| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a) Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı b) GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı c) Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı ç) Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı d) Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı e) Kalkınma Ajansları (Ahiler, Batı Akdeniz, Bursa Eskişehir Bilecik, Dicle, Doğu Anadolu, Kuzeydoğu Anadolu) f) Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı g) Türk Standardları Enstitüsü ğ) Türk Patent ve Marka Kurumu h) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ı) Türkiye Bilimler Akademisi i) Türkiye Uzay Ajansı |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 07 .11.2023 |
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Sayın Bakan, Sayın Başkan, saygıdeğer Komisyon üyeleri ve milletvekilleri, değerli basın mensupları; hepinizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum.
Ülkemiz gelişmekte olan bir ülke. Gelişmiş ülkeler içerisine girebilmenin yolu, hepimizin bildiği gibi, üretmekten geçiyor. Katma değerli ürünlerin üretilmesi, sanayinin ilerlemesi bizler için çok çok önemli. Biz özellikle -ben Sanayi Komisyonu üyesiyim- Sayın Bakanımızı ilk başta Komisyonda görmek isterdik bütçeden önce, hem orada bir konuşurduk, sohbet ederdik. Sayın Bakanımız, eski Bakanımız davet etmemiş olabilir ama bizim açımızdan Sanayi Komisyonu, adında üretmek var...
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Nereye davet etmedi Sayın Ateş?
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Komisyonumuza davet ettik, Sanayi Komisyonumuza.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Kimi davet ettiniz?
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Sayın Bakanımızı.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Gelir ya, şimdi programları yoğun.
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Valla bilemiyorum.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Veya Sayın Bakanı siz davet edebilirsiniz Sanayi Komisyonuna.
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Sanayi sektörü bizler için çok çok önemli. Sanayimizde kan kaybı var, evet, sektörde gerileme ilk çeyrek ve dönemde 1 ve 2,6 oldu. İmalat sektöründe ilk çeyrek döneminde 1,4'lük zayıf büyüme; 1,9'luk da daralma izlendi. Aylık son veriler de sanayi üretiminde gerilemeye işaret ediyor. Kalkınma planında sanayide yıllık ortalama yüzde 5,9 büyüme planlanıyor. Kan kaybı hızlanmışken hangi önlemleri alacağız ve daha ne kadar gecikerek hayata geçirerek sağlayacağız 5,9 büyüklüğü?
Keza yatırım teşvik belgeleri tutarları içerisinde imalatın payı da düşüyor. İmalat sektörü için düzenlenen yatırım belgelerinin tutarının toplam tutara oranı geçen yıl yüzde 59,9 iken bu yıl yüzde 57 oldu.
Yenilikçi AR-GE girişimi geriliyor. Yüksek ve orta yüksek teknoloji yatırımlarının teşvik belgesi desteğinden aldığı pay yalnızca yüzde 30 dolaylarında. KOSGEB desteklerinde teknolojik ürün yatırımlarına yapılan destek sayısı geçen yıl 68 iken bu yıl 140 olması gerekirken hâlihazırda 80 olacağı tahmin ediliyor. Geçen yıl 129 olan yerleştirme ürün sayısı bu yıl 40 olarak öngörülüyor. İzleyen yıllar içerisinde ortaya konan rakamlar umut vermiyor. 2024'te 60, 2025'te 70, 2026'da 80 yani önümüzde çok uzun zaman var. KOSGEB tarafından yerli üretime destek sağlayan ürün sayısı da 45 olarak planlanmış ancak 30 olarak gerçekleşeceği tahmin ediliyor. Benzer örnekleri çoğaltmak mümkün. Cari açık tırmanıyor, üretim ve ihracatımıza bu açıdan ihtiyaç olan dönüşümü artık kritik bir hâle gelmiştir. Üretenlerde ihracatta girdi maliyetleri yüksek olduğu için makas daralmış, ihracatçımız üzgün hâldedir.
