Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | On İkinci Kalkınma Planının (2024-2028) Sunulduğuna Dair Cumhurbaşkanlığı Tezkeresinin (3/770) Birinci Bölümü |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 23 .10.2023 |
AYŞE SİBEL YANIKÖMEROĞLU (İstanbul) - Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcısı, Sayın Başkan, saygıdeğer milletvekilleri, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
İYİ Parti adına, On İkinci Kalkınma Planı'nda yer alan lojistik, ulaştırma, inşaat, mühendislik-mimarlık, teknik müşavirlik ve müteahhitlik hizmetleri konularıyla ilgili görüşlerimizi ileteceğim.
Genel olarak On İkinci Kalkınma Planı'nı değerlendirmek gerekirse, ne yazık ki 2019 yılı On Birinci Kalkınma Planı'nda koyulan hedeflere ulaşılamadığını ve önümüzdeki dört yıl içerisinde yine aynı konularda, aynı hedeflerin planlandığını görmekteyiz. Bu demektir ki sekiz yıllık periyot içinde, kalkınma hedeflerimiz olması gerekenin çok altındadır. Örneğin, Lojistik Performans Endeksi'nde Türkiye için 2023 hedefi 25'inci sıra olarak açıklanmış ancak ülkemiz 2023 yılı endeksinde 38'inci sırada yer alabilmiştir. Bu performans düşüklüğüne rağmen, On İkinci Kalkınma Planı'nda 2028 hedefi yine 25'inci sıra olarak öngörülmektedir. Benzer durum, ne yazık ki lojistik hedefleri içerisinde yer alan diğer başlıklar için de geçerlidir.
Yine, daha önceki kalkınma planlarında "lojistik ve ulaştırma" başlığı altında olmayan, On İkinci Kalkınma Planı'nda havalimanlarına yakın yük ve lojistik merkezlerinin afet lojistik merkezleri olarak kullanılması planlanmıştır. Bu bağlamda, çok yakın bir gelecekte, özellikle İstanbul için beklenen deprem felaketinde Atatürk Havalimanı'nın devre dışı bırakılmış olmasının da ne kadar büyük bir hata olduğunu vurgulamak isterim.
On İkinci Kalkınma Planı'nda çevre dostu ulaştırma sistemi tesis edilmesinden bahsedilmektedir. Ancak bakıyoruz İstanbul Havalimanı'na, kuş göç yollarının üzerinde bulunuyor, hem uçakların güvenliği açısından risk taşıyor hem de ekosisteme zarar veriyor. ÇED raporlarına rağmen göz göre göre bu riskler alınmış ve kuş hareketleri dikkate alınmadan havalimanı inşa edilmiştir.
İnşaat konusuna geldiğimizde; yapı denetim sisteminin iyileştirilmesi, binaların performans seviyelerine göre periyodik yapısal muayene ve denetimlerinin daha verimli bir şekilde yapılması planlanmaktadır. On Birinci Kalkınma Planı'nda benzer hedefler konulmuş olmasına rağmen 6 Şubat depremleri bize bu konuda yol alınmadığını çok açık bir şekilde göstermektedir. Temennimiz afet riski yüksek olan ülkemizde bundan sonra yapı denetim konusunun daha da iyileştirilerek uygulanmasıdır.
Yurt dışı müşavirlik ve müteahhitlik hizmetleri için son dört yıl için koyulan yurt dışı hedefleri de ne yazık ki tutturulamamıştır, ayrıca On İkinci Kalkınma Planı'nda bu hedefler daha da aşağıya çekilmiştir. On İkinci Kalkınma Planı'nda kamu ihale mevzuatının ve uygulamalarının değiştirileceği vurgulanmaktadır, ayrıca kamu alımlarında pazarlık usulünün sadece ivedi ve öngörülmeyen hâllerle sınırlı olarak kullanılacağı belirtilmektedir. Kamu İhale Yasası doğru şekilde uygulandığı sürece bir eksikliği yoktur ancak ne yazık ki uygulamada ciddi yanlışlıklar yapılmaktadır. Birçok ihale, usulüne aykırı bir şekilde yasanın 21/(b) maddesine dayanılarak ihale edilmektedir. Yapılması gereken, yeni ihale usullerinin belirlenmesi değil, mevcut yasaların doğru şekilde uygulanması ve yeterlik sahibi tüm inşaat şirketlerine açık, rekabetin yüksek olduğu şeffaf bir ihale sistemi olmasıdır.
Teşekkür ediyorum Başkanım.