KOMİSYON KONUŞMASI

SALİH KOCA (Eskişehir) - Evet, Sayın Başkan, değerli milletvekillerimiz; Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'miz ile yine Millî Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun Hükmündeki Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'yla ilgili neler kapsıyor, bunlarla ilgili kısaca bilgi vermek istiyorum teklifimizle ilgili olarak.

Madde 1, 2 ve 3'üncü maddelerde 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun, konutların ve devre tatil amaçlı taşınmazların ön ödemeli satışlarına ilişkin hükümlerin uygulanması sırasında yaşanan sorunların çözümü amacıyla burada düzenleme yapılıyor. Yapılmış olan düzenlemeyle birlikte satışları ön ödemeli olarak yapılan büyük çaptaki projeler için azami teslim süresinin 36 aydan 42 aya çıkarılmasını öngörüyoruz. Bu kapsamda devre mülkler tesliminde de benzer olayı uyguluyoruz.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ne tür sorunlar söz konusu oldu Sayın Koca, orada?

SALİH KOCA (Eskişehir) - Teslimatlarla ilgili...

Ben genel olarak bir açıklama yapayım, isterseniz bunu daha sonra maddelerle ilgili yani maddelerdeki görüşmelerde yapabiliriz. Teslimatlarla ilgili sıkıntılar, bir de özellikle...

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Nasıl sorunlar oldu orada?

SALİH KOCA (Eskişehir) - Onu söylemeye çalışıyorum. Teslimatlarda birtakım gecikmeler olabiliyor, bir de özellikle burada vermiş olduğumuz teklifle birlikte bu ön satışlardan vazgeçmeyle ilgili durumlar tekrar düzenlenmiş oluyor. Vazgeçme durumu söz konusu olduğunda karşılıklı verilen sözleşme taahhütlerinin gereği konusunda atılacak adımlar burada yasal düzenleme kapsamında düzenlenmiş oluyor.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Gecikmeler neden kaynaklanıyor onunla ilgili gerekçeyi söyleyebilir misiniz?

SALİH KOCA (Eskişehir) - Şunu söyleyeceğim ben: Birtakım büyük çaplı inşaatların mevsim şartlarından olabilir veya birtakım ekonomik nedenlerden olabilir, sürekli konutta, inşaat sektöründe yaşanan bu sıkıntılar burada da yaşanılabiliyor. Bir de bu devre mülklerin teslimiyle ilgili ve tekrar vazgeçilmesiyle ilgili olarak birtakım sıkıntılar yaşanabiliyor bunlardan dolayı.

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Kimin sıkıntıları gideriliyor?

SALİH KOCA (Eskişehir) - 4'üncü maddeyle ilgili olarak...

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Sayın Başkan..

SALİH KOCA (Eskişehir) - Arkadaşlar...

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Burada hep müteahhit açısından bakıyorsunuz. Hangi taraf için bu düzenlemeyi yapıyorsunuz? Tüketiciyle ilgili...

İLKNUR DENİZLİ (İzmir) - Bir geneli üzerinde konuşsun.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, bir şey söyleyebilir miyim? Bu konu çok önemli.

BAŞKAN - İlgili maddelerde daha detaylı...

İLKNUR DENİZLİ (İzmir) - Detaylı konuşacağız zaten.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - 30 aydı, 36 aya çıkardık, şimdi 42'ye çıkarıyoruz. Bir gerekçesi olması lazım.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Gerekçe ne?

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Hesap kitap bilmiyor mu o müteahhitler?

BAŞKAN - Hayır, sadece o değil, ondan dolayı diğer tüketicilerin, diğer alanların mağduriyeti söz konusu.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Neye göre ama?

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Müteahhide göre...

BAŞKAN - Müteahhitten bahsetmiyorum, alıcıların, tüketicilerin mağduriyeti söz konusu burada, bitmemesinden dolayı.

ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Biz Salih Bey'den bilgi almak istiyoruz.

BAŞKAN - Bir saniye... Tamamlasın arkadaşımız.

ABDULLAH NEJAT KOÇER (Gaziantep) - Bilgi veriyor, dinlemiyorsunuz. Bir dinleyin, eksik kalırsa o zaman...

BAŞKAN - Bir açıklasın, ondan sonra, arkadaşım söz istedi şimdi. Bir tamamladıktan sonra soru sorulur, karşılıklı hep bunları yapmadık mı? Sonra tekrar açıklıyor.

ABDULLAH NEJAT KOÇER (Gaziantep) - Evet, eksik kalırsa bilgi versin.

BAŞKAN - Yine açıklar.

Buyurun Sayın Koca.

SALİH KOCA (Eskişehir) - Arkadaşlar, maddelerle ilgili olarak zaten bunları detaylı olarak tartışacağız ve detaylı olarak da elimizden geldiği kadar bilgi veririz. O anlamda ben biraz daha kısa olması açısından kısa kısa maddelerle ilgili bilgi vermeye çalışıyorum.

