| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkan Vekilleri Kayseri Milletvekili Mustafa Elitaş, Çanakkale Milletvekili Bülent Turan, Çankırı Milletvekili Muhammet Emin Akbaşoğlu, Tokat Milletvekili Özlem Zengin ve Bartın Milletvekili Yılmaz Tunç ile 201 Milletvekilinin; Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4901) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 31 .01.2023 |
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Arkadaşlara teşekkür ediyorum, gerçekten çok olumlu değerlendirmeleri, katkıları var. Otomotiv sanayisini, yan sanayisini az çok bilen birisi olarak ifade ediyorum; şu anda gerçekten Türkiye, otomotiv yan sanayisinde Avrupa Birliği ülkelerine çok önemli bir tedarikçi konuma geldi, her şeyiyle alakalı yani motorun blokundan piston segmanına kadar, silindir kapağı dâhil, contası, lastikleri, jantı, aksı, şaftı ne akla geliyorsa hepsini yapabilecek pozisyondayız ve yapıyoruz. Bu firmaların da büyük bir kısmının orijinal parçası hâlindeyiz.
Biraz önce Sayın Cinisli veya Sayın Başkan söyledi, bizden aldıkları parçayı kendi markalarıyla yaparak o bünyenin içerisine koyuyorlar ve burada yedek parça olarak değişirken 10 liralık mal 100 liraya çıkıyor. İşte, burada, bizim ürettiğimiz orijinal yedek parçaların başkaları tarafından, kendi markasıyla ortaya çıkan, ülkemizdeki yapılan tamirat ve tadilatlarla ilgili kısımları bizim ürünlerimizle alın terimizle yapılmasında çok önemli bir unsur var. Hakikaten, Türkiye hem fason olarak ürettiği işlerde hem de orijinal olarak yaptığı işlerde gerçekten kalite standartlarını çok yükseğe çıkardı. Tekstil konfeksiyonunda böyle, otomotiv yan sanayisinde böyle. Bizim bölgemizin en önemli tedarikçisi olma konumuna geldik biz, 1 milyon 300 bin civarında araç üreten bir konuma geldik, yanlış hatırlamıyorsam 21-22 milyar dolarlık yan sanayi ihracatı yapan bir ülke konumuna geldik, 20 milyar dolarlık ihracat yapan bir ülke konumuna geldik ki bu da bizim için çok önemli.
Kanunun orijinal metninde zaten var olan şeylerin içerisine bizim ilave ettiğimiz kısım şu: "Hasarın giderilmesine ve tazminat ödenmesine yönelik olarak -zaten kanun maddesinde var, oraya bir ilave yapıyoruz, siz de çalışmalarda bulunuyordunuz, diğer arkadaşlarımız da bulundu- Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından usul ve esaslarla belirlenen -bu sertifikasyon takip ve denetim esasları zaten kanun maddesinde var- uygun şekilde orijinale eş değerli belgelendirilmiş parçalar -bu kanun metninde var, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını ilave ettik- ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından usul ve esasları belirlenen yeniden kullanılabilir parçaların kullanımına ilişkin usul ve esaslar Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirlenir."
Buradaki amacımız şu: Bir, Türk ürünlerini destekleyebilmek. Sayın Cinisli'nin söylediği önemli, biz de bunu değerlendirdik. Yani, Çin mallarının veya "üçüncü dünya ülkesi" diyebileceğimiz -ne derseniz deyin- başka yerlerde yapılan yedek parçaların Türkiye'ye gelmesiyle ilgili, eğer orijinal eş değerliği ilgili, akredite edilmiş kurullar tarafından yapılıyorsa bu rekabet ortamında da herhâlde ona "Yok." dememek gerekir çünkü herhangi bir ülkenin malı orijinal eş değerliği belliyse, kalitesi de evsafları da aynıysa ona da "Yok." dememek gerekir, aksi hâlde farklı bir pozisyon ortaya çıkabilir.
Bizim bu kanun teklifindeki niyetimiz, amacımız, düşüncemiz şu: Özellikle hem zorunlu trafik sigortası konusunda hem de kasko konusunda maliyetleri düşüreceği yönünde bir kanaatimiz oluştu. Yani, maliyetleri düşürmek adına, SEDDK, yapacağı bu yönetmelikte, maliyeti düşürücü unsurlar neyse -Sayın Aksu'nun söylediği gibi- ikincil mevzuatta bunlara da imkân verecek düzenlemeler yapacaktır diye düşünüyorum.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Bütün grupların bu konuda mutabık olduğu tutanaklara geçti zaten, evet.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Şimdi, taslağını getirdi Kurum Başkanı bize, bu konuyla ilgili. 9... Hangi maddesi bu?
