selamlıyor, bir ülkenin en önemli refah göstergelerinden biri olan sağlık bütçesi görüşmemizin geleceğimize sunacağı katkının giderek artmasını temenni ediyorum.
Özellikle küresel pandemi, doğal afetler, deprem, sel gibi dönemlerde sağlık hizmetlerinin fonksiyonunun ne denli önemli olduğunu hep beraber tecrübe ettik. Bu vesileyle sağlık hizmetlerinin etkin politikalarla uygulanmasını sağlayan Sağlık Bakanımıza ve Bakanlık yönetimine teşekkürlerimi sunuyorum. Bu süreçlerde cansiparane emek veren sağlık çalışanlarımıza ve hekimlerimize de tekraren teşekkür ediyorum.
Bir ülkenin sağlıklı bir topluma sahip olabilmesi için ekonomisinin güçlü olması, ekonomik büyümenin sağlanıp sürdürülebilir kılınması ve toplumun ihtiyaçlarını karşılayacak sağlık hizmetlerinin sunumu gerekmektedir. Günümüzde gelişmiş ülkeler, sağlık hizmetlerine yapılan harcamaları bir gider kalemi değil, sağlıklı nesillerin yetişmesi ve toplum sağlığının da korunması için yapılan yatırımlar olarak değerlendirmektedir. Kamu harcamalarında sağlığa ayrılan payın yüksekliği ise bir ülkenin refah düzeyiyle doğru orantılıdır. Sağlık hizmetlerinin finansmanı her ülkede çözümü oldukça zor ve önemli bir konudur. Sağlık hizmetlerinin finansmanında devlet bütçesi, sosyal güvenlik katkıları ve özel sektör üç temel dayanaktır. Bu vesileyle sağlık hizmetlerine önemli katkı sunan özel sektöre de teşekkür ediyorum. Özel sektörün de sağlık hizmetlerinde kontrollü ve adil erişimle varlığının önemini vurgulamak istiyorum.
Sağlık harcamalarının doğumda beklenen yaşam süresiyle ilişkisinin aynı yönde gerçekleştiği söylenebilir. Özellikle sağlık hizmetlerine erişimin kolaylaşması, bireylerin daha sağlıklı yaşamalarına ve ortalama yaşam sürelerinin uzamasına etki etmektedir. Yaşlı nüfus oranının artışı dolayısıyla kronik hastalıkların artması toplumlarda sağlık hizmetleri için talep artışlarına neden olmaktadır. Sonuç olarak, yaşam süresinin artması sağlık harcamalarını arttıran bir faktör olarak görülmektedir. OECD sağlık harcamaları ve finansmanı 2021 verilerine göre, OECD ülkeleri içinde cari sağlık harcamasının gayrisafi yurt içi hasılaya oranı yüzde 4,6'yla en düşük ülke Türkiye'yken daha az harcamayla pek çok ülkeye göre daha fazla hasta memnuniyeti ve ilave yaşam süresi sağladığı görülmektedir. Yani sağlık harcamaları ile hasta memnuniyeti, doğumda beklenen yaşam süresi arasında da aynı yönde bir ilişki söz konusudur.
Sayın Bakanım, Türkiye'deki sağlık hizmetlerine baktığımızda, erişilebilir olması çerçevesinde basamaklı sağlık hizmetinin daha aktif bir şekilde uygulanmasının da sağlık sektörünün yükünü hafifleteceği düşüncesindeyiz. İkinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetlerine kademeli sistemle erişim için belli kuralların uygulamaya geçmesi, aile hekimliği sisteminin güçlendirilmesi, aile hekimlerinin yetkilerinin artırılması birinci basamak sağlık hizmetlerinin etkin kullanımını sağlayacaktır.
Ayrıca uzunca yıllar sağlık camiasında yönetici olarak görev yapmış birisi olarak da özellikle sağlıkta şiddetle mücadeleyi, Sağlıkta Beyaz Reform süreciyle başlayan hekim haklarının güçlendirilmesini ve hekim göçünün önüne geçilmesini de memnuniyetle karşılıyoruz.
Sağlık turizmi bağlamında akreditasyonun artırılması On İkinci Kalkınma Planı'nda yer aldı. Bu bağlamda akreditasyon teşviki için Sağlık Bakanlığı düzenlemesi olacak mı?
TÜSEB içinde yer alan Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsünün bağımsız bir kuruluşa dönüşmesi gibi bir planlama düşünülmekte midir TÜRKAK gibi?
Sağlık yönetiminde sağlık kurumları işletmeciliği alanlarında eğitim almış mezunlara öncelik verilmesinin de verimliliği artırabileceğini düşünmekteyiz.
Sayın Bakanım, yine, yeri gelmişken seçim bölgem olan Çankırı ilinde hâlihazırda sürmekte olan devlet hastanesi projesinin tamamlanma hızının artması, ilimizin sağlık ihtiyaçlarında, miyokard enfarktüsü, kardiyovasküler cerrahi gibi durumlarda Ankara iline bağlı kalmadan kendi içinde karşılanabilir hâle gelmesi, Çankırı ilimizin sağlık altyapısının güçlendirilmesi tüm hemşehrilerim adına samimi beklentimizdir. Çankırı'da 11 kişiye düşen yoğun bakım yatak sayısı 2,7'yken 5,6 olan Türkiye ortalamasının çok altında kalmaktadır. Kişi başına hekime müracaat sayısı 7,1'le yüksek bir talebe tekabül etmektedir, bu da hekim sayısının Çankırı için güçlendirilmesi ihtiyacına dikkat çekmektedir.
Biz Milliyetçi Hareket Partisi olarak sağlık hizmetleri için ayrılan bütçeyi destekliyoruz. Sosyal devlet anlayışı içerisinde sağlık hizmetlerine ayrılan payı bir gider olarak değil ülkemizin refah düzeyine ve gelecek sağlıklı nesillerin yetişmesine...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Toparlayın lütfen.
PELİN YILIK (Çankırı) - Tamam.
Türk ve Türkiye Yüzyılı'nın ilk bütçesinin hayırlara vesile olmasını diliyorum.
Teşekkür ediyorum.