İZZET ÇETİN (Ankara) - Bu kadar teklifi nasıl yazdın Sayın Koca ya?

SALİH KOCA (Eskişehir) - Ya, lütfen bir susun, lütfen bir dinleyin. Hiç mi saygı yok? Lütfen, bir dakika ya! İki kelime söylüyoruz üçüncü kelimede atlıyorsunuz. Bir dinleyin, bir sözümüzü tamamlayalım ondan sonra ne söyleyecekseniz söyleyin yani.

BAŞKAN - Evet, buyurun.

İZZET ÇETİN (Ankara) - Yani nasıl yazdın bu kadar çok zekâ ürününü?

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Sayın Çetin, lütfen ya! Olmadı ya!

SALİH KOCA (Eskişehir) - Gel beraber konuşalım! Lütfen ya!

Evet, dördüncü maddeyle ilgili olarak, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı öğretmen unvanlı kadrolar ihdas edilmesi burada söz konusu ve yaklaşık 47 bin kadronun ihdası burada gündeme geliyor ve Aralık 2015 tarihine kadar da atama yapmak üzere 47 bin kadro serbest bırakılmış oluyor.

5 ve 6'ncı maddede yapılan değişikliklerle, uluslararası kuruluşlar ile bunların mensuplarına sağlanacak katma değer vergisi ile özel tüketim vergisi istisnasının kapsamı bu anlamda genişletiliyor.

Yine, 7 ve 8'inci maddelerle, elektronik ortamda yapılacak tebligatların yapılma zamanı 7201 sayılı Tebligat Kanunu'na paralel bir şekilde açıklığa kavuşturuluyor. Yoklama faaliyetlerinin elektronik ortamda yürütülmesi ve bu yoklama fişlerinin elektronik ortamda da oluşturulması bu vesileyle temin edilmiş oluyor.

9'uncu maddede, Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumunun Anadolu Ajansı Türk Anonim Şirketinden yapacağı her türlü program, haber, yapım ve yayınlarla ilgili mal ve hizmet alımları 4734 sayılı Kanun'un istisna kapsamına alınmaktadır.

Yine, 10'uncu maddeyle, kâr dağıtımına bağlı veri kesintisi oranlarını halka açık anonim şirketler için farklı oranlarda belirleme hususunda Bakanlar Kuruluna yetki veriliyor.

11'inci maddede, sermaye şirketlerinde nakit artırılan sermaye üzerinden hesaplanan faizin kurumlar vergisi matrahından indirilerek sermaye artışı teşvik edilmekte ve uygulama esasları belirlenmektedir.

12 ve 13'üncü maddeyle, kâr dağıtımına bağlı vergi kesintisi oranlarını halka açık anonim şirketler için farklı oranlarda belirleme hususunda Bakanlar Kuruluna yine yetki verilmektedir.

14'üncü maddede, finansman imkânlarını geliştirmek ve kredi sisteminin etkin işlemesine katkı sağlamak amacıyla firmalara kredi garantisi veren, kredi garanti kurumlarına sağlanan desteğin miktarı artırılmaktadır.

15'inci maddede, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve 5393 sayılı Belediye Kanunu'nda yapılan değişiklikle belediye uzlaşma komisyonlarında belediyelerle yapılan uzlaşmalar neticesinde konusu kalmayan tutarların uzlaşmayla birlikte artık alacak statüsünde olmamasından dolayı kayıtlardan çıkarılmasına yönelik düzenleme yapılmaktadır.

16 ve 17'nci maddeyle katılım sigortacılığı ülkemizde hukuki bir mesnede kavuşmaktadır. Şöyle ki: Vermiş olduğumuz bu teklifle birlikte katılım sigortası ve yönetici şirket tanımları yapılmış ve buna göre de katılım sigortası, sigortalılar ile bu kanunda öngörülen işletme türlerine göre teşkilatlanabilen sigortacının katılım ilkelerine göre de sigorta güvencesi sağladığı ve faaliyetlerinin anılan ilkelere göre yürütüldüğü sigorta şekli gündeme gelmektedir. Ayrıca, benzer şekilde yönetici şirketle ilgili olarak da sigorta veya reasürans teminatı sağlayan yurt içi veya yurt dışındaki yerleşik kişiler adına... Yönetici şirketle ilgili kısaca şunu söylemek istiyorum: Sigorta veya reasürans teminatı sağlayan yurt içinde veya yurt dışında yerleşik kişiler adına sözleşmeleri dâhil tüm sigortacılık faaliyetlerinin gerçekleştirileceği sigorta üyelik piyasaları kurmak ve yönetmek üzere kendisine müsteşarlıkça faaliyet izni verilen anonim şirketlerdir.

Yine, bu anlamda, madde 18 ve 19'a baktığımızda, madde 18 ve 19 ile bilgi bazlı piyasa dolandırıcılığı suçuna Sermaye Piyasası Kurulunun gelirlerinin düzenlenmesine ve Borsa İstanbul AŞ Yönetim Kurulu Başkanına verilen yetkiler Türk Ticaret Kanunu'yla uyumlaştırılmaktadır.

