KOMİSYON KONUŞMASI

YÜKSEL ÖZKAN (Bursa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, Sayın Bakan ve bürokratlar, değerli basın emekçileri, kıymetli çalışanlarımız; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Bursa sınırları içerisinde toplam 17 adet organize sanayi bölgesi bulunmaktadır. Bunların doluluk oranı ise yaklaşık yüzde 85'tir. İlçelerdeki OSB'lerde ise kapasite bunların çok çok altındadır. Ancak mevcut OSB'ler, çevreye duyarlı yeşil OSB, dijital dönüşüm, atık yönetimi ve bu gibi eksikliklerini tamamlamadan verimli tarım arazilerine ilave organize sanayi bölgeleri planlanmaktadır. Son olarak Kestel ilçemiz Soğuksu Mahallesi'nde rant uğruna tarım arazilerine OSB yapılması istenmektedir.

İktidarınız "Bursa Yenişehir'de oto test merkezi yapacağız." diyerek Yenişehir Ovası'nın en verimli 4 milyon 350 bin metrekare tarım arazisini kamulaştırdı. Keşke bu verimli arazide bunu planlamasaydınız. Ancak, Sayın Bakan, sekiz yıldır bir çivi bile çakmadınız. Defalarca sordum, net bir cevap alamadım. Gemlik'te üretmeyi planladığınız yerli ve millî otomobil Togg'u nerede test edeceksiniz? Bursalı ve Yenişehirli vatandaşlarımız soruyorlar, Yenişehir otomotiv test merkezi ne oldu, bu projeden vaz mı geçtiniz?

Değerli arkadaşlar "Bursa Gemlik'te yapımı planlanmış olan Togg'un 2023 Martta trafiğe çıkması planlanıyor." dendi. Bakan Sayın Varank şirketin 2023 yılı hedeflerinin 17 bin araç olduğunu söyledi, Togg'un CEO'su Sayın Karakaş beş yıl sonra maksimum yıllık üretiminin 150 bin araç olduğunu açıkladı. Ülkemizin gerçek anlamda yerli, vatandaşımızın ulaşabileceği fiyatta bir otomobil üretimini tabii ki destekliyoruz, arzuluyoruz ancak uzmanların görüşlerine göre hedeflenen bu sayı Togg'un orta, hatta küçük ölçekli bir marka olarak kalması demektir. Ayrıca "2030 yılı sonrası için konulan yüzde 15 ihracat hedefi ise uluslararası bir marka olma şansının olmaması demektir." demektedir uzmanlar.

Sayın milletvekilleri, Sayın Bakan; bugünkü verilere göre Türkiye'de üretilen ve ihraç edilen araçların yerlilik oranları şöyledir: Renault, yüzde 55,43; Tofaş, yüzde 53,70; Toyota, yüzde 50,67; Ford Otosan, yüzde 72,54; Hyundai, yüzde 55,88; Togg ise yüzde 51. Değerli arkadaşlar, 2021 yılı otomotiv ve hafif ticari araç ithalatının ise yüzde 44 olduğu vurgulanmaktadır.

Sayın milletvekilleri, son yıllarda özellikle elektrikli araç ve skuter ithal eden yandaş firmalara destek verilmesi yurt içi piyasalarda rekabet şanslarını olumsuz etkilemiştir. KOBİ'lerimiz eşit şartlarda mücadele edemiyorlar. Girdi maliyetlerinin artışıyla çarklarını çeviremez hâle gelmiş olan KOBİ'lerin yakıt zamlarıyla birlikte lojistik maliyetlerinin çok çok yükselmesi, âdeta üreterek sermayelerini kaybetme noktalarına gelmiş olmalarının bir göstergesidir.

Sayın milletvekilleri, ne yazık ki son dönemlerde liyakatli genç mühendislerimiz, her meslek grubunda olduğu gibi yurt dışına gitmek zorunda kalmaktalar. Bir bakanınızın da utanmadan "Mühendis ihraç ediyoruz." demesi AK PARTİ iktidarlarının bir vizyonunun yansımasıdır.

Sayın Bakan, Bakanlığınızın popülizm ve yandaşlıktan uzak, akılcı politikalar üretmesini ve uygulamasını diliyorum.

Bütçenizin hayırlı olmasını dilerken de hepinize saygılarımı sunuyorum.