SİGORTACILIK VE ÖZEL EMEKLİLİK DÜZENLEME VE DENETLEME KURUMU BAŞKANI MEHMET AKİF EROĞLU - Bizim Trafik Talimatnamesi'nde...
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Talimatnamenin 9'uncu... "Kurum, hasarın giderilmesinde ve tazminatın ödenmesinde, 5684 dört sayılı Sigortacılık Kanunu'nun 11'inci maddesinin (6)'ncı fıkrası kapsamında, orijinale eş değerliği belgelendirilmiş parçaların veya yeniden kullanılabilir parçaların tercih edilmesi hâlinde bu yönetmelikte düzenlenen oranlara ek olarak yüzde 20'ye kadar indirim uygulaması getirebilir." Zaten hazırlamışlar yönetmeliği.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Güzel, bu da tutanaklara geçmiş oldu.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Tutanaklara "kanun koyucunun niyeti" olarak geçmiş oldu.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Niye "yüzde 20'ye kadar" desin onu? En az yüzde 20...
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Ama Garo, bunlar "kadar" olur.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır, yüzde 20'yi aşabilir.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Ama bak, bazı şeylere katkı koyarsan içinden çıkamaz olursun.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İkincil düzenleme olduğu için düzeltirler orada; artırırlar, eksiltirler; kanun gerekmiyor yani.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Niye yüzde 20'yle sınırlıyorsunuz?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Kanun gerekmiyor; bu, ikincil düzenleme.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama yüzde 20'yle sınırlıyorsunuz burada. Daha fazla da maliyet düşebilir yani yüzde 50 de olabilir.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Başkan bir açıklama yapsın.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - SEDDK'den bir açıklama alalım.
Buyurun.
SİGORTACILIK VE ÖZEL EMEKLİLİK DÜZENLEME VE DENETLEME KURUMU BAŞKANI MEHMET AKİF EROĞLU - Sayın Vekilim, haklısınız. Bu yüzde 20 oranını niye koyduk? Hâlihazırda, şu anda trafik ve kaskoda ödediğimiz, sektörün toplam hasar maliyeti 22 milyar; bunun yüzde 60'ı eş değere konu olabiliyor, diğer yüzde 40 arabanın güvenlik aksamı olduğu için orada zaten müsaade etmiyoruz. Bu yüzde 60 eş değere konu olabilen, karoser, cam, aydınlatma grubu; zaten frekansı yüksek olanlar.
Şimdi, efendim, şu anda eş değer parça kullanım oranı -sektörde kullanılıyor bu- yüzde 13 çünkü yerli talebin de yerli arzın da olması lazım; önce sektör talep edecek ki üreticiler de bunu yapsınlar. Biz bu yüzde 13'ün zaman içerisinde yüzde 50'ye kadar artacağını, bu sertifikaların da süreceğini tahmin ediyoruz çünkü zaten daha fazla aşamayız.
Sayın vekilin az önce işaret ettiği konu... Şu anda zaten garanti kapsamında orijinal parça kullanma zorunluluğu var ve biz bunu değiştirmiyoruz çünkü orijinal garantisi bozulmasın diye. Dolayısıyla, doğal olarak... Bir de az önce siz çok güzel bir şey söylediniz. Lüks arabalar da bunu tercih etmezler diye düşünüyoruz. Biz doğal sınırın yüzde 50'ye gelebileceğini hesap ediyoruz. Bu maliyetler çerçevesinde baktığımızda da 4 milyarlık bir tasarruf olacağını düşünüyoruz; bunun da prime etkisini hesapladık. Çünkü bu toplam primin yüzde 70'i maddi hasardan, yüzde 30'u bedeni hasardan oluşuyor. Yüzde 70 maddi hasarın yüzde 30'u değer kaybı, yüzde 70'i maddi parçalar; onu oransal yaptığımızda, yüzde 13'lük bir indirim olabiliyor şu anda sektör genelinde, biz de burada "yüzde 20'ye kadar" dedik.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama niye "yüzde 20'ye kadar..." "En az yüzde 10, en fazla yüzde 50" deyin bari.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İkincil düzenlemelerde onlar yapılır, ihtiyaca göre değiştirilir. Kanundan bahsetmiyoruz Sayın Paylan, ikincil düzenleme... Piyasa şartlarına göre yeniden bakılabilir.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Efendim, bu, ikincil düzenleme; onu şart da koşabilir. Bu, kanun değil.