Madde 20 ile ödeme kuruluşları ve elektronik para kuruluşlarının faaliyetlerini yürütmede kullandıkları bilgi sistemlerine ilişkin usul ve esasların Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu tarafından belirlenmesi düzenlenmektedir.

Yine, burada 21, 22, 23 ve 24'üncü maddelerde Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığımızın hazırlamış olduğu çalışmalar kapsamında gençlerde evliliğin teşvik edilmesi amacıyla bir çeyiz hesabı programı başlatılarak devlet tarafından belirlenecek oranlarda destek sağlanması amaçlanmaktadır.

Benzer şey konut tasarruf hesabı için de geçerli olup bundan sonra, yurt içi tasarruf oranlarının artırılması ve konut sahibi olmayan bireylerin ilk konut edinimlerini desteklemek amacıyla konut tasarruf hesabına devlet katkısı sağlanması amaçlanmaktadır.

Madde 23'le, daha önce de açıklanmış olan program çerçevesinde, Türk vatandaşı olan her anne ve babaya birinci çocukları için 300 TL, ikinci çocukları için 400 TL, üçüncü ve daha sonraki çocukları için de 600 TL doğum yardımı yapılması öngörülmektedir.

Madde 24'le, belediyeler tarafından yetki verilen özel şahıs ya da şirketlere ait şehir içi toplu taşıma hizmeti veren ulaşım araçları aracı işletmecilerinin Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının ücretsiz taşıma düzenlemesinden dolayı ortaya çıkan mali kayıplarının önüne geçilmesi planlanmaktadır. Bu anlamda, özellikle 65 yaş üstü vatandaşların ve aynı şekilde şehit dul ve yakınlarının ücretsiz taşınmasıyla ilgili ortaya çıkan maddi kayıpların teminine yönelik ve bu anlamda servis sağlayıcılarına yönelik destekler burada söz konusu olmaktadır.

Madde 25'le, idari yargıda ivedi yargılama usulü getirilmiş, temyiz süresi on beş gün olarak belirlenmiş ve yürürlüğüyle ilgili özel bir düzenleme yapılmamış olmasından kaynaklı mağduriyetler giderilmektedir.

Madde 26'yla, öğrenim süresini program süresinde tamamlayamayan öğrencilerin sadece ilgili dönem için öngörülen katkı payı veya öğrenim ücretini ödemeye devam etmeleri öngörülmektedir. Daha önce çıkarılan bir çalışmayla birlikte katkı payı ve öğrenim ücretleri normal öğrenim süreside ödenmiyor idi fakat döneminde bitirilemeyen süre için de yaklaşık 1,5 katı ödemek söz konusu idi. Burada yapılan düzenlemeyle bu 1,5 katı olayı ortadan kalkmakta, uzayan dönemde de normal ücret ödenmekte. Ayrıca, daha önce ortaya çıkmış olan birtakım sıkıntılar da bu çalışmayla birlikte ortadan kaldırılmakta.

Madde 27'yle, 2014-2015 eğitim-öğretim döneminde alınan artırımlı ücretlerin katkı payı, öğrenim ücreti dışındaki kısmının iadesi amacıyla geçici bir madde düzenleniyor.

Yine, madde 28, 29 ve 30'la ilgili olarak da özel radyo ve televizyon kuruluşlarının seçim dönemlerinde serbestçe yayın yapabilmeleri temin edilecek.

MÜSLİM SARI (İstanbul) - Nasıl?

SALİH KOCA (Eskişehir) - Söyleyelim, biraz daha bekle.

Seçim dönemlerinde Yüksek Seçim Kurulu ve RTÜK arasındaki karmaşa ve ikiliği ortadan kaldırmak amacıyla 28 ve 29'uncu maddelerde yer verdiğimiz bu maddeleri teklif ediyoruz. Böylece yayın kuruluşları daha etkin bir şekilde denetlenecek, yayıncı kuruluşların ve devlet kurumlarımızın bu anlamda mağduriyeti ortadan kaldırılacaktır.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Burada bir şey var "demokratik grup" ne demek?

BAŞKAN - Arkadaşlar, lütfen, kendisi öyle bir şey söylemedi.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Tamam, metninde bir şey var da. Demokratik grup ne?

SALİH KOCA (Eskişehir) - Onu daha sonra söyleyecektiniz Mehmet Bey.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Siyasi partiyle ne alakası var?

BAŞKAN - Bir sunumunu bitirsin...

SALİH KOCA (Eskişehir) - Madde 31 (b) ve (c) ile 657 ve 926 sayılı kanunlarda yer alan doğum yardımına ilişkin düzenlemeler yürürlükten kaldırılmaktadır.

Yine, aboneliği devam etmeyen ön ödemeli abonelerden tesis kullanım ücreti alınmasının önüne geçilmektedir.

Madde 32 ve 33 yürürlük ve yürütme maddeleridir.

Teşekkür ediyorum.