Değerli dostlar, 10 Nisan 2023'te OSB'de kanun değişikliği, revizyon oldu. Orada gönül ister ki ıslah organize sanayileri de o kapsamın içerisine alınsın. Bizim Bolu bölgesinde kümelenmiş bir yapı var, büyük bir yapı, beyaz eşya ihracatı yapan bir firma, onun altında çeşitli fabrikalarımız oluşmuş vaziyette. Bu, tam köyün ortasında, köy yolunun ortasından geçen bir yer, Büyük Ova'yla da sınırlandırılmış. Baktığınız zaman, bu noktada insanlar iş yerinden çıktıkları zaman traktörlerle, hayvanlarla karşılaşabilir, her an her şey, kaza olabilir, yangın riski de var. Güzel bir organize sanayi, ıslaha çevirdiğimiz zaman biz orada organize sanayi gerçekleştireceğiz. Oradaki yapıların da büyüme imkânı varken Büyük Ova'nın sınırları bizi sınırlandırıyor ama ıslah, organize sanayi bölgesi için şart oldu. Yönetmelik ne zaman çıkacak, onu da bilmiyorum.
Tevhit işlemleri, özellikle bu konuya dikkat çekmek isterim. Tevhit işlemlerinde damga vergisi yüzde 1. Organize sanayi içerisinde tevhit işlemleri yapılırken harç alınmıyor, damga vergisi alınmıyor ama organize sanayinin dışında olan Bolu bölgesinde çok büyük firmalarımız var, kanatlı sektör gibi, bu sektörler sürekli büyüyor, büyüdükleri zaman yanındaki arsayı alıyorlar. Fabrikanın akış şemasına göre yapacakları büyümelerde yandaki...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - İlave süre veriyorum bir dakika, toparlayın lütfen.
Buyurun.
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - İki dakika ama iki dakika...
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Arkadaşlar, herkese eşit işlem.
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Tevhit işlemleri için alınan harç, damga vergisi bizim için çok çok önemli. Damga vergisi sanayi sektöründen alınmamalı çünkü üzerinde yapılaşma varsa, bir de yanındaki arazi, bunun toplamı kadarının yüzde 1'i alınıyor, zaten sanayici girerken yüzde 1'i otomatikman kaybediyor.
Teşvik sistemi ilçe bazlı yapıldı. İlçe bazlı yapılması gayet normal, çok da güzel fakat ilçe bazında yatırımları çekiyoruz ama ilçelerdeki teknik personel yeterli değil. Aynı zamanda, sadece organize sanayiyi şekillendirmek yetmiyor, ilçenin de altyapısını organize sanayiye ulaştırmamız lazım; elektrik hatlarını, doğal gaz hatlarını organize etmemiz lazım, oraya ulaşacak yolları da istimlak etmemiz lazım yani yapısal bir şehircilik anlamında da proje yapılması lazım. İlçelerde bunu yapacak bütçe de yok. Aynı zamanda, organize sanayi kamulaştırırken hiçbir problem yok ama kamulaştırmanın dışında kalan alanlarda organize sanayi ulaşımını sağlayacak elektrik, altyapı, kanalizasyon; bunlar çok çok önemli.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Ateş, toparlayın sözlerinizi.
TÜRKER ATEŞ (Bolu) - Efendim, bir de bizim Bolu'da organize sanayimiz var. Organize sanayimiz D100'e paralel, organize sanayiden çıktıkları zaman direkt D100'e çıkıyorlar. D100 çok hareketli bir yol, organize sanayimizin çıkışlarında mutlaka ve mutlaka kavşak sıkıntısı yaşıyoruz; üst geçit, alt geçit gibi yonca yapılması elzem. Bunu her müteşebbis, heyet toplantısında 6 valiye söyledik, 6'sı da ilk toplantıda "Evet, yapıyoruz." dedi, Karayollarıyla görüşüldü, ölçümlemeler yapıldı, 6 vali gitti, hâlâ biz o yoncayı yapamadık. Bu konuda lütfen bir kaza çıkmadan oraya bir yonca yapılması, kavşak yapılması...
Hepinize saygı ve sevgilerimi sunuyorum.
Teşekkür ediyorum.