KOMİSYON KONUŞMASI

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekili arkadaşlarım, çok değerli TCDD Teknik Mühendislik ve Müşavirlik AŞ Genel Müdürü, yardımcıları, Sayıştay'ın değerli temsilcileri, değerli kuruluşlar; hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum. Aslında çok sıkıştılar, söz almayı istemedim de biraz hatıralarım canlandı, onun için.

Şimdi, 2003 yılında Türkiye'de demir yolları devlet politikası hâline gelip yatırımlar başlayınca Avrupa ülkeleri, gerçekten, birdenbire iyilik meleği oldular, herkes geliyor, işte, "Sizin projelerinizi biz yapalım. Nereye ne yapacaksınız, onları biz belirleyelim." gibi bir çalışmaya girdiler. Ben de o zaman, Allah Allah, ne iyilermiş bunlar da hani Almanya, Fransa, İspanya, hepsi birden bizi seviyorlar hem de bedava yapıyorlar "Size projeleri bedava yapalım." Falan... Ya, neyse sonra İspanyollar yaptılar işte, Ankara-Eskişehir, daha sonra Marmaray'ı Japonlar yaptı, hakikaten bir sürü projede onlarla çalıştık ve sonra bizim proje firmalarımız gelişti. Gerçekten 2003 yılında, Bedri ağabey, yani hak veriyorum size, 2003 yılında projeci bulmakta zorlanıyorduk, Türkiye'de böyle projeciler bile gelişmemişti. Sonra biz bir atak yaptık, biraz önce Sayın Vekilim anlatmaya çalıştı.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Başkanım, torunlarına anlatsın; anıları anlatıyor ya!

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Anıları aynı zamanda icraatleri yani Devlet Demiryollarının icraatleri.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Oraya geliyorum. Çinlilerle birlikte Hicaz Demiryolu'nu beraber yapalım diye bir karar aldık, işte, ihaleye girdik falan. Ben Suudi Arabistan'a gittim o yıllarda, Suudi Arabistan'a dedik ki: "Nasıl yapacağız, ne yapacağız, bize bir anlatın." Dediler: "Biz bir şey bilmiyoruz ki İspanyollar anlatacak." "SYSTRA" diye bir şirket. Neyse gittik, İspanyollar anlattılar. Sonra orada karar aldık, dedik ki ya, bu, yani hakikaten... Baktık, İspanyollar aldı, biz kazanamadık. Danışmanlık şirketi İspanyol olunca ihaleyi İspanyol alıyor, danışmanlık şirketi İtalyan olunca İtalya alıyor; danışmanlık şirketi bütün tüyoları veriyor yabancı ihalelerde, bize tüyo veren olmadığı için kazanamadık.

NEVZAT ŞATIROĞLU (İstanbul) - Şartnameyi de ona göre yazıyor.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Şartnameyi de ona göre yazıyor, doğru. Onun için, bu TCDD Teknik'i kurmak istedik. Ne zaman başladık kurmaya? 2012 yılında çırpınmaya başladık. İşte, hani dedi ya: "Devlet Planlama da yok." falan, oradan izin alıncaya kadar üç yıl geçti, daha sonra üç yıl daha geçti, daha sonra kuruldu yani çok iyi oldu.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - O arada ülkeyi kim yönetiyordu Süleyman ağabey?

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Gene AK PARTİ yönetiyor, ben zaten AK PARTİ'den başka yöneten görmedim ki, göreceğimi de sanmıyorum öyle.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Hayır, şikâyet ediyor da sanki ben yönetiyorum!

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Yok yok, bir şey demiyorum, sadece bunun niye kurulduğunu anlatmak istiyorum.

BAŞKAN MUSTAFA SAVAŞ - Evet, Sayın Karaman, devam edin.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Son olarak, bu şirket kurulmadan önce Afganistan'ın demir yollarını biz planlayalım dedik, gittik oraya, Demiryolcular gitti tabii, orada çok kalamadı, sonra bu şirketi kurduk. Bu şirketin özelliği, tam da Bedri ağabeyin dediği gibi, diğer gelişmekte olan ülkeler, demir yolu projesi olan ülkeler eğer müracaat ederse oraya gidip onun projelerini yapmak, devlet tarafından da destek olmak. Onun için de İhale Kanunu'na tabi değil bu şirket yani ihalelerini kendi sistemiyle yapacak ama ben gene bir daha tekrarlayayım, onun için söz aldım. Genel Müdürüm, yani bu şirketin misyonu da vizyonu da her şeyi yurt dışında demir yolları gelişmekte olan ülkelere birtakım işler yapmak yoksa Türkiye'de de başka şirketler de yapıyor. Bunun için atağa geçmeniz, biraz daha hareketli olmanız gerekir.

Teşekkür ederiz, yapıyorsunuz da zaten.