KOMİSYON KONUŞMASI

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Sayın Bakan, okullarda eğitimin kalitesi giderek düşmektedir. Eğitimin içerdiği müfredatın hafifletilmesi, kaliteyi geriletmiştir. Okullarda yeterli bilgiyle donanmadan mezun edilen öğrencilerle başarı daralmaktadır. Yükseköğrenim mezunlarından 2 milyona yakın işsizin varlığı yanında, mezun olduğu branş dışında çalışanların artışı bunun yansımasıdır.

Sayın Bakan, öğretmenlerin de özlük hakları iyileştirilmelidir. Kira, ulaşım, ısınma giderlerine gelen zamlar karşısında maaşlar yetersiz kalmaktadır. Sosyal faaliyetler, öğretmenler için hayal olmuştur. Öğretmenimizi mutlu kılacak haklar yaratılmalıdır.

Okulların da sorunları artmaktadır. Geçmişte okul bahçeleri park gibi olurken şu anda bakımsız, kuruyan ağaçlar, çimler sahipsiz konumdadır.

Köy okullarını açacağınızı söylüyorsunuz. Köy okullarının çoğunu yıktınız, harap ettiniz. Kaç köy okulunun kapalı olduğunu sorduğumuzda dahi cevaplandıramıyorsunuz.

Sayın Bakan, öğretmenler arasındaki kadrolu, sözleşmeli, vekil, ücretli gibi tanımlamalar bitirilmeli ve tüm öğretmenler kadrolu olmalıdır. En az 100 bin öğretmenin ataması sağlanmalı ve sözleşmeli öğretmenlerin sorunları çözülmelidir. Okul öncesi öğretmenlerin özlük hakları iyileştirilip çalışma saatleri düzenlenmelidir. Bakanlığınıza bağlı halk eğitim ve mesleki eğitim merkezlerinde ek ders ücreti karşılığı olarak herhangi bir statüye sahip olmadan çalışan eğitim emekçilerinin durumları iyileştirilip statüleri tanımlanmalıdır.

Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklemesi Projesi kapsamında görev yapan, uygulamada 657 koşullarına tabii, ücret ve kadroda ise proje elemanı sayılan PIKTES öğretmenlerinin kadro hakkı verilmelidir.

Millî Eğitim Bakanlığında her yıl iki ay işsiz bırakılan daimi işçiler, sürekli işçi kadrosuna alınıp on ay işe, iki ay işsiz uygulaması yerine sürekli çalışmaları Bakanlığınız girişimleriyle sağlanmalıdır.

Yükseköğrenimde 2021-2022 öğretim yılında üniversitelerde ön lisans ve lisans program kontenjanlarının doluluk oranı nedir? En çok hangi üniversitede kontenjanlar dolmamıştır? Kontenjanının yarısı dahi doldurulmayan üniversitelerin varlığı doğru mudur? Bazı üniversitelerde öğretim elemanı sayısı, öğrenci sayısına denk olduğu ifade edilmektedir. Neden?

Özellikle yurt dışında öğrenim gören öğrencilerin denklik sorunlarıyla ilgili başvurular almaktayız. Bu bağlamda daha kapsayıcı ve yurt dışı okul öncesi öğrenciyi bilgilendirici çalışmalara ihtiyaç görülmektedir.

Geçtiğimiz yıl Suriyeli okullu öğrenci sayısı 839.735 ve 423.956 okullaşmayan öğrencinin bu yıl durumu nedir? Bu çocuklardan kaçı ülkemiz vatandaşı noktasına ermiştir?

Kanun teklifi verdiğimiz, soru önergeleriyle gündeme getirdiğimiz öğrenci affına sıcak bakmayan yönetiminiz seçim geliyor diye affı getirdi. Aftan kaç öğrenci yararlandı? Farklı nedenlerle ilişiği kesilenlerden, aftan yaralanmayan kaç öğrenci oldu? Bu verileri de açıklar mısınız?

Çocuk yaşta ekonomik kriz nedeniyle okulsuz kalan çocukların eğitimi için de alanlarda hiçbir çalışma göremiyoruz. Mevzuatı anlatıyorsunuz ancak gerçekte, özellikle tarım işçisi çocukların ve küçük yaşta bedenlerine ağır yük yüklenen çocukların eğitimden kopuşu karşısında yapılan bir çalışma yalnızca kâğıt üzerinde var.

Öğrenciler, beceri eğitimi adı altında staj bahanesiyle ucuz işçi olarak çalıştırmaktadır. Bu gençlerin Sosyal Güvenlik Kurumuna iş kazalarına ve meslek hastalıklarına karşı sigortası yaptırılmaktadır, emekliliğe esas yaşlılık sigortası ise başlatılmamaktadır. Bu haksızlığın giderilmesi için Bakanlığınızın bir girişimi olacak mıdır?

Okul kantinlerinde nişasta bazlı şurup, sentetik tatlandırıcı gibi çocuk sağlığı üzerinde olumsuz etkileri tartışılan ürünlerin satılmasına izin verilmekte midir? Besin alerjisi, obeziteyle mücadele, taklit ve tağşiş ürünler konusunda Bakanlığınızın özel bir denetim çalışması var mıdır? Madde bağımlılığıyla ilgili okullarda tarama yapılmakta mıdır? Bu öğrenciler için psikolojik destek sağlanmakta mıdır?

Üniversitelerde Türkiye Gençlik Vakfının, rektörlerden daha etkili konumda işlevlenmesi, öğrenciler arasında olduğu kadar bazı iktidara yakın kitle örgütleri tarafından dahi eleştiri konusu olmaktadır. Bir tarafa sınırsız kapı aralanırken farklı görüşe kapıların kapatılması, geçmişte acı dersler yaşatmış, olumsuzluklara zemin yaratmıştır. Üniversitelerin bu bağlamda ötekileştiren uygulamalardan uzak durmasının doğru olduğunu düşünüyor, bu konuyu da YÖK'ün değerlendirme kapsamına almasını temenni ediyorum.

Bütçeniz hayırlı olsun diyor, eğitim emekçilerini de saygıyla selamlıyor; onların sorunlarının dikkate alınmasını da özellikle önemsiyorum.

Teşekkür ediyorum.