| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ve 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ile Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2021 |
ARSLAN KABUKCUOĞLU (Eskişehir) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Sayın Bakan, değerli üyeler, çok Kıymetli Bakan Yardımcıları, kıymetli Bakanlık bürokratları, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Eskişehir ulaşımda pek çok sorun yaşayan, yıllardır bu sorunlara çözüm bulunmamış bir ilimizdir. Organize Sanayi Bölgesi-Hasanbey Lojistik Merkezi demir yolu bağlantısı 10 kilometre kadar bir yoldur; yıllardır başbakanlar dâhil söz verdikleri hâlde bu yol yapılmamıştır. Organize Sanayi Bölgesi yılda 1,5-2 milyar dolar kadar ihracat yapan bir bölgedir. Deniz bağlantısını sağlamakta, Gemlik Körfezi'ne bağlamakta bu yolun, bu demir yolunun çok büyük önemi vardır Sayın Bakan.
Organize Sanayi Bölgemizin bir diğer sorunu, şehirle olan bağlantısıdır. Sayın Bakan, çok şiddetle tavsiye ederim, sakın ola ki Eskişehir-Kütahya ya da Eskişehir-Bursa yoluna işe başlama ya da işten çıkma saatlerinde girmeyesiniz; orada en az bir saatlik zamanınız geçer.
Eskişehir-Alpu-Beylikova-Mihalıççık yolu halk arasında "ölüm yolu" olarak bilinir. 3 ilçe ve 103 köyün Eskişehir'le bağlantısını ve Türkiye'yle bağlantısını sağlayan bir yoldur. Yirmi yıldır bu yol yapılmayı bekler. Her seçim zamanında birkaç tane iş makinesi gelir, üç beş ay çalışır; seçim bitince de tası tarağı toplayıp giderler.
Ankara-Bursa-Kütahya kara yolunun Eskişehir varyantı bir başka ulaşım problemidir. Bu yol şehirler arası yol olmaktan çıkmıştır, âdeta bir bulvardır. Şehir içi ulaşım, şehirler arası ulaşım birbirine girer, sabah ve akşam saatlerinde burada bir curcuna yaşanır. Bu yol tehlikesi çok, ölümlü, yaralanmalı ve maddi hasarlı trafik kazalarının çokça yaşandığı bir yoldur. Eskişehir Güney Çevre Yolu'nun yapılması yalnız ekonomik değil, can güvenliği açısından da şarttır. Eskişehir Güney Çevre Yolu'nun ismi 2007 yılından beri geçmesine rağmen bir türlü hayata geçirilememiştir. Sarıcakaya-Mihalgazi yolu 50 kilometre kadar bir yoldur, bu yol bir saat on beş dakikada ancak katedilir. Bölgedeki hemşehrilerimiz ihmal edilmişlik duygusu içindedirler. Virajlarla dolu olan bu yolun iyileştirilmesinin bölge halkımızın yaşamına getireceği faydanın yanında bu yol Eşkişehir'i Bolu veya Ankara'nın çevresine bağlayacaktır.
Hemşehrilerimizin bir diğer ulaşım sorunu Yunusemre Tren İstasyonu'yla ilgilidir. Bilindiği üzere, UNESCO 2021 yılını "Yunus Emre ve Hacı Bektaş Veli Yılı" olarak ilan etmiştir. Derviş Yunus Türbesi'nin bulunduğu bu merkez ve çevresinde 1 ilçe, 5 köy vardır. Buradan geçen bazı trenler durur ama bunlar Yunusemre'nin ne Eskişehir'le ne de Ankara'yla bağlantısını sağlar, bunlar çok uygunsuz saatlerde geçmektedir. Bölge halkının ve Yunusemrelilerin ihtiyacını görecek şekilde burada duracak trenlerin yeniden gözden geçirilmesini talep ediyoruz. Aynı şekilde Nevşehir Kanlıca ve çevre köyleri tren istasyonlarında da -tıpkı Yunusemre'de olduğu gibi- Kayseri ve Ankara'yla irtibatsız, ilgisiz trenler durdurulur ve bölge halkı buralarda da trenlerden faydalanamaz.
Eskişehir-Seyitgazi-Afyon yolu 135 kilometrelik bir yoldur; bunun Afyon tarafı 40 kilometre kadar yapılmıştır, 40 kilometre kadar Eskişehir tarafı yapılmıştır ama 40 kilometreye kadar ortadaki kısım yapılmamıştır. Bu 40 kilometrelik yolun yapılmaması yüzünden Eskişehir'in Afyon'la bağlantısı Seyitgazi üzerinden yapılmak yerine Kütahya üzerinden yapılmaktadır. Hâlbuki Kütahya yolu, İstanbul yolunu bağlayan, trafiği oldukça yoğun bir yoldur; bu yolun yapılması hem Kütahya yolunu rahatlatacak hem de Eskişehirlilerin Afyon'a bağlantısını kolaylaştıracaktır.
Eskişehir-Ankara kara yolunun 18'inci ve 25'inci kilometrelerine cep ya da alt geçit yapılması bu bölgede yaşayan 8 köyün talebidir; buralardan giriş, çıkışlarda büyük sorunlar yaşamaktadırlar. Eskişehir'in muhtelif yerlerinde 20'den fazla köyde yaşayan hemşehrilerimiz hiçbir suretle mobil internetten faydalanamadılar, 2G hizmeti için dahi köy dışında yüksek yerlere çıkmak zorunda kalmaktadırlar. Özellikle çocuklar EBA döneminde büyük sıkıntılar yaşadılar ve ailelerin bu konuda derin şikâyetleri var.
Batman'da vatandaşlarımız şehrin tam ortasından geçen demir yolunun yer altına alınmasını talep etmektedir. Yine, Batman ili sınırları dâhilinde bulunan pek çok kontrolsüz demir yolu geçidi vardır, burada yaralanmalı ve can kaybına neden olan kazalar olmaktadır. 450 bin kişinin yaşadığı Batman ilimiz hemzemin geçitlerin yapılmasını beklemektedir.
Konu çok uzadı ama Eskişehir URAYSİM'le ilgili size hiçbir şey söylemiyorum. Bu zaten Türkiye'nin bir projesidir, ülkeler arası bir projedir. Buna da gerekli ilgiyi göstereceğinize ve URAYSİM'in bir an evvel hayata geçirileceğine inanıyorum.
Bakanlığınızın bütçesinin hayırlı olmasını diler, başarılar temenni ederim.