| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/283) ve 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/282) ile Sayıştay tezkereleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2021 |
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, çalışanlar açısından ciddi haksızlıkların devam ettiği bir bakanlıktır. Karayolları skalalar arası farklar, Anayasa'nın 2'nci, 10'uncu ve 55'inci maddelerine dahi aykırı olduğu hâlde sürdürülmektedir. Vicdan yaralayan, iş yerlerinde iş huzurunu bozan farklı ücret uygulamasından vazgeçilip eşit işe eşit ücret verilmelidir. Taşeron düzenlemesini içeren 696 sayılı KHK birçok konuda binlerce işçi için eksiklikler içermekte, kadro verilmemiştir. Yol bakım onarım, köprü ve tünel çalışanlarına, "müşavirlik ihalesi" adı altında çalışanlara, HGS, OGS çalışanlarına kadro verilmemiştir. Yüzde 70 işçilik gideri bahane edilerek binlerce emekçi kadro dışı bırakılmıştır. Karayollarında katmerli bir emek sömürüsü de devam etmektedir. Taşeron firmalarda işçilerin en erken yirmi gün maaşları gecikmeli ödenmekte, dört aya kadar maaş gecikmeleri devam etmektedir, Bakanlık da bu durumu seyretmektedir. 14.700 kara yolu taşeron işçisi, 17.400 PTT çalışanı ile demir yolları, hava limanları çalışanları, kiralık araç şoförleri taşeron olarak kalmış, asıl işi yaptıkları hâlde ne yazık ki kadroları verilmemiştir. Sayın Bakan, taşeron firma çalışanları ne zaman kadroya alınacaktır? Karda, kışta, soğukta, sıcakta çalışan emekçilerin hakkı ne zaman teslim edilecektir?
Sayın Bakan, Bakanlık faaliyet raporunda hizmet alanlarına yönelik kariyer uzmanı, mesleki ve ara kademe personel sayısının yetersiz olduğu, çalışanları teşvik edecek sistemin olmadığı, fiziki çalışma ortamının yetersiz olduğu zayıf yönler olarak tanımlanmıştır; çok doğru tespitler ancak Bakanlığın bu zayıf yönleri yirmi yılda uygulanan AK PARTİ'nin yanlış politikalarıyla oluştu. Örneğin, Demiryolları kurumsal kimliğini tükettiniz, serbestleştirmeyle canına okudunuz, yatırımlar sürüncemede kaldı. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarının raylı sistemler yol teknoloji mezunları yıllardır atama bekliyor. KPSS'ye birçok kez girdiler ama sonuca eremediler. Neden atamaları yapılmıyor? Makinist ve diğer çalışanların özlük hakları iyileştirilmiyor, sendikaya göre atamalar yapılıyor. Karayollarının teknik personel alımı için inşaat mühendisleri aylardır bekliyorlar, bu konuda da bir açıklama yapmanızı istiyorlar.
Sayın Bakan, yap-işlet-devret modeliyle, adı "Ankara-Niğde Otoyolu" olarak tanımlanan ancak kara yolu levhalarında en az "Niğde" adının yer aldığı, en pahalı ücretli yol, üstyapı tamamlanmadan hizmete açıldı, dinlenme tesisleri dahi hâlen tamamlanmadı. Yol için Ankara-Acıkuyu 34 bin araç, Acıkuyu-Alayhan 25 bin araç, Alayhan-Gölcük 18 bin araç günlük araç geçişi garantisi verildi. Bu yol açıldığından beri ne kadar araç geçti? Geçmeyen araçlar için devlet şirkete ne kadar ödeme yaptı?
Sayın Bakan, Niğde Aktaş Lojistik Merkezi Projesi'nin 2015 yılında yapılacağı açıklandı. Aktaş istasyonu, 5 yollu yeni bir yükleme, boşaltma sahası ve lojistik hizmet binası yapılacağı duyuruldu. OSB'ler ve bölgede üretilen ürünlerin dünyaya daha hızlı, kolay ve verimli ulaşacağı söylendi. O günden bu yana hiçbir yatırım yapılmadı, proje rafta mı kaldı? Niğde Merkez Yüksek Hızlı Tren Projesi de yok. Niğde Havaalanı, her seçimde söz verildiği hâlde 2022 programında yok. Niğde-Zengen-Ulukışla ve Altunhisar- Ankara yolunun duble yol yapılması da yine 2022 programında yok.
Niğde'de birden çok riskli yerde alt, üst kavşak ihtiyacı var. Özellikle üniversite, organize sanayinin bulunduğu bölgede, Bor içinde, Altunhisar kavşak geçişinde böyle bir ihtiyaç devam ediyor. Hâlâ Ketençimen yolu da ne yazık ki bitirilemedi. Bu anlamda, Niğde, Ulaştırma Bakanlığının üvey evlat olarak gördüğü bölgelerden, illerden biri. Yatırımların Niğde'nin de bu konuda yararlanacağı bir noktaya çekilmesini temenni ediyorum.
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ederiz.
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Karayolları çalışanlarının haklarının da bir an önce verilmesini, bu anlamda yaşanan mağduriyetin de sona erdirilmesini, özellikle gelecek bütçeye kadar bu konunun da hakkaniyetle çözüm bulmasını da temenni ediyor; bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum.