Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 6/2/2023 Tarihinde Meydana Gelen Depremlerin Yol Açtığı Ekonomik Kayıpların Telafisi İçin Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi İhdası ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/1264) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 1 |
Tarih | : | 07 .07.2023 |
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekillerimiz, çok değerli bürokratlarımız, sivil toplum örgütlerimizin temsilcileri ve basın mensupları; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Özellikle, bu kanun teklifinin ülkemiz ve vatandaşlarımız için hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum.
Tabii, bu kanun teklifinde 2 tane ana konu var. Birincisi, 6 Şubatta yaşadığımız Maraş depreminin yaralarının bir nebze olsun sarılmasıyla ilgili. Tabii, burada, şimdiye kadar yaşadığımız en şiddetli, en büyük çaptaki bir depremi yaşamışız; yaklaşık 13 milyondan fazla vatandaş etkilenmiş, 650 bin bağımsız bina orada hasar görmüş, 50 binden fazla vatandaşımız hayatını kaybetmiş; onlara Cenab-ı Allah'tan rahmet diliyorum. Tabii ki birçok vatandaşımız mağdur olmuş. Bu vatandaşlarımızın mağduriyetinin kısa sürede giderilmesi, onların iaşelerinin, gıdalarının sağlanması, barınmalarının sağlanması, kalıcı konutların sağlanması için Hükûmetimiz var gücüyle çalışmakta. Burada, tabii ki bu uygulanan vergiye totalde baktığımız zaman 104 milyara, 2 trilyonun üzerindeki bir maliyete göre baktığımız zaman 30 milyarlık bir vergi gelirine tekabül ediyor.
Diğer taraftan, bu gibi olağanüstü durumlar tabii ki önceden tahmin edilemeyen, beklenmeyen durumlar. Bunun, diğer taraftan bütçeye de bir etkisi var ve bütçe açığının oluşmasına da burada etkisi var ama AK PARTİ iktidarlarına geriye dönüp baktığımız zaman, biz bütçe yapma konusunda oldukça maharetli bir Hükûmetiz ve Avrupa kriterlerine göre, hemen hemen her dönemdeki bütçe açığımız gayrisafi millî hasılanın yüzde 3'ünün altında kalmıştır. Dolayısıyla, bu yönden oldukça düzenli bütçeler yapmaktayız. Bu dönemde tabii ki olağanüstü bir süreçten geçiyoruz, bu dönemde belki biraz daha fazla olabilir. Yani devlet gelirlerini artırmak için, ortaya çıkan bu olağanüstü durumları karşılamak için mutlaka ek vergiler koymak zorunda. Burada, bu KDV'de 2 puanlık artışları muhalefetteki arkadaşlar dile getiriyor ama ben şunu ifade etmek istiyorum: AK PARTİ iktidarlarında, biz, daha önce birçok üründe yüzde 18 olan KDV'yi bazı ürünlerde yüzde 8'e, bazı ürünlerde de yüzde 1'e çektik. Diğer taraftan, vergiler anlamında baktığımız zaman da bizden önceki dönemlerde giderlerimizin vergilerden karşılanma oranı yüzde 50 iken bugün bu oranları biz yine yüzde 90'lara çıkardık.
Diğer taraftan, tabii ki dünyayla beraber bir Covid süreci yaşadık. Covid arkasından gelen dönemde tüm dünyada bu emtia fiyatlarında, navlun fiyatlarında ve birçok ürünlerde artış neticesi biz de etkilendik ve Hükûmetimiz buna yönelik birtakım tedbirler aldı, birtakım uygulamalar yaptı. Burada, tabii ki muhalefet partileri daha çok faizleri hızla yükseltip bu süreci atlatmamızı isterken Sayın Cumhurbaşkanımız o dönemde faizleri daha çok düşürerek bu süreci atlatma yönünde adımlar attı. Bunun şu faydaları oldu: İstihdamımız arttı. Benden önceki konuşmacılar da söyledi, aşağı yukarı 3 milyondan fazla kişi bu dönemde istihdam edildi, işsizlik sayısı daha da azaldı ve açılan fabrika sayısı arttı. Bunun yanında, tabii ki bunun negatif etkisi nedir? Enflasyon. Enflasyon tabii ki hiçbirimizin istemediği bir durum ve dolayısıyla da bir an önce düşürülmesini biz de istiyoruz ama burada önemli olan çalışanlarımızın enflasyondan daha az etkilenmesini sağlamak.
Şimdi, tabii ki asgari ücreti 11.400 liraya çıkardık ve geçmiş döneme baktığımız zaman, 2002 yılında asgari ücret 120 dolardı; bugün kaç dolar diye baktığınız zaman, işte, dolar indi, çıktı diyorlar ama yine 450-500 dolarlarda. Bu açıdan baktığımız zaman, önemli olan, enflasyona rağmen satın alma gücünü sabit tutmak. Bu yönlerden de baktığımız zaman, gerçekten de enflasyon olmasına rağmen çalışanlarını enflasyona karşı ezdirmemek için elinden gelen gayreti göstermiştir.
Tabii, burada muhalefet partisinden bazı arkadaşlar bu seyyanen zam konusunu eleştirdi. Arkadaşlar, seyyanen zam yapmazsak, hepsine belli bir oranda zam yaparsak... İşte, ocakta hepsine yüzde 30 yaptık.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - İsmail Bey, toparlayalım lütfen.
Bir dakika ilave süre verdim.
Buyurun.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - 10 bin lira alan bir kişiye yüzde 30 zam ile 100 bin lira alan bir kişiye yüzde 30 zam çok farklı şey. Dolayısıyla, hükûmetler ara ara seyyanen zam yaparak bu aradaki makası kapatıyorlar. Yani bundan muhalefetin rahatsız olmaması lazım.
Tabii, bazı arkadaşlar da bizim ekonomi politikalarımızı eleştiriyorlar, doğru ama vatandaş sizin dediklerinize inanmıyor arkadaşlar, bizim dediklerimize inanıyor. Arkadaşlar, biz kısa sürede ekonomideki bu yaraları saracağız. Size de tavsiyemiz şudur: Vatandaşların daha çok inanacağı ve Türkiye'nin geleceği açısından daha güven verici politikaları iddia ederseniz daha iyi olur.
Bu kanun teklifinin ülkemiz, milletimiz için hayırlı olmasını temenni ediyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.