| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Konya Milletvekili Ziya Altunyaldız ve 60 Milletvekilinin, Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3572) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 21 .04.2021 |
DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Yasa teklifinin bütçemize hayırlı olmasını diliyorum.
Sektör temsilcisinin yasa teklifi hakkında kullandığı cümleler ve gösterdiği olumlu görüşlerle düzenlemeyi yapan kamusal otoritenin akort içinde olması benim için biraz sürpriz oldu açıkça söylemek gerekirse. Şunun için sürpriz oldu: İlla kamusal düzenleme yapan kamusal otoritenin karşı tarafındaki muhataplarını sıkıntıya sokması, onları zora sokması elbette gerekmiyor. Burada istenilen şey, her iki tarafın çıkarlarının da bir noktada buluşturulması ve toplumun faydası da buradan gelecek. Fakat buna rağmen, son derece memnun ve mutlu göründü. Demek ki bu yapılan düzenlemeyle bunların kâr marjlarında vesairelerinde herhangi bir şey olmayacak, bir sıkıntıları yok, son derece mutlular. Bunun da ötesinde, belki de içlerinde 13 bin akaryakıt bayisinin yüzde 98'i, 99'u veyahut da yüzde 100'ü ama onların içinde çalışan bazı kural dışı işlem yapan insanlar var, bunlar da itibar kaybediyorlar. Dolayısıyla, kaybedilen bu itibarı bu yasa düzenlemesiyle de tekrar kazanacaklar. Bu, yolsuzluk vesaire dedikoduları da ortadan kalkacak.
Fakat yine de şu soruyu sormakta herhâlde hepimiz haklıyız ve sorulması da gerekiyor: Bir tarafta kamusal otorite var, düzenlemeyi yapıyor; bir tarafta onların muhatabı var, bunlar kâr maksimizasyonu yapan şirketler, bir de bunun ötesinde büyük bir kesim var, tüketiciler var, tüketiciler bu işin neresinde? Ha, şu söylenebilir: Evet, vergiyi toplayan kamusal otorite, dolayısıyla, bunu kamu adına topladığı için bunlar tüketiciye yol, su ve elektrik olarak dönecek denilebilir fakat bunun her zaman böyle olmadığını da biliyoruz. Şu anda elektrik faturasını, su faturasını, doğal gaz faturasını, akaryakıtla ilgili... Akaryakıt istasyonları şu anda neredeyse Gelir İdaresinin bir şubesi gibi çalışıyorlar, sürekli -bir bakıma darphane gibi- para basıyorlar ve dolayısıyla da vatandaş son tahlilde hem tüketici olarak hem de üretici, enerji girdi maliyeti olarak bunlar son derece yüksek şeyler. Bu düzenleme buraya ne getirecek? Şu anda tüketici fiyatlarıyla yurt içi üretici fiyatları arasındaki makas öyle açıldı ki neredeyse 2 katı. Dolayısıyla, bu düzenleme bu makası nasıl aşağıya çekecek ve dolayısıyla şu anda fakruzaruret içinde olan, faturasını ödeyemeyen bu insanlara bunun katkısı ne olacak? Fatura derken tabii, elektrik faturası ödüyorlar, su, doğal gaz ödüyorlar ama akaryakıtı arabası olan benzin istasyonundan akaryakıt aldığı zaman ödüyor fakat orada, taşımacılıkta ödenen, ortaya çıkan maliyetler otomatik olarak herkesi, sadece tüketiciyi değil üreticiyi de etkiliyor. Bu makas nasıl kapacak, bunun buna bir faydası olacak mı, bu konuda herhangi bir etki analizi, vesairesi yapıldı mı? Bence bu konulara da değinilmesi lazım.
Ayrıca, Sayın Hocamın da ifade ettiği gibi, burada gerçekten belirleyici olan şey, gerçekten sistemde bir rekabet oluşabilecek mi, var olan rekabet daha da güçlendirilecek mi, yoksa burada bir tekelleşmeye doğru gidilecek ve dolayısıyla, sonunda fiyatlar daha da yükselecek ve hem üretici hem de tüketici buradan daha fazla zarar mı görecek? Yani bu konuda buralarda çok fazla bir açıklama yok açıkça söylemek gerekirse. Bu konuların üzerine de eğilinse ve dolayısıyla, bunun bir etki analizi yapılsa daha doğru olmaz mı diye düşünüyorum.
Ben yine de şunu yani söylemek istiyorum: Akaryakıt bayilerini temsil eden beyefendinin söylediği ile düzenlemeyi yapanın arasındaki akort insanda biraz şüphe uyandırıyor.
Teşekkür ediyorum.