KOMİSYON KONUŞMASI

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Biz de arkadaşlara "Hoş geldiniz." diyerek söze başlayalım o zaman. Devamında da Yavuz Bey'i bir kez daha tebrik edelim; hayırlı uğurlu olsun; Allah, vatana millete hayırlı hizmetler etmeyi nasip etsin.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Teşekkür ederim.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Sayın Başkanım, Komisyonunun değerli üyeleri, Sayıştayın değerli temsilcisi, kurumun kıymetli yöneticileri; öncelikle hoş geldiniz.

Ben öneri üzerinde konuşmak istiyorum. Yani bu çok eskiden beri gelen, bir türlü karşılık bulmayan, işte şartnameyle de Enerji Piyasası Düzenleme Kurumuyla da şartları değiştirilen... Yani bunun anlaşılabilir bir tarafı yok. Bu özelleştirmenin temel mantığı şu: Bir defa demirbaşların tamamı devletin; sadece belli süreliğine işletmede belli yatırımlar yapılacak, kayıp kaçaklar düşürülecek, yenilemeler yapılacak, performansı artırılacak, kaliteli enerji üretilecek; biz bu gerekçelerle dağıtım şirketlerini özelleştirdik. Yani dünyanın hiçbir yerinde sizin binanızın... Şimdi, şöyle düşünün, bir binanız var, içindeki daireleri kiraya vermişsiniz, kiracınız var, o binanın önüne bir reklam alıyorsunuz, sizin kiracılar diyor ki: "Bu reklam gelirleri benim." Yani bunu kime anlatırsanız anlatın... En basit mantıkla bunu söylüyorum, işte, Ankara'da ana bulvarlarda dolaşıyorsunuz, o binaların üzerinde reklamları muhakkak görüyorsunuzdur, o binaların sahiplerine mi bu kira gelirleri ödenir? Sayın Vekilim, nasıl ödenir bu? Yani caddenin üzerindeki binanın üzerinde bir banka reklamı var veya başka reklamlar var. Siz onun içerisindeki kiracılara mı gidip oraya asacağınız reklamın bedelini istersiniz yoksa binanın sahibinden mi? Şimdi, buradaki durum bundan farksız. Malın sahibi devlet. Demirbaş her seferinde de kayıtlara geçiyor yani trafolar da böyle, elektrik direkleri de böyle, TEDAŞ'a ait binalar da böyle. Bunun anlaşılabilir bir tarafı yok.

MEHMET HABİB SOLUK (Sivas) - Baz istasyonları da öyle.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Evet. Yani bunun anlaşılabilir bir tarafı yok, baz istasyonları da dâhil.

Yani "Malın sahibine değil, içindeki kiracıya para ödeyeceğiz." diyoruz ve bu da yıllardır sürüyor. 2014 yılından beri bu öneri geliyor, aktar babam aktar yani 2014, 2015, bugün 2022'ye geldik, Sayın Genel Müdürüm, buradaki son durum nedir? Tabii, burada, değişik bir şey var, sorduğumuz soruların TEDAŞ'ın genel faaliyet alanı içinde olmasına rağmen... Bu yatırımları yapıyor, nasıl ödüyor? Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu takip ediyor. Her sorduğumuz sorunun altından EPDK çıkıyor. Dolayısıyla, temsilcisi de burada, hangi gerekçeyle 1/1/2016'da böyle bir karar aldı, bunu buradan açıklaması lazım. Arkadaşlar, artık bazen diyoruz ki: Bu ülkede adalet var, beş yıldır, altı yıldır... On paralık bir şey, bu gelirin kime ait olup olmadığına mahkeme bu zamana kadar karar vermemişse ben bunu da Komisyonun takdirine sunuyorum. Tabii, devlet için ciddi bir kayıp, 202 milyon. İşte, geçtiğimiz 2020-2021 yılı için Sayın Genel Müdürün ortaya koyduğu zarar rakamı 106 milyon. Tabii, bu gelirlerin 2021'den sonrası yok. Demek ki sadece ve sadece... Ki rakamların bugün inanılmaz şekilde arttığını düşünüyorum. Bu bile en azından TEDAŞ'ın bu zararlarını karşılayacak mahiyettedir, ilerleyen zamanda düşüncelerimizi söyleyeceğiz ama ben bu önerinin izlemede kalmasını teklif ediyorum. Sayın Genel Müdürden de son durumla ilgili -yine, EPDK yetkilisi burada- bilgi vermesini istiyorum.

Teşekkür ediyorum Başkanım.