KOMİSYON KONUŞMASI

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Sayın Başkan, teşekkür ediyorum.

Değerli arkadaşlar, önümüzde bir cenaze var, bu cenazenin kaldırılması gerekiyor. Cenaze konutunu kaybetmiş, konut hakkı ortadan kalkmış... Bir felaketle karşı karşıyayız. Bu, şu sebepten, bu sebepten oldu vesaireyi artık arkamızda bırakalım bunu. Bizim çözmemiz gereken bu insanları kısa sürede yaşayabilecekleri, başlarını sokabilecekleri bir konut inşa etmek. Bunun için kaynağa ihtiyacımız var, paraya ihtiyacımız var. Bu para nereden gelecek? İktidar milletvekili arkadaşlarımız küçümsediler ama ben bir kere daha tekrar edeyim: Bakın, o günkü kurumsal kapasite depremden üç hafta sonra size gösterdiğim o hacimli raporu üretmiş, o rapor sonucunda siyasi iradeye nasıl kaynak temin edilebileceği ve yıkımın nasıl onarılabileceği konusunda bir öneride bulunmuş. Demiş ki: "Şirketlerimiz bu dönemde bazı olağanüstü kârlar ettiler. Dolayısıyla kurumlar vergisi, gelir vergisi, motorlu taşıtlar vergisi, emlak vergisi ve bankaların portföylerinde bulunan devlet iç borçlanma senetlerinden de çok kâr ettiler, bunları vergilendirelim, oradan kaynak sağlayalım." ve siyasi iradede bunu uygun görmüş. Buna ilave olarak da özel iletişim vergisi ve özel işlem vergisi adında 2 tane de yeni vergi ihdas etmiş. O günkü siyasi irade bunu uygun görmüş ve bunu yasallaştırmış ve bu yasa çerçevesinde de o günkü ihtiyaçları karşılamış.

Şimdi, bizim önümüze gelen yasa teklifinde bir fon kurulması öneriliyor. Şimdi, bu fonun kaynaklarının ne olacağı konusunda herhangi bir öneri yok, bir teklif yok. Sadece burada yurt içinden, yurt dışından yapılacak olan borçlanmalar ki bunun için böyle bir fon kurulmasına gerek yok çünkü 4719 zaten bunu Türkiye Cumhuriyeti hazinesine yetki olarak vermiş. Şartlar el verirse, uluslararası piyasalar uygun görürse yetkililer bunu yapacaklar, aldıkları borçlanmayı da isterlerse ilgili harcayıcı kuruluşlara verebilirler yani bunun için yeni bir düzenlemeye gerek yok. Yani "Yeni bir kaynak yaratıyoruz." algısına -eğer amaç buysa, özür diliyorum yani zihninizi okumak istemiyorum- gerek yok, yeni bir kaynak falan yok ortalıkta. Var olan kamu kaynağını biz oraya koyacağız. Sayın Bakan biraz önce söyledi yani yılın ilk iki ayındaki bütçe performansına baktığımızda zaten ortada kaynak diye bir şey yok. Dolayısıyla, bunu borçlanacağız, içeriden ve dışarıdan borçlanacağız. Ama siz dediniz ki: "Dışarıdan gelecek olan hibe ve bağışlar var. 5 milyar dolar olabilir." Bu kaynak son derece önemli ve bu, mutlaka bu ülkeye kazandırılmalı. O nedenle benim teklifim şu: Bütçe disiplinini bozmadan..: Bakın, bu fonların zararı ne oldu? Bunlar geçmişte kamu ekonomisinin gerçek büyüklüğünü sakladı. Gelir gider şeffaflığını ortadan kaldırdı. Kamu kesimi genel dengesini net olarak ortaya koymadı. 1988 yılı ve devam eden yıllarda kamunun borçlanma gereği millî gelirin yüzde 13'üne, yüzde 14'üne yaklaştığı bir yerde, bir ortamda bu fonların bazılarının fazlası vardı. Bütçe yapılırken bu fonlardan yüzde 30'u alındı ve bütçe açığının kapatılmasına kullanıldı. Böyle gariplikler yaşadı bu ülke ve bu gariplikler bizi dediğim gibi 2001 krizine götürdü. O günkü krizin şartlarından bir tanesi de bunlar. O nedenle gelin, 1'inci maddeyi değiştirelim yani daha doğrusu, bu yasa teklifini yurt dışından gelecek olan bağış ve hibelerin nasıl harcanacağı ve Türkiye'de depremin yaralarının nasıl sarılacağı konusunda bir yasa teklifine dönüştürelim, bununla ilgili düzenleme yapalım. Öbür kısmı, zaten yurt içi kaynaklar veya hazinenin yurt dışından yapacağı borçlanmalar bütçenin içinde olsun. Orada yapabileceğimiz tek şey, arkadaşların da dediği gibi, evrensel bütçe kuralı ademitahsisi dolayısıyla bunun bir istisnasını yapalım, bu 1999 depreminde ortaya konulan ve bugün deprem vergisi olarak verilen iletişim vergisini burayla tahsil edelim ve bütçenin ilgili faslına bunun sadece deprem için kullanılabileceğini yazalım. Bu sene olmaz ama gelecek yıl bütçesinde olur bu ve ondan sonra da devam edelim.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Yılmaz, tamamlarsanız.

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Toparlıyorum.

Lütfen, bu maliye disiplinini bozmayın. Biz önümüzdeki beş yıla, on yıla dikkat ediyoruz, neyle karşılaşacağımızı bilmiyoruz. Yasa teklifinin 1'inci maddesini ve devam eden maddeleri gözden geçirelim, yurt dışından gelecek olan bu hibe ve bağışların ekonomiye, depreme kazandırılması için şeklinde bu yasayı yeniden düzenleyip önümüze getirin ve böylece de...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Zaten bir önergeniz var, onu okutup oylamaya sunacağım.

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Lütfen, lütfen, lütfen, yaşanmış bir hikâyemiz var, yaşanmış bir sorunumuz var, oradan ders çıkaralım ve bu bütçe disiplinini bozmayalım ama yurt dışından gelecek olan yardımı da kayıt altına alalım ve bunun için bir düzenleme yapalım.